מבזקים

המרוץ בדרך לראשות: יאיר שטבון מתמודד לראשות העיר אריאל

תוכן עניינים

פרויקט המרוץ בדרך לראשות מביא בפניכם קוראים יקרים את המועמדים והמועמדות בדרך לכס ראשות העיר והרשויות האזוריות מהדרום ועד הצפון, כל הדרך עד הקלפי ועד לתוצאות האמת. המועמד יאיר שטבון: "כל חיי ולא רק כחבר מועצה פעלתי מתוך דאגה לכלל הציבור, נצעיד קדימה את אריאל"

מאיר אוליאל | כ״א באב ה׳תשפ״ג | יום שלישי 8 באוגוסט 2023 | מערכת ישראל ניוז

היה נדמה שהריאיון עם יאיר שטבון לא יקרה, לו"ז צפוף של מנהל בית ספר אחרי סיום שנה וגם במהלך הריאיון שיחות טלפון דחופות מיחידת המילואים שלו בשל המצב הבטחוני, בסוף הצלחנו.

יאיר שטבון – מתמודד לראשות העיר אריאל

אנו יושבים בחדר מנהל לא אופייני, במקום שולחן משרדי ומחשב ישנו שולחן עגול, גיטרה תלויה בפינת החדר ועל המדף בובות של גדולי האומה הישראלית, כגון הרצל, חנה סנש ועד דוד בן גוריון.

"העולם השתנה, מסביר שטבון, לצד הסמכות הניהולית ילד היום מחפש את הקשר והשיח, חדר כזה מאפשר לו לדבר ולשתף".

ספר לנו קצת על עצמך

"נשוי למוריה, חוקרת בתחום הביולוגיה ובמקביל עושה הסבה לאחיות, יש לנו 5 ילדים מתוקים שהבכור סיים השבוע כיתה יב ובחר טרם הגיוס לצבא לצאת לשנה משמעותית בדרום ת"א ב'עוז ואמונה', אידיאליסט. רוב ילדותי עברה בנתניה בסמוך לחוף הים, כיאה למשפחת עולים מצרפת", אומר שטבון בחצי קריצה. "אמא גדלה בקזבלנקה, אופטומטריסטית בהכשרתה, אבא משמש כקרדיולוג בכיר בבית חולים מאיר"/

רגע, אביך התפרסם באריאל בעקבות הפיגוע בתחת דלק ten נכון?

"אכן, בדרכו לביקור נכדים באריאל הוא הבחין בכביש 5 במכוניות פגועות ובפצועים, הוא מיד עצר ושלף וציוד רפואי מהרכב וניגש לשני פצועים קשה, הוא נאלץ לקבע את מותו של האחד ולפצוע השני העניק יחד עם אחות שגם נקלעה לזירה טיפול מציל חיים תוך כדי שהמחבל משתולל בסמוך להם.

התגייסתי ליחידת דובדבן, הייתי לוחם וקצין ופיקדתי על מאות מבצעים מיוחדים בעומק שטח האויב. המשכתי גם במילואים ביחידה ומשמש כיום כסגן מפקד היחידה במילואים. זכיתי במצטיין יום העצמאות לפני כ4 שנים ויחד עם חיילי בצל"ש יחידה על הישגים בפעילות מבצעית".

אשתך לא חוששת מכך שאתה עדיין מסתובב בכפרים באישון לילה?

"היא כבר התרגלה, התחתנו כשהייתי בסדיר. אני יכול להתחיל יום בבית הספר ולמצא את עצמי לאחר כמה שעות במעצר בלב ג'נין. היא מבינה את חשיבות התפקיד ומבלי התמיכה שלה זה לא היה מצליח".

מתי התחלת לעסוק בחינוך?

"בצעירותי שימשתי כמדריך נוער בשכונות בנתניה, לאחר השחרור זכיתי להימנות בין מקימי התכנית המדהימה "מסע ישראלי" שהובילה כבר אלפי בני נוער למסע של שייכות וחיבור לזהות הציונית והישראלית שלנו ושימשתי שם כרכז מסעות. פניתי לחינוך הפורמאלי, ולאחר כ4 שנים בלבד כמורה ורכז, רשת אמי"ת פנתה אליי ע"מ שאנהל את אמי"ת אלירז בפתח תקוה".

במהלך 7 שנות הניהול בפתח תקוה הוביל שטבון מהפכה בתחום החינוך כאשר בית הספר ביטל את כיתות הלימוד ועבר להוראה במרחבי למידה (open space), הכניס תכניות ייחודיות של אמנות, רכיבת אופניים, אילוף כלבים, רובוטיקה ועוד, אך כששאלנו אותו באיזה הישג הוא הכי גאה הוא לא התבלבל.

"אמי"ת אלירז מורכב מתלמידים מצטיינים ומתקשים כאשר כ35% ממנו היו ממשפחות של עולים חדשים בעיקר בני העדה האתיופית" אומר שטבון "עקפנו את כל בתי הספר בעיר והבאנו הישג של 100% גיוס לצה"ל".

עוד הוסיף: "לצד המצוינות הערכית אמי"ת אלירז נכנסה גם לרשימת בתי הספר המצטיינים של משרד החינוך ב2018".

מתי התחלת לנהל בשומרון?

"רשת אמי"ת ביקשה ממני לסייע בהקמת מוסד על יסודי חדש בשומרון, גם שם יחד עם הצוות יצאנו להגשים חלומות כדוגמת חדר מייקרס, חדר כושר, מרחב יצירה בפיסול ועוד. לפני שבוע סיימנו לראשונה את כיתה יב עם 100% זכאות לבגרות ובחטיבת הביניים במבחן הארצי בשפה סיימנו כמצטיינים על אף שבית הספר כולל תלמידים מכל הקשת הלימודית וכיתות חנ"מ. אין על הצוות שלי.
אני נפרד מישיבת אמי"ת ברוכין שמונה היום כמעט 700 תלמידים עם תחושה שיש עוד הרבה מה לעשות אך הצוות והתלמידים מבינים ואף מברכים את החלטתי לרוץ לראשות העיר אריאל".

אתה חבר מועצה ב 5 שנים האחרונות, למה יצאת לאופוזיציה בשלב כל כך מוקדם?

"לקחתי על עצמי את תיק החינוך, ובשנה הקצרה הזו הובלתי שינוי תפיסתי בשיתוף הגברת שלי קורן ביחס לצוותי החינוך, החל מהשקעה במנהלים כאשר שלחנו אותם לראשונה ליומיים בקיץ של למידה, השראה והרבה כיף.

הכנסתי יועצים ארגוניים של תכנית 'חלוץ חינוכי', תקצבתי את בתי הספר בעיר לפי בקשות המנהלים כגון: חדר רדיו לתלמידי החנ"מ בנחשונים, חדר מורים באור זבולון, מתקני חוץ לעליזה בגין, תקצוב לטובת העולים מברה"מ במילקן, חדרי נגרות ושלווה בנוה אריאל ועוד ועוד".

אז למה עזבת?

"אני לא אפגע באף אחד, רק אומר שבהנהגת העיר היה קשה לראות צעיר נמרץ שבא להשפיע והחלו לחסום אותי, מי שמעוניין ליותר פרטים יכול לקרא את המכתב שפרסמתי כשעזבתי את התפקיד".

ואיך היתה החוויה במדבר האופוזיציה?

"ברור שיותר קשה להוביל מהלכים גדולים אך גם באופוזיציה המשכתי לפעול למען תושבי אריאל".

מה ההישגים המרכזיים שלך עד כה?

"מעבר לתחום החינוך שכבר הזכרתי, לפני 4 שנים הקמנו את פורום התחבורה של התושבים שההישג המרכזי שלו היה הוספת הקווים הישירים לאריאל ובכך למנוע עליית כמות אדירה של פועלים לאוטובוס מה שגרם לצפיפות גדול אך לצערנו גם להטרדות מיניות רבות.

פורום התיירות שיזמתי כבר לפני 6 שנים פורץ ומסמן שבילים בחי בר יחד עם בני נוער, הוצאנו כבר 2 טיולי אופניים, 3 טיולי משפחות וטיול טרקטורונים אחד.

חידשנו את אתר העתיקות ויחד עם רשות הטבע והגנים אנחנו בדרך להכשרת החי בר כאתר תיירות משמעותי ומושקע" לשטבון חשוב להזכיר את אופירה הראל תושבת העיר לשעבר "היא הייתה המנוע הראשי וסייעה לי רבות בנושא החי בר".

הקשר האישי של שטבון עם שר הקליטה אופיר סופר הביא לתקצוב פרויקטים לעולים מברית המועצות וכעת הם מובילים תכנית לסטודנטים מצרפת ובהמשך מארצות הברית שישתלבו באוניברסיטה "מדובר במהלך ציוני שיחזק את העיר" מוסיף יאיר.

"השקעתי רבות בתנועות הנוער השונות, נער או נערה שנמצאים שם עולים על מסלול המראה, הגיע הזמן שתנועת הצופים תחזור להיות גדולה לפחות כמו בני עקיבא.

כמובן שכחבר מועצה אתה מסייע להמון אנשים באופן פרטי בדגש על משפחות נזקקות אך זה לא נושא שצריך לדבר עליו.

בקורונה הובלתי סיוע לבתי הכנסת ולתושבים ותיקים ועוד ועוד".

השקת את קמפיין הבחירות שלך עם "אריאל, הדור הבא" על מה הקמפיין מדבר?

"נכון, העיר שלנו גדלה אבל התפיסה נשארה קטנה, בינונית. הגיע הזמן לחשוב בגדול לממש את הפוטנציאל כמו שנהוג לומר. אנחנו רוצים את הדור הבא בחינוך, בהוראה מותאמת למאה ה21, לעבוד בשיתוף פעולה גדול יותר עם האוניברסיטה.

את הדור הבא בבילוי, העיר כרגע נכבית ב- 21.00 בערב, יש פה המון צעירים, סטודנטים וגם מבוגרים שרוצים לבלות בעיר ולא לרדת למרכז".

ליאיר חשוב להדגיש, "לצד העיסוק בצעירים עלינו להשקיע המון בתרבות הפנאי לבני הגיל השלישי, שזקוקים במיוחד להשקעה בנושא זה.

יותר מכך, אני אפעל להקמת דיור מוגן איכותי בעיר אריאל, אנחנו רוצים את ההורים שלנו כאן איתנו, אנחנו רוצים לתת לסבים ולסבתות שלנו את הכי טוב, זו חובתנו המוסרית".

מה התכנית המלאה שלך לעיר?

"בקרוב אני אציג אותה בצורה מפורטת, אבל הנקודה המרכזית היא שינוי תפיסה, להפסיק לחשוב כמו עיירה, להפסיק עם הקומבינות ולדהור אל עבר הדור הבא של אריאל בכל התחומים".

כאחד שיש לו רזומה לא קטן, גם הרמת אירוע השקה מרשים עם מגוון מדהים מכל קשת האוכלוסייה בעיר. ובכל זאת אשאל, אתה תדאג לכל העיר?

"חשבתי כבר שלא תשאל" צוחק שטבון. "שמע, מצד האמת השאלה הזו מעצבנת. האם אדם חילוני ידאג רק לחילונים? רוסי\אתיופי ידאג רק לעדה שלו?"

אם כן אז הוא לא ראוי להיות איש ציבור.

"כל חיי ולא רק כחבר מועצה פעלתי מתוך דאגה לכלל הציבור, הטענה שאדאג רק לציבור דתי היא שימוש ציני בלבד שמטרתו לפגע בכוחי הפוליטי בשל העובדה שאני חזק. אני אדאג לכולם זו בכלל לא שאלה".

מה אתה צופה במערכת בחירות הזאת?

"במועצה יש 13 מנדטים, וכרגע הרבה רשימות שמתמודדות, חלקן לא יעבור את אחוז החסימה, זו מתמטיקה פשוטה".

ולראשות העיר?

"ללא איחודים יהיה סיבוב שני שאליו אני אעלה וככל הנראה אתמודד מול אורן ולכן לדעתי חבל לבזבז משאבים ולהתאחד כבר עכשיו ולנצח בסיבוב ראשון".

שאלה לסיום: אתה עם שם טוב, מנהל בית ספר, איש צבא, למה לך להיכנס לפוליטיקה?

"זה לא הגיוני שנפקיר את הזירה הכל כך חשובה הזו. יש לי יתרון, אני לא חייב לאף אחד שום דבר, אני יכול להוביל שינוי אמיתי. העשייה הציבורית זורמת לי בדם, אבי היה שנים חבר מועצה בנתניה, אחי היה חבר כנסת ומעוטר בצל"ש הרמטכ"ל, הניסיון שלי יחד עם הקשרים הרבים בממשלה יביאו בעזרת השם את אריאל לדור הבא".

צילום אילן בלטה

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: