מבזקים

סעודיה נגד טילי החוף-ים האירנים בתימן

תוכן עניינים

סעודיה נגד טילי החוף-ים האירנים בתימן. אסטרטגיה טובה טקטיקה כושלת לפני כחודש כתבנו כאן כי לאחר שהחותים בתימן ירו 3 פעמים טילי חוף-ים מסוללות שמוקמו בחופיה המערביים של תימן,בים האדום, ואף פגעו ב-2 מקרים,הוחלט בדרגים הגבוהים ביותר במערב, ובסעודיה וארצות המפרץ הלוחמות לצידה , לפעול כך שהאיום האסטרטגי הזה יוסר.

למטרה זאת רכזה סעודיה ביחד עם הצבא התימני הנאמן לשליט החוקי – האדי, כוחות רבים בפתחת מצרי באב אלמנדאב כשהכוונה להתחיל במסע ארוך צפונה ולנקות את חופי הים האדום של תימן מכל סוללות טילי חוף-ים שהאירנים התקינו והדריכו את החותים בהפעלתם .

מדינות המערב ספקו לכוחות הקרקעיים מידע מודיעיני מפורט באשר למיקומי סוללות טילי החוף-ים המאיימים על השיט,הן הצבאי והן האזרחי בים האדום,אחד מנתיבי הסחר הימי הגדולים והחשובים בעולם .

ואכן, לפני מספר שבועות יצא כוח משוריין משולב תימני-סעודי בחיפוי אווירי כבד ,צפונה לכיוון עיירת הנמל – אלמוחא הנמצאת כמה עשרות קילומטרים ממצרי באב אלמנדאב והנשלטת על ידי הכוחות החותים המורדים בתימן.

עיירת הנמל אלמוחא,שעליה אפשר להגיד כי היא שולטת על השיט המגיע והיוצא ממצרי באב אלמנדב , נבחרה כמטרה ראשונה בגלל שהאירנים עשו בה שימוש להחדרת כמויות אדירות של נשק מתקדם ותחמושת למורדים החותים ,השולטים, לא רק על כל צפון תימן הגובל עם סעודיה, אלא גם על כל אזור עיר הבירה-צנעא.

הציוד הצבאי האירני הגיע ממספר איים שאירן שכרה ממדינות אפריקאיות שם בנתה מחסני נשק ותחמושת וכן בסיסי אימון עבור הכוחות החותים והן עבור שכירי חרב שאירן גייסה במדינות אפריקה להלחם לצדם של החותים נגד סעודיה והשלטון המרכזי התימני.

בימים האחרונים התבשרנו מפי דוברים צבאיים סעודים כי הכוח המשולב בפיקודם הצליח להשתלט באופן מלא על העיירה אלמוחא ועל הנמל הצמוד אליה ולטהר את כל האזור מהכוחות החותיים ששלטו קודם לכן על המקום.

הסעודים מצידם, לאחר ההצלחה המשמעותית הראשונה במסע טיהור חופי תימן המערביים מנוכחות קטלנית אירנית , התכוונו לבצע מהלך של ניצול הצלחה צבאי ולהמשיך במלאכת טיהור החופים מסוללות טילי החוף-ים שאירן התקינה לאורך חופי הים האדום .

אירן בנתה מערך זה מתוך כוונה להפעילו ,באחד הימים, בשיבוש התנועה הימי בנתיב זה, אם וכאשר האינטרס האירני העליון ידרוש זאת.

אירן גם לא מתכוונת לאפשר לסעודיה או לבעלי בריתה, או לשניהם ביחד, לנסות ולסכל מערך חופים זה שעלות הקמתו היתה רבה מאוד והשתלבה היטב במערך השיקולים האסטרטגים האירנים הרחבים ביותר, והיא החליטה לשלוח רמז "עבה כפיל" לסעודיה בדמות של מארב טילי חוף-ים נגד פריגטה סעודית שפטרלה לאורך חופי תימן המערביים בים האדום.

הפריגטה הסעודית אלמדינה שנפגעה היום מטיל חוף-ים:

1

על פי סרטון שהופץ נראה כי מארב זה פעל היטב. ניתן לראות בסרטון איך הכוחות החותים יורים טיל חוף-ים לעבר פריגטת הטילים הסעודית – "אלמדינה" ומצליחים לפגוע בה במדויק תוך שעולה ממנה בלון אש המעיד כי הפגיעה הייתה מוצלחת ביותר.

(סרטון וידאו מוצג בסוף הכתבה)

ניתן להסיק ,אפילו כרגע, מבלי להמתין למסקנות סעודיות מפורטות, כי הסעודים למעשה "נרדמו בשמירה".

לאחר שהחותים ירו פעם ראשונה טיל חוף -ים נגד ספינה מהאמירויות במפרץ ופגעו בה קשות ,כבר אז היה צריך לעבור להתנהלות שונה לחלוטין בכל הקשור לשייט של ספינות מלחמה בקרבת החוף התימני בים האדום.

בפעם השניה שהחותים ירו לעבר ספינת מלחמה אמריקאית ופגעו אף בה ,היה ברור כי האמריקאים "פישלו" בגדול ולא השכילו להתנהל מבצעית מול איום הטילים האירנים על חופי תימן המערביים.

החותים,ללא חשש מהצי האמריקאי האדיר בתבל , המשיכו וירו פעם שלישית נגד כלי שייט צבאי נוסף ששייט בקרבת החוף התימני אך הטיל לא פגע. אפשר ומערכות המגן של הספינה האמריקאית הצילו אותה זה הפעם .

לאור ההיסטוריה הקצרה אך הקטלנית של האירנים נגד כלי שייט עוינים לחותים , סעודיה היתה צריכה לדעת ולפעול לפי הנחת היסוד שגם כלי השיט שלה ,המקיימים זמן רב מצור ימי על כל חופיה המערביים של תימן , מועדים לפורענות ולפגיעה דומה .

עצם העובדה שמבצע טיהור חופי תימן מטילים אירנים יצא לדרך ואף השיג הישגים טובים מראה כי האסטרטגיה שנקטו הייתה נכונה  אך עצם תנועת הפריגטה הסעודית בקרבה כה רבה לחופי תימן ללא מיגון מתאים מראה כי התנהלותה של סעודיה טקטית,היא כישלון חרוץ ועל כך שלמה ביוקר רב.

מוטב מאוחר מאשר לעולם לא , ועל סעודיה להתחיל ולקיים את השגרה הימית המבצעית שלה בצורה אחרת תוך התחשבות בנשק הקטלני שהציבה אירן באזור.

סעודיה חייבת להעביר לראש הצי"ח שלה את מלאכת איתור סוללות טילי החוף-ים שאירן התקינה לאורך כל חופיה המערביים של תימן בים האדום ולטפל בהם מהאוויר ובמהירות לפני שבטחון השייט המסחרי ידרדר מאוד ויסב נזק כלכלי אדיר לא רק לסעודיה אלא גם למצרים שתעלת סואץ נמצאת בתחומה.

העליונות האווירית הסעודית בכל שמי תימן חייבת להיות מנוצלת להשמדה טוטלית ויסודית של כל מערכי טילי החוף-ים בחופים המערביים תוך שמירה שכל ניסיון לאחר מכן לשקם מערך זה יתקל בתגובה סעודית קטלנית .

גם ישראל לא פטורה מליישם את לקח תקיפת הפריגטה הסעודית .

ישראל חייבת לקחת,כהנחת יסוד,שהחותים כבר קבלו הוראה מהאירנים לפגוע בכלי שייט ישראלים המשייטים באזור ולהתנהל בהתאם . חייבים גם לבחון שוב אם נתיבי השייט האזרחי-מסחרי לישראל בטוח במצב הנוכחי או שצריך לשנות נתיבים על מנת לשפר את בטחון השייט באזור.

על פי מקורות זרים לישראל יש נוכחות איתנה מול חופי תימן מה שמאפשר לה לתכנן,במחשבה תחילה,כל מהלך ברקע איום הטילים שנבנה בחופי תימן.

תימן-טיל

תימן-באב-אלמדב-1

תימן-מוקה

 

מאת: צביקה נציב     http://nzivnet.com/articles/2866

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: