מבזקים

לראשונה משלחת צבאית סורית בירדן בחסות אמריקאית

תוכן עניינים

משלחת צבאית סורית בקרה בבירת ירדן, עמאן וזאת בפעם הראשונה מזה חמש שנים ונפגשה עם בכירים בצבא ירדן בחסות אמריקאית-רוסית.

העיתון הירדני – "ראי אליום" – رأي اليوم – מגלה כי דיפלומטים אמריקאים אמרו לו בשבת האחרונה כי "הפיקוד העליון של צבא ירדן קבל את פני המשלחת הצבאית הסורית לפני שבוע  כשעל כללי הטקס של הפגישה שמרו מומחים רוסים ואמריקאים".

המשלחת הצבאית הסורית, שבראשה עמד קצין בדרגת אלוף, כללה קצינים מצבא סוריה ומומחי בטחון סורים.

העיתון חושף כי השיחות בין שני הצדדים כללו קביעת נהלי תאום בתחום הביטחוני והצבאי והתמקדה בנושא המערכה לשחרור העיר תדמור הנמצאת כרגע בשליטת דאע"ש.

רמטכ"ל צבא ירדן מוחמד פריחאת, הודיע בחודש שעבר כי יש מגעים עם צבא סוריה בנושא תאום המאבק בטרור .

בשנת 2014 גרשה ירדן את השגריר הסורי אצלה, בהג'ת סולימן, כי הוא עשה שימוש בטריטוריה הירדנית לפגוע במדינה ערבית אחרת הידידותית לה.

ממשלת ירדן הדגישה לאחרונה כי היחסים בינה לבין סוריה לא נקטעו בשום שלב בשנים האחרונות וכי יש אינטרסים משותפים בין הצדדים.

תובנות ברקע הידיעה:

מאז שירדן החלה בתאום צבאי עם רוסיה בכל הנוגע לפעילותה הצבאית בתוך שטח סוריה השתנה לגמרי יחסה כלפי משטר אסד שבעבר איים על ירדן שישרוף אותם באש טילי הסקאד שלה אם תתערב בסכסוך הפנימי במדינה.

ירדן הבינה שעל ממשל אובמה היא לא יכולה לסמוך ואם תאבת חיים היא עליה לתאם עם רוסיה את כל המהלכים על מנת שתציל אותה, אם וכאשר, מציפורני דעא"ש שכבר זמן רב לוטש עיניים להשתלט על המדינה ביחד עם הרוב הפלסטיני שבה, שמצדו לא הסתיר את רצונו למהלך שכזה.

התמקדות המטכ"ל הירדני בנעשה בעיר תדמור מובנת מאוד . כל זמן שדאע"ש שלט, בעבר הלא רחוק – עוד לפני שהורחק משם בפעם הראשונה, הוא איים על גבולה הצפוני של ירדן עם סוריה וחוליות לוחמי דאע"ש נתקלו לא פעם בסיורים של צבא ירדן כשניסו להסתנן למדינה .

לאחר תחילת התאום הירדני-רוסי , אולץ המשטר הסורי להקצות גיחות אוויריות רבות של חיל האוויר הסורי לטובת תקיפת כוחות דאע"ש הנמצאים במזרח מחוז סוידאא' בקרבה מאיימת לגבול ירדן.

לאחר תחילת מעורבותה האקטיבית של רוסיה בסוריה הבינה ירדן היטב מי הכוחות המשפיעים והקובעים באזור, ממש כמו שישראל בראשות נתניהו הבינה, והחלה להתאים את מדיניות החוץ שלה כלפי מדינות באזור-בהתאם.

ירדן גם רואה ברוסיה מחסום אקטיבי בפני תאוות ההתפשטות הירדנית שרואה בירדן "שה תמים" שאפשר ולא קשה במיוחד להקריבו לעולה לטובת הסהר השיעי ההולך ומתרקם במזרח התיכון בהנהגתה . בעוד שבממשל אובמה ירדן חשדה תמיד שהם הכתירו את אירן במעצמה המרכזית באזור וככזו מותר לה ולגיטימי שהיא תשתלט על מדינות "חלשות" ותעשה שם סדר אזורי בתאם להשקפתה האידאולוגית.

ארה"ב ומדינות מערביות נוספות, המחזיקים כוחות צבאיים ניכרים בצפון ירדן, מבינים גם הם את תפקיד הרוסים באזור ונאלצו "להתחלק" אתם בירדן שנחשבה עד כה בעלת ברית נאמנה וקרובה של המערב בלבד. ושוב אנחנו רואים את התוצאות ההרסניות של מדיניות החוץ של אובמה שהרסה לעצמה את מה שהיא בנתה עשורים רבים.

 

מאת: צביקה נציב    http://nzivnet.com/articles/2844

 

ירדן-המלך-והצבא

ירדן

ירדן-מלוכה

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: