מבזקים

אילון מאסק התחיל לגייס נבדקים לבדיקת השתלת שבב ניסיוני במוח

תוכן עניינים

אחת החברות של אילון מאסק מגייסת נבדקים לבדיקת שתל מוח ניסיוני עבור חולים משותקים. רק בשנה שעברה ה- FDA דחה את זה, אך בחודש מאי קיבלה החברה באופן חריג אישור לשימוש במכשיר החדש שלהם למחקר קליני. הסיבה לשינוי לא הייתה ברורה, כותב הגרדיאן

גבריאל ודררו | ו׳ בתשרי ה׳תשפ״ד | יום חמישי 21 בספטמבר 2023 | מערכת ישראל ניוז

חברת הסטארט-אפ Neuralink קיבלה אור ירוק מוועדת הערכה בלתי תלויה, להעסיק אנשים עם שיתוק מוחלט, לבדיקת שתל מוח. הבדיקה הראשונה בבני אדם היא שלב חדש במחקר שיימשך שש שנים.

כמו חברות רבות אחרות, Neuralink מפתחת ממשק מוח-מחשב או BCI, טכנולוגיה שאוספת ומנתחת אותות מהמוח. אך בניגוד לחברות אחרות, Neuralink נמצאת בבעלותו של אילון מאסק, שכבר קידם את הסטארט-אפ שלו בדרכו הייחודית. מאסק הבטיח מיד מחשב מוח מקיף שיכול לעזור לאנשים להתעדכן בבינה מלאכותית. זה לא רק נתקל בספקנות, אלא גם בהתנגדויות אתיות של מדעני מוח ומומחים אחרים.

חברת Neuralink מחפשת נבדקים טטרפלגיים שארבעת גפיהם משותקות מפגיעת חוט שדרה צווארי, או חולי ALS – הסובלים מטרשת צדדית אמיוטרופית. באותם נבדקים, רובוט ישתיל בניתוח את מכשיר ה-BCI באזור המוח השולט במיומנויות המוטוריות. המטרה היא לאפשר להם לשלוט בסמן במחשב, בעכבר או במקלדת עם המחשבות שלהם.

Neuralink רוצה לבדוק את בטיחות השתל לשימוש אנושי. אם התוצאה חיובית, עשויות לחלוף שנים רבות עד שניתן יהיה להשתיל אותה גם בחולים מחוץ למחקר.

הסטארט-אפ, שהוקם על ידי מאסק ב-2016, מכריז כעת על השלב הקליני של המחקר, חודשים ספורים לאחר קבלת אישור ה-FDA האמריקאי. Neuralink ספגה הרבה ביקורת בעבר על ניסויים קודמים בבעלי חיים, כי זה יגרום להם לסבול מיותר.

לדוגמה, בחזירים השתל הונח לכאורה במקום הלא נכון ולאחר מכן היה צורך להרדים את החיות. מאז שהחל Neuralink את הבדיקות ב- 2018, אומרים שהוא כבר הרגה 1,500 בעלי חיים. זה יותר ממה שנחשב נורמלי בניסויים בבעלי חיים. העובדים יודעים זאת מהמהירות שבה אילון מאסק רצה להתקדם.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: