מבזקים

המרוץ בדרך לראשות: יצחק פתיתו מתמודד לראשות העיר אור עקיבא

תוכן עניינים

פרויקט המרוץ בדרך לראשות מביא בפניכם קוראינו היקרים את המועמדים והמועמדות בדרך לכס ראשות העיר והרשויות האזוריות מהדרום ועד הצפון, כל הדרך עד הקלפי ועד לתוצאות האמת. המועמד יצחק פתיתו "יחד עם נבחרת איכותית וחדשה נוביל את אור עקיבא להיות אבן שואבת לאזור כולו"

מאיר אוליאל | י"ב באב ה'תשפ"ג | יום ראשון 30 ביולי 2023 | מערכת ישראל ניוז

יצחק פתיתו הוא השביעי מבין תשעה אחים להורים משה ומרים שעלו ממרוקו היישר למעברה בעיר בה הוא מתמודד, אור עקיבא שם קבעו את ביתם. יצחק נולד באור עקיבא, וכאן גדל למד והתחנך כל חייו. עוד מנעוריו היה מעורב בנעשה בעיר כחבר מועצת הנוער.

המרוץ בדרך לראשות | יצחק פתיתו, צילום: באדיבות המצלם

הוא שירת כקצין חינוך בצה"ל ולאחר שחרורו המשיך להיות פעיל במישור הציבורי. יצחק פתיתו כיהן כחבר מועצה בשנים 1997-2001 והיה ממונה על תיק הרווחה וחבר בוועדת חינוך.

בשנים אלו אור עקיבא הפכה לעיר בישראל, ומאז יצחק בזירה הציבורית במגוון תפקידים: ממלא מקום מנהל המתנ״ס ומזה כעשור, מנהל את מחלקת התחבורה באור עקיבא, כ- 3 שנים מתוכם בהתנדבות. בבחירות הקרובות יצחק פתיתו מתמודד בראש רשימת לב לראשות העיר אור עקיבא.

למה לך פוליטיקה? ועד כמה אפשר להשפיע דרך המקום הזה?

"כשאני אומר שאור עקיבא היא הבית שלי, אני לא מתכוון לכך כקלישאה. אני באמת חושב שלעיר הזו יש פוטנציאל גדול מאוד שאנחנו מתחילים לראות אותו קורם עור וגידים עם ההתפתחות האדירה בשנים האחרונות. יחד עם זאת ניהול כושל המתאים לשנות ה- 50 של המאה הקודמת, הוביל את העיר לקריסה כלכלית וארגונית. רק מי שבעל נסיון, היכרות עם השטח והתושבים, ניקיון כפיים, השכלה מותאמת ומוטיבציה לשנות את המצב הקיים יכול להוביל את העיר. אחרי כל כך הרבה שנים כמשרת ציבור, הגיעה העת שלי לעבור לאתגר הבא, ולשרת את תושבי העיר כראש העיר, יחד עם נבחרת איכותית וחדשה נוביל את אור עקיבא להיות אבן שואבת לאזור כולו".

מה דעתך בנושא הסטטוס קוו? יחסי חרדים חילונים?

"אני אדם חובש כיפה וירא שמיים. עם זאת, הרשימה בראשה אני עומד מורכבת מגברים ונשים דתיים ושאינם דתיים. דווקא בימים מקוטבים אלו, אור עקיבא היא דוגמא נהדרת למודל סטטוס קוו בר-קיימא, תוך כבוד הדדי. האוכלוסייה בעיר מגוונת מאוד, משפחות חרדיות מקיימות את שגרת חייהן זו לצד זו עם משפחות חילוניות המרקם המיוחד בעיר הוא זה שנותן את הקסם למקום".

מהם הדברים שאתה היית חושב לקדם בעיר?

"אני חושב שתחושת הביטחון בעיר בשפל חסר תקדים ויש לעשות צעדים מידיים על מנת שילדינו יוכלו לטייל בבטחה במרחב הציבורי.

דבר נוסף וחשוב לא פחות הוא נושא השקיפות ושיתוף הציבור. עיריית אור עקיבא נמצאת שנות אור מאחורי הסטנדרט ועלינו לעשות הכל כדי שהציבור ירגיש חלק מהעיר, בין אם בצורת השתתפות פעילה בוועדות, ובין אם בתחושה שנבחרי הציבור מטים אוזן קשבת ופועלים למען הציבור, ולא למען טובות אישיות ואינטרסים עלומים.

עם זאת, האתגר הגדול של העיר הוא הקמת השכונות החדשות תוך העמקת שיפוץ ושינוי האזור הוותיק וקידום פינוי בינוי מיידית. אני חושב שעלינו כנבחרי ציבור מוטלת החובה והאחריות לנהל את העיר במקצועיות חסרת פשרות, תוך תשומת לב והקשבה לתושבים בעיר ובראש ובראשונה ההבנה שחייבים להתחיל לנהל את העיר.

יש עובדים מצוינים שנושאים על כתפיהם את העיר בעיקר בשנות השיתוק הפוליטי ללא ראש עיר, ללא מנכ"ל, ללא מהנדס ועם התפתחות מטורפת של שכונות חדשות. כל זה תחת הניהול הכושל מהיסוד, וללא תגמול הולם וללא אופק תעסוקתי. את זה נשנה מהשורש".

מה העקרונות שלא תוותר במהלך השירות הציבורי?

"בשנים האחרונות העיר חוותה טלטלות קשות במישור הפוליטי. השעייתו והתפטרותו של ראש העיר הנבחר יעקב אדרי, מינוי מ״מ ראש העיר שמחה יוסיפוב ולאחריו מ״מ ראש העיר עד הבחירות אלי אנקונינה עם תפיסה ניהולית וארגונית מיושנת שאינה מתאימה לשנת 2023- כל חילופי השלטון הללו לא היטיבו לאור עקיבא, וניתן לראות זאת בכל פינה בעיר.

אני חושב שהדבר הראשון שתושבי העיר משוועים לו הוא הנהגה נקיית כפיים ואמינה. אני איש של אמת, אמון ואמונה. שלושת הדברים הללו הובילו אותי במהלך חיי, לאורם גדלתי והתחנכתי ולאורם אני אלך גם כשאשב על כיסא ראש העיר".

מה החזון שלך מבחינתך בעיר?

"העיר אור עקיבא נמצאת בתנופת בנייה אדירה. שכונת אור ים הצטרפה לשכונות הצפוניות שנבנו בשנים האחרונות, ובעזרת ה׳ בקרוב גם שכונת נחל עדה תתחיל להתפתח. עם זאת, העירייה לא ערוכה לניהול מערך שירותים למספר תושבים כה גדול. אני מאמין שהאתגר שלי, ולכן זהו גם החזון שלי – הוא להפוך את אור עקיבא למודל של ניהול וצמיחה, שמחשיבה של עיר קטנה נתחיל להתנהל ולחשוב כמו עיר גדולה, תוך שילוב עקרונות של עיר חכמה המקדמת קיימות, איכות סביבה וניקיון על כל המשתמע מכך: בחינוך, בתרבות, בתחבורה, במתן השירותים, בתשתיות, באכיפה, בביטחון, בשקיפות, ברווחה וגולת הכותרת תהיה הקמת פארק תעשייה חכמה ומסחר, אשר יהווה את העוגן הכלכלי הנדרש לצמיחה, פיתוח ושיפור פני העיר גם בעתיד".

אשמח שתספר בקצרה על ההישגים במהלך הקדנציה האחרונה

"במהלך כהונתי כמנהל מחלקת תחבורה, יזמתי והקמתי מגרשי חניה רבים ברחבי העיר, כבישים עוקפים, כיכרות, הרחבת צירי תנועה, תמרור, הקמת אמצעים למיתון התנועה ובטיחות הולכי הרגל.
התקנת תאורה מוגברת במעברי חצייה ברחוב הנשיא.

פיתחתי לבלי הכר את התחבורה הציבורית, תוך התאמה של תנועה דו סטרית ולא מעגלית. תגבור תדירות האוטובוסים. תוספת קו עירוני חדש, שירות תחבורה ציבורית לחוף הים ולמקומות בילוי.
וממש בימים אלה מקימים מסוף לתחבורה הציבורית באזור התעשייה הצפונית. כך נוכל לקבל קווי תחבורה נוספים לנתניה, חיפה ותל אביב. ולא פחות חשוב, השארתי תכנון מפורט להמשך שיפור התחבורה בעיר".

איזה דבר היית לומד כחיקוי מעיר/ מועצה, דבר טוב שלא קיים אצלכם?

"כפי שאמרתי, אור עקיבא חייבת לעבור מודרניזציה בכל מה שקשור לניהול השוטף – החל מהקמת ועדי שכונות, דרך שיתוף הציבור, דיגיטציה של המערכות, ועד יעילות ברישום למסגרות החינוך. אני מאמין שלעיר יש הרבה מאוד מה להשתפר בנושא הזה, ואנחנו נבצע את זה במהירות האפשרית.
ישנם מקומות שהם מודל לחיקוי בעיני מבחינה ניהולית ושיפור השירות לציבור, באר שבע, ירוחם, גבעת שמואל ועוד. ניהול חדש, צעיר, חדור אמונה ומוטיבציה הוביל את הערים הללו לדוגמא ומופת אעשה כך גם באור עקיבא".

מה לדעתך ההגדרה של נציג ציבור ברשות המוניציפלית?

"נציג ציבור הוא קודם כל שליח ציבור. לא רק של הציבור שבחר בו, אלא של כל הציבור. אינני מתיימר לייצג סקטור או מגזר מסוים, והרשימה שלי משקפת את זה בצורה המיטבית – אני הראשון שהצהרתי שרשימתי תורכב מ50% נשים ולא זו בלבד, אלא אני היחיד שהתחייב עד כה שהרשימה תורכב לסירוגין (ריצרץ). אני חושב שכאשר מוסיפים את סל הערכים עליהם גדלתי והתחנכתי, האמונה, אמון, אוזן קשבת, מוטיבציה ונחישות, לצד ההשכלה שרכשתי {4 תארים), ההיכרות העמוקה שלי עם העיר והחיבור העמוק שלי לתושבים, מקבלים את ההגדרה לנציג ציבור, שליח שמגיע מהציבור, פועל למען הציבור ותמיד קשוב לציבור".

קצת על תעסוקה לתושבים המקומיים, אשמח שתשתפו, תוכניות לעתיד?

"לצערי הרב, מרבית תושבי העיר נאלצים לעבוד מחוץ לעיר. זאת לאור העובדה שלאורך השנים ההנהגה לא השכילה לפתח מקורות תעסוקה איכותיים בעיר. דוגמא ומופת לפיתוח תעסוקה היא העיר יוקנעם.

לכן, כפי שציינתי נקים את פארק התעסוקה החדש וזאת כתנאי מקדים לבניית שכונות נוספות.
כך נאפשר מקורות תעסוקה לכלל התושבים ונעודד את הצעירים שרוכשים השכלה ומקצועות טכנולוגיים לקשור את עתידם בעירנו".

ראש/ת עיר מודל לחיקוי עבורך?

"דנילוביץ', פייברג, אוחנה, ברודני".

כמה מילים לסיכום

"זכיתי להיוולד, להתחנך ולגדול באור עקיבא. בעיר הזאת ישנם אנשים אוהבי אדם, מכניסי אורחים, ערכיים ומאוד משפחתיים. אני מתחייב לפתח את העיר ניהולית, מקצועית והמשך בנייה באופן מושכל. תוך שמירה על אווירה אוהבת, מחבקת ומשתפת למען התושבים המדהימים".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: