מבזקים

יום דרמטי שעות גורליות: אושר ברוב קולות חוק יסוד השפיטה, עילת הסבירות

תוכן עניינים

חוק יסוד השפיטה, עילת הסבירות, אושר באופן סופי במליאת הכנסת. חברי הכנסת מן האופוזיציה נטשו את אולם המליאה טרם ההצבעה על צמצום עילת הסבירות בקריאה השלישית

משה פריאל | ו׳ באב ה׳תשפ״ג | יום שני 24 ביולי 2023 | מערכת ישראל ניוז

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק יסוד: השפיטה, תיקון מס' 4. לאחר שנדחו כל ההסתייגויות, בקריאה השלישית תמכו בהצעה 64 חברי כנסת ללא מתנגדים לאחר שחברי האופוזיציה יצאו מהמליאה לפני ההצבעה.

מליאת הכנסת התכנסה היום (שני) להצבעה דרמטית בקריאה שניה ושלישית על צמצום עילת הסבירות משעות הבוקר ניהלו הצדדים מגעים להשגת הסכמות על ההצבעה והמשך החקיקה. חברי הכנסת גדשו את המליאה. נוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו זכתה לברכות "ברוך רופא חולים".

לפי הנוסח שאושר לסעיף 15 לחוק יסוד: השפיטה אחרי סעיף קטן (ד) יבוא (ד1) על אף האמור בחוק-יסוד זה, מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בעניין סבירות ההחלטה של הממשלה, של ראש הממשלה או של שר אחר ולא ייתן צו בעניין כאמור; בסעיף זה: "החלטה. כל החלטה לרבות בענייני מינויים או החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות". מהנוסח נמחקו המילים: "וכן של נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק".

בתום ההצבעות על ההסתייגויות להצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון מס' 4) בקריאה השנייה, שלא התקבלו, ובטרם החלה ההצבעה על נוסח הצעת החוק בקריאה השלישית נטשו חברי הכנסת מהאופוזיציה את אולם מליאת הכנסת, תוך קריאות "בושה" ו-"ממשלת החורבן".

ח"כ יאיר לפיד יו"ר האופוזיציה אמר: "בשבועות האחרונים עוד יותר מזה ב-48 השעות האחרונות עשינו כל מאמץ להגיע להסכמים בכבוד כמו שהבטחנו אבל היו לנו תנאים התנאי המרכזי היה לשמור על הדמוקרטיה הישראלית אך עם הממשלה הזאת אי אפשר להגיע להסכמות על הדמוקרטיה הישראלית מה שהם מנסים לעשות זה לפרק את המדינה את הדמוקרטיה ואת ביטחון ישראל".

במקביל מבית הנשיא, אמרו יו"ר חברי ההסתדרות אמנון בן דוד ודובי אמיתי: "חברי הכנסת מכל סיעות הבית מפקירים ברגעים אלה את כל אזרחי ישראל החברה הישראלית קורסת ומפולגת אנו קוראים לכל הצדדים תתעשתו למען עתיד החברה הישראלית".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: