מבזקים

המרוץ בדרך לראשות: איציק לב מתמודד לראשות העיר חריש

תוכן עניינים

פרויקט המרוץ בדרך לראשות מביא בפניכם קוראינו היקרים את המועמדים והמועמדות בדרך לכס ראשות העיר והרשויות האזוריות מהדרום ועד הצפון, כל הדרך עד הקלפי ועד תוצאות האמת. איציק לב: "כראש עיר אעצור מיד את שיטת ההפרד ומשול. ואוביל שיח פתוח וקבוע עם כל הקהילות והתושבים".

מאיר אוליאל | כ״ב באב ה׳תשפ״ג | יום רביעי 9 באוגוסט 2023 | מערכת ישראל ניוז

איציק לב, בן 47 נשוי לתמי כשהם הורים לאדר (15) וקורן (13), עברו לחריש לפני 3 שנים, בשלוש שנים האחרונות איציק כיהן עד לאחרונה כמנכ"ל רשת מרכזי הצעירים הארצית, ארגון גג של 170 מרכזי צעירים בפריסה ארצית.

איציק לב מועמד לראשות חריש | צילום: צוות מטה דרך ארץ

ניהל בעבר את תוכנית צוערים לשלטון מקומי מיסוד משרד הפנים, מייסד ומנכ"ל הזירה המוניציפלית שעוסקת ביעוץ וניהול פרויקטים ברשויות מקומיות, וכיהן כסמנכ"ל תפעול בקונסולטים אסטרטגיה ותקשורת, מרצה פעיל באקדמיה בנושא רשויות מקומיות.

איציק לב נולד וגדל בפרדס חנה, כיהן כחבר הנהלת מועצת פר"ח כרכור, בין 2013 ל- 2018 כמחזיק תיק צעירים, יו"ר ועדת איכות סביבה, יו"ר תיאום תנועה, סגן יו"ר ועדת חינוך, חבר ועדות תכנון ובניה, ביטחון, מכרזים. הוביל את תהליך הדיגיטציה ושקיפות לתושב, יזם והוביל את פתיחת נקודת המשטרה והקמת תחנת מד"א והוביל פרויקטים רבים בנושא תשתיות וחינוך.

הוא בוגר תואר שני בממשל ומנהל ציבורי בוגר תואר ראשון בישראל במזרח התיכון. מתנדב מעל 15 שנה במשטרה ובמד"א. חי ונושם את התחום המוניציפאלי ברמה הפוליטית הארצית והמקומית, באקדמיה וברמה המקצועית בהובלת פרויקטים ושיתופי פעולה עם הממשלה, המגזר הציבורי והעסקי. כיום מתמודד לראשות העיר חריש ומוביל את סיעת דרך ארץ כרשימה עצמאית.

למה לך פוליטיקה? ועד כמה אפשר להשפיע דרך המקום הזה?

"במילה אחת? פוטנציאל, בשתי מילים? פוטנציאל מבוזבז. עברנו לחריש כי זהינו את הפוטנציאל ואפשרות לאיכות חיים גבוהה, התאהבתי וחריש נכנסה לי ללב, יש לנו עיר עם פוטנציאל מטורף, נגישות שיכולה להיות מעולה וקהילות מדהימות של אנשים מכל הגוונים. אנחנו נמצאים בצומת דרכים קריטי האם להמשיך באותו דפוס פעולה של העשור האחרון או שהגיע הזמן לעבור לשלב הבא והמתבקש בצמיחה של חריש.

איך שאני רואה את הדברים, חריש מתנהלת בשנים האחרונות ללא חזון ואסטרטגיה, אין ספור כשלים ניהוליים, וחוסר יכולת לקבל החלטות. אני מכיר רק דרך אחת להתמודד עם אתגרים והיא לקחת אחריות, להוביל, לחבר, לקדם ולשדרג את העיר עם הפוטנציאל הגדול ביותר בארץ לטובת התושבים".

מה דעתך בנושא הסטטוס קוו? יחסי חרדים חילונים?

"הגיעו לחריש תושבים מדהימים ונרקמו פה קהילות מגוונות והעיר היא רב זרמית המורכבת מכל הזרמים, הסגנונות והצבעים שיש ביהדות ובישראל. כראש עיר אעצור מיד את שיטת ההפרד ומשול. ואוביל שיח פתוח וקבוע עם כל הקהילות והתושבים, אוביל ואנהיג את הקהילות לא אחד על חשבון השני אלא אחד לצד השני תוך כיבוד הצרכים השונים של הקהילות המגוונות.

אני אדם מאמין למרות שאינני חובש כיפה ויש לי כבוד רב לכל קהילה שבאה לגור בחריש. בימים אלה אני מקים פורום מנהיגות רוחנית לחריש. בפורום ייקחו חלק רבנים ואנשי דת בשיתוף מלא וקבלת ההחלטות ומתן מענה לצורכי הקהילות הדתיות. בנוסף לכך אני מקים פורום ומקיף לבניית קהילה ושירותים שתואמים לאורח חיים חילוני שהצרכים שלו בתרבות, פנאי ובילוי תוך שמירה על הכבוד והמרחב הציבורי של כלל הקהילות בחריש בכל ימי השבוע".

מה הדברים שהיית חושב לקדם בעיר?

"לאחר עבודה מעמיקה אני מציג את תוכנית 5 הנקודות שאותה אוביל ואיישם כראש העיר הבא יחד ובשיתוף פעולה עם חברי מועצת העיר של חריש.

פיתוח מנועי צמיחה כלכליים ואסטרטגיים וקידום עסקים מקומיים: העירייה בראשותי תקים צוות עבודה שיגיש בדחיפות תכנית להזנקת העיר קדימה. אין לנו זמן מיותר. העירייה חייבת להיות גורם שמייצר מנועי צמיחה ליצירת מקומות תעסוקה לתושבי העיר, לבעלי העסקים המקומיים, לקדם כניסת משקיעים ויזמים לעיר ולייצר תכנית ברת יישום בתחום הכלכלי והתכנוני.

רצף החינוך: נגמרו הימים לתירוצים. באחריותי לקחת ולהוביל את מערכת החינוך לקדמה, גיוון ושדרוג תוך הקשבה פעילה ואמיתית לצרכי כל הקהילות כולם. בעידן של שינויים מהיום למחר (קורונה כדוגמה) חובתנו לייצר אקו סיסטים משלב הלידה ועד הצבא במטרה להעניק חינוך איכותי ומותאם לחריש.

ביטחון הציבור וחוסן קהילתי: המציאות טופחת על פנינו אל מול ההבטחות. העירייה כיום לא יודעת להתמודד בצורה מושכלת ואחראית ולתת מענה מקצועי לאתגרים לדוגמה: עד היום לא הוקמה תחנת משטרה, לא שיטור עירוני כמכפיל כוח, לא הכנסת אמצעים וטכנולוגיות לטובת מענה וצמצום פשיעה וונדליזם בעיר ושלא נדבר על חיזוק תחושת הביטחון ומענה למקיף לחירום והצלה. המצב הזה חייב להשתנות ומהר.

תחבורה ותשתיות: כמה קרוב כך רחוק, התחבורה והתנועה הם האתגר המרכזי של חריש היום, התושבים היום מבינים את הפער אדיר שנוצר בעקבות התנהלות בעשור האחרון מה שמהווה פגיעה בצמיחה הכלכלית של העיר בטווח הקצר והארוך, הדרך להתמודד עם האתגר חייב להיות משולב ואגרסיבי בתוכנית חירום שכוללת השקעה בתחבורה ציבורית ומעבר להסעות המוניות, הפיכת החיסרון ליתרון ולהפוך את חריש לעיר תחבורה עתידנית, שינוי והתאמת הסדרי התנועה חד סטרי ברחובות לכמות הרכבים ולרוחב בכבישים. בנוסף, הקמת רשת שבילי אופנים למוסדות החינוך ולמרחב העסקי ושילוב פרויקט שבילים ירוקים שכולל חיבור בין דורי, חינוך לתרבות רכיבה כפנאי וספורט בתוך ומסביב לעיר.

קהילה, תרבות ופנאי: חריש, פנים לה רבות וכך גם הקהילות. אני מברך על כך ושמח שעירנו לא הומוגנית. עם זאת, לדעתי אף קהילה לא מרוצה כי אף קהילה לא מקבלת מענה, אוזן או הבנה לצרכים שלה. לא הקהילה החילונית ולא הדתית. תרבות הינה גורם מלכד שמייצר גאווה וחיבור לעיר, הגיע הזמן להעיר את חריש ולייצר תרבות. זהות. ואיכות. העירייה יכולה וצריכה להיות גורם משמעותי בכל הקשור בקידום אורח חיים בריא למשל, הפקת אירועי ספורט לציבור הרחב שילווה בפעילות תרבות וקהילה לפי מגזרים וגם פעילויות חוצות קהילות בחגים ובמועדי ישראל. הדבר גם ייתן פוש לקידום הכלכלה המקומית והרחבת שיתופי פעולה עם תושבים לקידום תרבות פנאי".

מה העקרונות שלא תוותר במהלך השירות הציבורי?

"שירות ציבורי הוא שליחות בעל אחריות רבה על התושבים בכל אספקט, כמי שיוביל את חריש בשנים הבאות כראש העיר אדבוק בעבודה קשה, שמחוברת לשטח ולהוות דוגמא אישית לעובדים ולתושבים, להיות פתוח ונגיש לציבור, לשמור על טוהר המידות, צניעות ולבקר את עצמי כל הזמן בכדי להשתפר ולשפר את השירותים ותפקוד העירייה".

מה החזון שלך מבחינתך בעיר?

"חריש בראשותי תוביל חזון ואסטרטגיה ששמה בעדיפות ראשונה את תשתיות התעסוקה והמסחר, קידום העסקים המקומיים ומשיכת יזמים ומשקיעים לעיר, בכדי לייצר עוגנים ומקורות צמיחה והשקעה בתושבים, בחינוך, בתרבות, בקהילה ופנאי, בביטחון וזאת ברצף חינוכי לכל הגילאים מהגיל הרך דרך הנוער והצעירים, לתושבים הוותיקים שהם נכס לעיר ולקהילה.

חריש צופה פני עתיד לעבר קידמה, קריאת מציאות נכונה, ניהול חדשני ויעיל, עיר של תרבות ומסחר השואבת אליה אוכלוסיות המחפשות אורח חיים עירוני מחד, אך עם דגש חזק על קהילתיות וחברותא.

בחזוני העיר והתושבים שותפים ליצירת מכנה משותף ותלכיד חברתי שיעניק תחושת שייכות, גאווה תוך העצמת הרב תרבותיות והמגוון הייחודי של התושבים בכל רחבי חריש.

עיר המנוהלת בשקיפות, הרואה בשיתוף והשתתפות התושבים עקרון יסוד של ניהול נכון ובר קיימא.
עיר שההנהלה מקבלת החלטות מבוססות נתונים, ידע ומקצועיות.

עיר שהצרכים של התושבים כשותפים, נלקחים בחשבון לאורך כל הדרך.

חריש צריכה להיות מחויבת עמוקות ליצירת גורמים מלכדים שיכולים להוות מנוע להתחדשות ציבורית בדרך שאין בה איום על הבדלים פוליטיים, דתיים, דוריים או אידאולוגיים, עיר רב זרמית וקהילתית.

עיר שיחד עם זאת, מאפשרת לכל קהילה לחגוג יחד, לחוש שותפות וליצור גאווה בהישגי הקהילה המקומית.

חריש חייבת לבסס מודל חינוך המאפשר עתיד ללא גבולות לילדנו. עיר המובילה בחינוך תפיסה חינוכית אחת מסביב לשעון, מהבוקר ועד הערב. עיר שרואה בחינוך השקעה ולא הוצאה. עיר שהמושג חינוך משלים הנו מושג אינטגרלי כמו חוק חינוך חובה.  עיר שמבינה את חשיבות הרצף החינוכי מהגיל הרך ועד ההורות, חינוך הוליסטי שמעצים את התלמידים ואת הצוות ההוראה.
החזון שלנו לעיר חריש עובר בתפיסה ששמה את הדגש באחדות התושבים ובעיר משגשגת כלכלית, חינוכית, קהילתית ורב זרמית".

אשמח שתספר בקצרה על ההישגים במהלך הקדנציה האחרונה

"בשלוש שנים האחרונות עסקתי כמנכ"ל רשת מרכזי הצעירים הובלתי את הארגון לצמיחה וגדילה מ 46 מרכזים ל 170 ליצירת שיתופי פעולה ענפים ומשמעותיים עם הממשלה, ואגף והקרן לחיילים משוחררים, קרנות, עמותות ורשויות מקומיות, הובלת להסדרה חוקתית של תחום הצעירים והפיכת הרשת לאחד הארגונים המשפיעים ביותר בתחום הצעירים בישראל.

כחבר הנהלת מועצת פרדס חנה כרכור בשנים 2013-2018, אני מאוד גאה, בעשייה הציבורית שלי ובהישגים שהצלחתי להביא כחבר מועצה יחיד וחדש, הצלחתי ליישם יותר מ 85% מתוכנית העבודה שהצגתי בבחירות.

סגן יו"ר ועדת חינוך, עסקתי בעיקר בחינוך הבלתי פורמאלי ומועצת הנוער, הקמת סיירת הורים ועוד.

כמחזיק תיק הצעירים, הקמתי את מרכז הצעירים שהפך למרכז משמעותי וגדול הן בתקציבים והן בשירותים לצעירי המושבה.

יו"ר ועדת איכות סביבה, עסקתי בעשרות פרויקטים בתשתיות, הפרדת פסולת במקור, חינוך, שבילי אופנים, טבע עירוני והפקת אירועים.

יו"ר ועדת תיאום תנועה, מענה וטיפול בתושבים, התאמת קווי נסיעה בהתאם לגידול האוכלוסייה, הכנסת קווי לילה ועוד. כמו כן חבר ועדת תכנון ובניה, חבר בצוות ההקמה ושותפות בדיונים המקצועיים. חבר ועדת ביטחון, יוזם ומוביל פתיחת נקודת המשטרה, יוזם הקמת תחנת מד"א.
חבר ועדת מכרזים. יזמתי והובלתי את תהליך הדיגיטציה ושקיפות לתושב הקמת אתר למועצה, ערוצי מדיה, צילום ושידור ישיבות מועצה. גיוס תקציב והובלתי את הקמת פאמפטראק".

איזה דבר היית לומד כחיקוי מעיר/ מועצה, דבר טוב שלא קיים אצלכם?

"חריש התברכה בדברים רבים בהם תושבים שהעתיק את מקום מגוריהם לעיר מתפתחת עם המון רצון לתרום לקחת חלק בהתפתחות של העיר ולהיות שותפים בבניית הקהילות בעיר. לאורח השנים האחרונות לא השכילו להשתמש וליישם את הידע הרבה שנמצא אצל התושבים, לבצע התאמות בהתאם לצרכים של התושבים בשכונות השונות, ולספק מענה שתואם את צרכים של העיר והתושבים הקיימים. ראש עיר שמנהל את העיר חייב להיות מחובר לשטח ולתושבים ולנהל את המערכת שמקושרת לשטח, שיוצאת לשטח, שמדברת ומתייעצת עם השטח ובסוף גם מבצעת ומשנה בהתאם לצרכים של התושבים, ומצד שני לדעת לקבל החלטות קשות ולהוביל את העיר לצמיחה והתפתחות".

מה לדעתך ההגדרה של נציג ציבור ברשות המוניציפלית?

"נציג ציבור הוא קודם כל תושב העיר, שמייצג את התושבים על כל המגזרים והקהילות, עליו להיות נגיש וקשוב, עליו לראות את טובת העיר והתושבים. על נציג הציבור מוטלת אחריות רבה ועליו להכשיר את עצמו, ללמוד, להתעמק, להכיר את השפה והכללים והחוקים החלים ברשויות המקומיות
על נציג הציבור לדעת לחבר, לכבד ולהוקיר את עבודתם של עובדי העירייה וליצר שיתופי פעולה רב מגזרים".

קצת על תעסוקה לתושבים המקומיים, אשמח שתשתף, תוכניות לעתיד?

"העירייה בראשותי תשים לה למטרה לקדם את העסקים ופיתוח מנועי צמיחה כלכליים ואסטרטגיים בתחומה, להיות גורם משמעותי שמייצר אפשרויות צמיחה מגוונות לבעלי העסקים, לפעול ולקדם אפשרויות ליצירת מקומות תעסוקה ואיתנות כלכלית לתושבים ולעיר בכדי לייצר מקורות השקעה בנו התושבים, שני אלמנטים מרכזיים, פיתוח מנועי צמיחה כלכליים וקידום עסקים מקומיים. זה עורק החיים של העיר.

100 ימים לאחר כניסתי לתפקיד ראש העיר אציג תוכנית אסטרטגית לטווח הקרוב והרחוק שתיתן מענה ותרתום את כלל השותפים. תוקם מנהלת פיתוח כלכלי ועסקי ברבדים שטרם קיבלו התייחסות, כמו: כניסת משקיעים פרטיים לעיר, גיוס משאבים, תקציבי ממשלה ותורמים. בנית קהילת עסקים מקומיים, שדרוג וחיזוק האמון ויחסי העבודה של עירייה עם העסקים הקיימים. ביצוע סקר עסקים עדכני ומיפוי צרכים בעיר. קידום מועדון צרכנות ע"י יצירת כרטיס תושב מקומי ואזורי והקמת מועדון לקוחות. קידום הכלכלה המקומית ותיירות: יריד אוכל, אומנות, הופעות, במטרה להכניס תיירים לבקר בחריש ולהניע את הכלכלה המקומית. בכדי שנפסיק להיות עיר שינה ונעבור לעיר חדשנית אני אפעל לקדם הנחות בארנונה לחברות תוכנה ומרכזי יזמות שיוקמו בחריש בכדי להניע את הכלכלה המקומית".

ראש/ת עיר מודל לחיקוי עבורך?

"כמי שעבד עם רבים מרשי הרשויות במדינת ישראל ישנם מודלים רבים ומיוחדים של מנהיגים ראשי ערים שאני מביט ולומד מהכישורים ויכולות הניהול שלהם וכפי שלא מופיע המילה מנהיג בתנ"ך ישנם שלל מנהיגים לכל אורכו של התנ"ך.

בעיני ראש עיר הוא מנהיג, ראש וראשון שמוביל אחרים אחריו. מודל שאני מתחבר אליו הוא ראש עיר באר שבע רוביק דנילוביץ שמעבר לכישוריו הניהוליים, מנהיגותו מאחדת ע"י חיזוק המשותף והמאחד באמצעות חיפוש מתמיד ומציאת האיזונים הנכונים בין הקבוצות השונות. הוא יודע לתת מענה לצרכים החברתיים, תרבותיים, דתיים הספציפיים שלהם. מצד שני, לדעת גם לחבר ביניהם ככל שניתן. לשתף אותם בהנהגה ובניהול העיר, לכבד אותם ואת אורחות חייהם, ולעודד כבוד הדדי ביניהם. ללא שמץ של התנשאות או ניכור. רוביק הוביל את באר שבע כברת דרך משמעותית תוך רתימה ויצירת שיתופי פעולה רוחביים ללא אגו במטרה לקדם את העיר בכל החזיתות, ליצר גאווה בעיר ותחושת בית לכל תושב ותושב".

מילה לסיכום

"כיום ברור לכולם שיש שני מעומדים להוביל את העיר וההבדל הולך ומתחדד, כל מי שבוחר צריך לשאול את עצמו שתי שאלות ולאחר מכן רק הוא מאחורי הפרגוד מחליט".

האם עד כה העיר נוהלה באופן מקצועי? צופה פני עתיד ובעל אופק לעיר?

"מי האדם שנכון להוביל את השינוי שהעיר צריכה כדי להפסיק להיות תלויה כענייה בפתח בפני משרדי ממשלה? אני חושב שאני מתאים לכך בעיקר מהאספקט המקצועי והאנושי. בעשור האחרון אני חי ונושם את התחום המוניציפאלי ברמה הפוליטית, המקצועית ובאקדמיה, אני מגיע עם ניסיון עשיר בניהול והכרת המערכת השלטוניות ויש לי ידע נרחב לזהות היכן המשאבים הרבים שהממשלה מקצה לטובת צמיחה עירונית.

אני מאמין גדול בשיתופי הפעולה ויש לי את הכלים להכניס את המגזר העסקי להשקיע בחריש כנכס ואת הידע להניע את הכלכלה המקומית ולייצר מכפילי כוח לחריש שנוכל להשקיע בחינוך, בתרבות, בקהילות, בביטחון ובנו התושבים. הצטרפו אלי בכדי שנוכל לגור בעיר שמאפשרת לממש את החלומות שלנו בחינוך, בתעסוקה בקהילה בתרבות ובפנאי".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: