מבזקים

המרוץ בדרך לראשות: אריה קינג מתמודד לראשות העיר ירושלים

תוכן עניינים

פרויקט המרוץ בדרך לראשות מביא בפניכם קוראינו היקרים את המועמדים והמועמדות בדרך לכס ראשות העיר והרשויות האזוריות מהדרום ועד הצפון, כל הדרך עד הקלפי ועד תוצאות האמת. אריה קינג: "מי שרוצה להשפיע על עתיד עמנו, עתיד ארצנו ובירתנו, המקום האפקטיבי ביותר הוא דרך עיריית ירושלים"

מאיר אוליאל | ו׳ בתשרי ה׳תשפ״ד | יום חמישי 21 בספטמבר 2023 | מערכת ישראל ניוז

אריה קינג חוגג 50 ארבעה ימים בלבד לפני הבחירות למועצת העיר. יליד קיבוץ עלומים, נשוי ליסכה בת המושב נווה אטי"ב ברמת הגולן. קינג אב לשישה ילדים נפלאים וסב לנכדה.

אריה קינג | צילום שגיב כהן

"אני התושב היהודי הראשון שהתגורר בהר הזיתים וזכיתי להקים את שכונת מעלה הזיתים, בה גרים היום כ- 1,000 יהודים". אריה מכהן כחבר מועצת עיריית ירושלים 10 שנים ובשנתיים וחצי האחרונות גם כסגן ראש העיר מטעם סיעת מאוחדים.

למה לך פוליטיקה? ועד כמה אפשר להשפיע דרך המקום הזה?

"מי שרוצה להשפיע על עתיד עמנו, עתיד ארצנו ובירתנו, המקום האפקטיבי ביותר הוא דרך עיריית ירושלים. לכן עזבתי את עסקיי המשפחתיים ואת העמותה 'הקרן לאדמות ישראל' שייסדתי לפני 16 שנה העוסקת בגאולת קרקעות" מספר קינג. "ירושלים בסכנת חלוקה פיזית ואובדן הרוב היהודי הדמוגרפי וכן בסכנת אובדן הזהות והמאפיינים היהודיים שלה. אני פה להגן עליה".

מה דעתך בנושא הסטטוס קוו ויחסי חרדים חילונים?

אריה, הידוע במאבקו על שמירת השבת במרחב הציבורי ועל צביון הכותל המערבי, אומר בנחרצות: "אני בעד שמירה קפדנית מאד על הסטטוס קוו, משום שמדובר באינטרס עליון לכל מי שרוצה להשאיר את הציבור הציוני בירושלים". הוא מבהיר כי "פרימת התפרים המחברים את האוכלוסיות היהודיות בירושלים, ייגמר במפח נפש לציבור הציוני" כדבריו ולכן סובר כי אסור להתקרב לנגיעה וערעור הסטטוס קוו שנתפר בתקופה רגישה בה רק 30% מהאוכלוסייה בירושלים הייתה חרדית ודתית".

מה הדברים שאתה היית חושב לקדם בעיר, וכאחד שכן היה עד כה מדוע הדברים לא זזו עד כה?

קינג זורק אותנו הישר אל סוגיית החינוך הדתי בירושלים והצורך הבסיסי שיש לספק לאוכלוסייה הדתית לאומי בצורת מינהל חינוך ייעודי עבורה. "הציבור הדתי-לאומי חייב לקבל את המקום שהוא ראוי לו בכל תחומי החינוך. החינוך הוא נושא אקוטי לציבור הדתי לאומי שמהווה מיעוט בירושלים. על אף היותנו במיעוט, אפעל בקדנציה הבאה להקמת מינהל חינוך דתי-לאומי שיעמוד בזכות עצמו", אומר קינג ומבהיר: "אם מגיע לחרדים מינהל חינוך חרדי, ואם מגיע לערבים מינהל חינוך ערבי, הציבור הדתי לאומי זכאי למינהל חינוך דתי שיכלול את הממ"דים, תתמדי"ם, תיכונים וישיבות גם כן".

"למה זה לא קרה עד היום בעשור שלי בעירייה?" שואל קינג בכנות, "5 שנים ראשונות עצר זאת ניר ברקת כראש העיר ומחזיק תיק החינוך, וב-5 שנים האחרונות, מנעה זאת יו"ר הבית היהודי, חגית משה, כמחזיקה את תיק החינוך".

מה העקרונות שלא תוותר במהלך השירות הציבורי?

"לא אוותר על שמירת השבת במרחב הציבורי ועל קדושת ירושלים הנצחית. לא אוותר על אף יהודי או יהודייה שעלולים ליפול לידיי ציפורניי ומלכודות המיסיונרים הנוצריים בירושלים, אלחם על כל שעל ושעל משטחה המוניציפלי של ירושלים, כפי שפעלתי מזה 26 שנה מאז גאלתי את אדמת שכונת מעלה הזיתים. אני רק השליח הנאמן של עיר הקודש ירושלים ומתוך שליחותי זו אני פועל ומבצע".

מה החזון שלך מבחינתך בעיר?

אריה מספר על תפילת נעילה אשר נחתמת בשיר 'לשנה הבאה בירושלים הבנויה' ואומר: "ירושלים הפיזית בנויה וגדולה מאד מבחינת השטח שבגבולותיה. החזון שלי הוא חזון מפלגת דגל ירושלים שייסד הרב קוק זצוק"ל, לראות את בניינה הרוחני של ירושלים. להוסיף לירושלים קומה רוחנית גבוהה יותר מהיכן שאנו עומדים כיום, לשמור ולבסס את זהותה היהודית, ומסורתית והנצחית.

יש לי חזון ותקווה לדאוג שהדורות הבאים יקבלו את ירושלים במצב ביטחוני, מדיני, סביבתי ועוד, טוב יותר מהמצב הטוב מאוד שאנחנו נמצאים בו היום. אם היינו אומרים להורינו לפני 67', כשירדנים טבחו ביהודים מעבר לגדר, שנהיה איפה שאנחנו עכשיו, זה היה נראה כמשהו שלא ניתן היה להשגה. כעת אנו רואים את ירושלים בתפארתה, ואני ממשיך לפעול כדי שהיא רק תוסיף ותעלה מעלה".

אשמח שתספר בקצרה על ההישגים במהלך הקדנציה האחרונה

בטרם הפך לסגן ראש העיר לפני כשנתיים וחצי ניהל אריה קינג את הקרן לאדמות ישראל אשר הפכה להיות פורצת דרך בתחום ההתיישבות. "הקמתי את הגרעין התורני ביפו והיינו החלוצים לרכוש נכסים בעיר העתיקה של עכו. כבר לפני עשר שנים הצלנו את שכונת נוף ציון בת 400 יחידות דיור שבג'בל מוכבר וגאלנו קרקעות בבית חנינא לעוד 400 יחידות דיור נוספות. לפני שבע שנים גאלנו את מתחם בית הבריכה, על כביש 60 בין גוש עציון לחברון" פורט קינג. "במהלך הקדנציה הנוכחית גאלנו קרקע לשכונה באום ליסון עליה הוקמו 400 יחידות דיור, וגאלנו קרקע נוספת בין חומת שמואל לאום טובא לעוד 600 יחידות דיור".

כמחזיק תיק המנהלים הקהילתיים בירושלים קינג היה אמון לכל אורך תקופת הקורונה על תפקוד המנהלים הקהילתיים שרק דרכם נוהל המשבר הגדול. זאת לצד פרויקטור הקורונה שלום אייזנר. "תקופה אינטנסיבית מאוד עם מערך שלם של עבודה בקהילות מסביב לשעון במשך למעלה משנה במסירות מלאה". "כמו כן" מוסיף קינג, "קידמנו מערכת בחירות במנהלים הקהילתיים אחרי 12 שנה ללא בחירות. בחירות שלשמחתי תפסו התעניינות גדולה. פתאום הייתה הזדמנות לחבר'ה מכל המנעד הירושלמי לרענן את השורות בהנהגת השכונות אחרי 12 שנה של סטגנציה".

"בנוסף, הגדלנו את תקציב מורשת ישראל ב-60% שאפשרו לנו להגדיל משמעותית את אירועי המורשת באירועים בבתי כנסת ובקהילות שלא סופקו עד היום בהיעדר תקציב". בנוסף להגדלת תקציב המורשת זכיתי להוביל את בניית המרכז הרוחני ליהדות אתיופיה שנבנה בשכונת נווה יעקב ולהמשיך ללוות אותה באופן קבוע".

קינג מוסיף כי הדבר שסיעת מאוחדים גאה בו במיוחד, הוא הגדלה במאות אחוזים של תקציב האגף לקידום הנוער הנושר הדתי לאומי. "בנוסף, במסגרת אחריותנו על תנועות הנוער, החלטנו על ותקצבנו את הקמת סניפי תנועות הנוער הדתיות לאומיות בשכונות בחומת שמואל, פסגת זאב וקריית מנחם".

כובע נוסף וחביב מאוד על קינג הוא תיק איכות הסביבה אותו מקדם באינטנסיביות. "זכיתי להוביל החל מ-2021 פיילוט רפורמה ירוקה בעירייה ובכל המוסדות העירוניים שהביא תוך שנה לצמצום של עשרות אחוזים במוצרים חד פעמיים ומזהמים, רפורמה אשר הוצגה בכנס בינלאומי בגרמניה כמודל לרשויות מקומיות להתנהלות ירוקה, וכן העברתי את חוק עזר עירוני לעיר מופחתת פליטות תחבורה". קינג מבהיר כי "אני מקדיש זמן מכובד לאיכות הסביבה כי זה חלק מהבסיס. מיש רוצה לראות את ירושלים בתפארתה וביופייה, רוצה לראות את ירושלים נקייה וירוקה".

איזה דבר היית לומד כחיקוי מעיר/מועצה, דבר טוב שלא קיים אצלכם?

"לא הייתי מחליף את ירושלים על כל סגולותיה, יתרונותיה ומורכבויותיה בשום עיר אחרת בישראל" אומר בנחרצות. "ירושלים גדולה ונשגבה מסך כל חלקיה. כמו שלא מחליפים איבר אחר במשנהו בגוף, כך בישראל ובירושלים בפרט, רואים את המכלול ואת ההרמוניה בין כל חלקי העיר ותושביה השונים".

מה לדעתך מיותר בעיר שאתה שותף לו שאולי היית מתחרט?

קינג מפרט כי הוא מתחרט על אישורי תוכניות הבנייה "הבלתי מידתיים", כדבריו, במזרח ירושלים "שמפרים את המאזן הדמוגרפי בעיר ומסכנים את עתידה של ירושלים כעיר עם רוב יהודי מוצק. היה ניתן לבטלם" אומר קינג, "אך החרדים, אנשי הבית היהודי, והתעוררות, כולם העלימו עין מהמחדל הנוראי הזה".

מה לדעתך ההגדרה של נציג ציבור ברשות המוניציפלית?

"אדם שמבין שגם כשהוא עושה את הדברים בהתנדבות מלאה, הוא לא עושה טובה לאף אחד. ברגע שלקחת את התפקיד בידייך, אתה מקריב חלק מחייך. זה חלק מהאמנה של התפקיד ומי שלא מוכן לכך, שלא ישווה שקר בנפשו.

החלטות נבחר ציבור נעשות רק מבסיס של שמירה על עקרונות ורצונות הבוחר, גם במחיר פוליטי ואינטרסנטי. עושים רק מה שבטוחים בלב שלם שיטיב לתושבים ומבלי לחשוב על שום אינטרס צר אחר. אם תפעל אחרת, אינך נציג ציבור אלא חלק מקבוצה של אנשים ששמים את טובת עצמם לפני טובת הכלל שבחר בהם.

כשליח ציבור אתה חייב לזכור שלא משנה מי בחר בך ומי לא, אין לך זכות לפתוח פנקסנות ולשרת איפה ואיפה. מי שמשרת חלק מהציבור בלבד, חוטא לתפקידו כנבחר כלל הציבור. לעולם לא עניין אותי זהות האדם ועזרתי לכל אדם בכל עניין, בכל שעה. בנציגות המוניציפלי אנחנו קודם מסתכלים על טובת התושבים כולם. לכולם מגיע אותה רמת שירות ואף אחד לא מורם מעל חברו".

ראש/ת עיר מודל לחיקוי עבורך?

"שלמה המלך. שחרר, הרס, בנה, הרחיב את העיר והכל למען בניינה הגשמי והרוחני של עיר האלוקים".

מילה לסיכום

"בעזרת ה' נמשיך את התנופה האדירה של ירושלים ונוסיף עוד קומה פיזית, רוחנית, מדינית וסביבתית בבירתנו הקדושה".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: