מבזקים

במערכה הנוכחית, פני ישראל לאן?

תוכן עניינים

המערכה שנכפתה עלינו בעזה נגד רצוננו אך מן הסתם היתה צפויה למרות שרבים מתומכי הקונספציה כולל כל המטכ"ל, ראשי זרועות הביטחון בהווה והעבר, שרי הביטחון וראשי הממשלה הקודמים והנוכחי, והרמטכ"לים לדורותיהם העדיפו להתעלם, או להדחיק את הסכנה ואת הפעילות למניעה רק כדי לסיים בשלום את הקדנציה במשמרת שלהם

אלי ששון | י"ח בטבת תשפ"ד | מוצ"ש 30 בדצמבר 2023 | מערכת ישראל ניוז

בתחילת המלחמה עם ההתגייסות המלאה מכל שכבות הציבור במטרה להעניש, להכחיד ולפזר את החמאס כפי שהובטח לנו על ידי כל הקברניטים היינו בתקווה שהנה זה עומד להתגשם ואנו הולכים להיפטר מהצרה הזו אחת ולתמיד.

אך המציאות היתה קשה יותר מהתחזית והצפי כשבתחילה עבדנו יפה מאוד  כמצופה מאיתנו אך אז התחילו התקלות.

התקלות החלו בהחלה כשנכנענו לתכתיבי הרחוב ולדרישות משפחות החטופים, שדרישתם לשחרור יקיריהם הייתה מוצדקת לחלוטין, אך לא בעת מלחמה כשהפסקנו את האש והתחלנו להכניס דלק וציוד למכביר אויבינו במהלך המלחמה וההפוגה שנוצלה כמובן על ידי האויב להתארגן להתמגן ולמלכד מבנים.

עם הזמן הסתבר שמלחמות לא מתנהלות תמיד לפי רצוננו, כי גם הצד השני עיקש ומלא בהפתעות ולכן ייקח לנו זמן רב להגיע להישגים סבירים במערכה שבמסגרתם נוכל כמו שאומרים "לחיות עם זה" כשברור שהמטרות השאפתניות שלנו הם לא בדיוק ברי השגה והסיבות רבות.

האחת היא העיקשות של האויב שבנה לעצמו עיר תחתית משוכללת מתחת לאדמה, השנייה היא הרגליים שביידן הישיש נועץ בגלגלי המלחמה כשהוא מנווט כיצד המערכה צריכה להתנהל: מניעת הרס בתים, מניעת פגיעה באזרחים, זמן מוקצב לסיום המערכה, הכנסת אספקה לחמאס מכל טוב כולל דלקים וכל זה בעת מלחמה עם אותו אויב.

הסיבה השלישית היא הקמת קבינט המלחמה שהוקם בחוזה ובכניעה של נתניהו להרכב הקבינט ולתנאי גנץ שהקבינט מורכב מאלמנטים בעלי עמדות מנוגדות ושאיפות פוליטיות, אמנם חבויות אך בהחלט קיימות, נוגדות כשגנץ מושך לכיוון שונה ממה שנתניהו מתכנן.

השאיפה של נתניהו זה המשך הלחימה לזמן ארוך ככל שניתן וכתישת החמאס  מה שיכול לשפר את תדמיתו ומנגד השאיפה של חבריו היא להגיע להסדר כלשהו, שלא נוכל לומר בנחרצות שניצחנו, הסדר שיעצור את המלחמה.

מה שיקרה במקרה של עצירת הלחימה זה גזר דין פוליטי לנתניהו שיודח מיידית אם באמצעות החלפתו באדם אחר ואם בגירושו מתפקידו באמצעות הפגנות ענק מצד השמאל, שידרשו את הדחתו במיידי, וזאת עוד בטרם תוקם וועדת חקירה למחדל הגדול ובטרם יודח מישהו מהאחראים למחדל.

אופציה נוספת זו גרימת קרע ביוזמת השמאל בן נתניהו סמוטריץ ובן גביר מה שיביא לפרישתם מהממשלה והפלתה, כשגנץ שנהנה כרגע מהילה ושגשוג בסקרים (לא רואה סיבה לכך) יקטוף את הבחירות בהליכה. לכן מריחת המלחמה ביוזמת נתניהו תשאירו בכהונתו ועצירת הלחימה ביוזמת גנץ תעיף את נתניהו לסל המיחזור ואת זה 2 הצדדים יודעים טוב מאוד.

נפילת הממשלה מן הסתם תטיב עם כל מי שאמור לתת תשובות לגבי המחדל ולא אפרט מה הסיבות, אלא אם הקמת וועדת חקירה והרכב האישים בה תורכב בטרם תיפול הממשלה.

לגבי ההמשך אין לדעת מה ילד יום, אך אפשר לומר שהחמאס עדיין יהיה איתנו בכל מקרה כשבצפון אנו לא יודעים כיצד ייפתחו העניינים.

לחץ נוסף אגרסיבי מול החמאס יכול בהחלט להעלות את רף ההתגרות מצד החיזבאללה, כדי להקל על חמאס וזה בהחלט יכול להתפתח למלחמה כוללת שלא תהיה קלה, לא עבורנו ובטח לא עבור חיזבאללה. אך הסכם הפסקת אש וכניעה לתכתיבי חמאס מצדינו יכולה בהחלט להרגיע את הגזרה הצפונית ולהשאיר את גובה הלהבות בגובהם הנוכחי.

לגבי היום שאחרי, נסקור בסקירה הבאה.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: