מבזקים

בעקבות ריבוי גניבות, ועדת הכלכלה דנה בהעלאת תעריפי ביטוח רכב

תוכן עניינים

על רקע נתונים של זינוק במספר גניבות הרכב ועלייה במחירי הביטוח קורא יו"ר ועדת הכלכלה ביטן לטפל בהקדם בכשלים שהובילו לכך

משה פריאל | י״ח בתמוז ה׳תשפ״ג | יום חמישי 6 ביולי 2023 | מערכת ישראל ניוז

רשות שוק ההון: ב-2022 חברות הביטוח הפסידו 1.5 מיליארד שקל מביטוחי רכב רכוש, הכשל בשוק החלפים מתדלק את גניבות הרכב; איגוד חברות הביטוח: עלייה של 200% בגניבות; המשטרה: ליחידת אתגר יש משימות נוספות כמו טיפול בנשק הבלתי חוקי.

בנוסף דנה הוועדה גם בהיעדר ביטוח למי שסובל מפרוטקשיין והיו"ר ביטן קרא לנציגי הממשלה להקים צוות בין משרדי לטיפול בתופעה ולאפשר פתרון ביניים באמצעות סיוע לנפגעים מכספי קרן ייעודית

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, עסקה היום בענף הביטוח. במסגרת זאת דנה בעליית תעריפי הביטוח לרכב, וקיימה ישיבת המשך בנושא הקושי של חקלאים שתבעו את חברות הביטוח לרכוש פוליסות =E7דשות.

היו"ר ביטן התייחס לנושא ביטוחי הרכב ואמר כי לאחרונה רשות שוק ההון אישרה העלאה במחיר, וביקש להבין מה קרה. בנוסף, הזכיר כי הוועדה דנה בעבר בקושי של מי שתבע את חברות הביטוח על רקע פרוטקשיין ברכישת פוליסה וביקש לדעת מה נעשה מאז.

נציג אגף שוק ההון באוצר, אוהד מעודי, אמר כי ענף ביטוחי הרכב הוא תחרותי מאוד ובמשך שנים =E4ציע הנחות משמעותיות, אבל לנוכח הפסדים של מיליארד שקלים וחצי ב-2022 מביטוחי רכב רכוש צמצם את ההנחות. הוא הוסיף כי האגף לא אישר העלאות מחיר. עוד ציין מעודי כי גם מחיר החלפים והעלייה בגניבות הרכב משפיעים על מחיר הפוליסה. "אם היו פה 6 מיליארד שקל רווח כמו בבנקים הייתי מתבייש להיכנס לחדר", אמר.

היו"ר ביטן התייחס לכך ואמר כי לא ראה חברות ביטוח מפסידות, הוא שאל האם כשיש רווחים המחירים יורדים. סמנכ"ל הרגולציה של איגוד חברות הביטוח, בועז סטמבלר, אמר כי מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מראה שבמשך שנים הייתה ירידת מחירים.

מעודי הסביר, כי הכשל שבמחיר החלפים הגבוה מתדלק את נושא גניבות הרכב, וסטמבלר הוסיף: "לפי פוינטר ואיתורן יש עלייה של 200 אחוזים בגניבות". היו"ר ביטן שאל מה עושה המשטרה בעניין. נציגת המשטרה, סנ"צ מאיה גולדשלג, השיבה כי העלייה בגניבות התחילה אחרי 2020, ואמרה כי יחידת אתגר עדיין פועלת, אך הודתה שיש לה גם משימות נוספות כמו טיפול בנשק הבלתי חוקי. היו"ר ביטן אמר בתגובה כי המשטרה קיבלה 9 מיליארד שקל.

מעודי ציין כי צריך להקים צוות בין משרדי, שיגבש המלצות גם בעניין מחיר שוק של חלפים וגם באשר להגדרת אבדן להלכה. מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, עינת סגל, ציינה כי המשרד פועל לשנות את הגדרת אבדן גמור כך שיתייחס רק באופן מקצועי להיבטים בטיחותיים. יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, ציין כי שחיטת המכוניות לצורך תיקון רכבים שהנזק שלהם הוגדר "אבדן להלכה" היא המניע לגניבות.

היו"ר ביטן מתח ביקורת על כך שהתהליכים לתיקון הליקויים לא מתקדמים, והזכיר כי 7 שנים הוא מבקש לטפל בנושא מוסכי ההסדר ושום דבר לא זז. "או שזה ייגמר החודש הוא שנגיש הצעת חוק שלנו בנושא", אמר. הוא הוסיף וביקש מרשות שוק ההון וממשרד התחבורה לטפל בנושא האבדן להלכה והטיפול בגניבות רכב.

לאחר מכן קיימה הוועדה דיון המשך גם בנושא היעדר ביטוח למי שנפגע מתופעת הפרוטקשיין. היו"ר ביטן הזכיר כי הוועדה קיימה דיון בעניין הטיפול בחקלאים, והוסיף כי אסור להפקיר אותם לידי העבריינים. "אין מצב שחברת ביטוח תבטל פוליסה כי שרפו למישהו את האסם", אמר.

מעודי התייחס גם לזה, ואמר כי חוק חוזי ביטוח מאפשר ביטול כזה. הוא הוסיף כי הוא לא פוסל בחינה של אפשרות לתקן את החוק, אך אמר כי החשש הוא שהדבר יעלה את הפרמיות לכל המבוטחים. סגן שר החקלאות, משה אבוטבול, אמר כי חייבים למצוא פתרון לחקלאים.

היו"ר ביטן אמר כי הכין הצעת חוק להקים קרן שתכסה נזקים במקרה כזה, אך הוסיף כי לא יגיש אותה לפני שיקבל התייחסות האוצר. היו"ר ביטן קרא לאפשר פתרון ביניים עד סוף השנה, באמצעות חברות הביטוח, ופתרון רחב יותר בשנה הבאה באמצעות הקרן.

נציג אגף התקציבים באוצר, גל ברנס, אמר כי לא מדובר באירוע שקשור רק לחקלאים, והוסיף כי המשרד לא יודע לתת פתרון שאינו שוויוני. עוד אמר ברנס כי אינו יודע להתייחס לעניין הקרן, וציין כי הפתרון צריך להיות הוליסטי ולשלב את כל הגורמים בהם המשטרה, רשות שוק ההון, משרד המשפטים ועוד. היו"ר ביטן שב וקרא לבחון את הצעתו לפתרון ביניים השנה, עד להקמת הקרן.

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: