מבזקים

הקהילה היהודית בפורטו מפיקה סרט על הטבח ביהודי ליסבון בשנת 1506

תוכן עניינים

הסרט מלווה בסלוגן המתבסס על דבריו של מזכיר האו״ם הכללי, אנטוניו גוטרס: ״ה-7 באוקטובר לא התרחש בוואקום״

הקהילה היהודית בפורטו שחררה ביום שישי לציבור הרחב את הקדימון, הטריילר, לסרט היסטורי באורך מלא שצילמה אודות טבח יהודי ליסבון שהתרחש בשנת 1506 בעיר הבירה של פורטוגל. הפרמיירה של הסרט שיהיה זמין לצפייה ללא תשלום תתקיים ב-19 באפריל, 2024, בדיוק 518 שנה מאז שהתרחש אותו אירוע טראומתי. הסרט יהיה זמין במגוון שפות ופלטפורמות לצפייה אונליין.

יותר מ-3,000 יהודים נרצחו באכזריות באירוע הטבח שהתרחש בין ה-19 ל-21 באפריל, 1506. כל מה שהיה צריך זה ניצוץ של מיתוס עתיק יומין כדי לגרום לקטסטרופה. המדורות שלתוכן נזרקו הגופות, הגיעו לגובה הבתים. אפילו תינוקות נזרקו לאש בלבה של עיר שבמשך שלושה ימים התבצע בה טבח המוני ואכזרי של תושבי העיר היהודים.

״להכיר את הטבח של שנת 1506 בליסבון זה להכיר את אירועי ה-7 באוקטובר 2023 בישראל ואת אירועי הטבח ההיסטוריים שבוצעו כנגד העם היהודי בכל רחבי אירופה. השינוי היחיד הוא הנשק שנעשה בו שימוש״, מבהיר מזכיר האו"ם אנטוניו גוטרס וצודק.

"ה-7 באוקטובר לא התקיים בוואקום״, אומר גבריאל סנדרוביץ׳, נשיא הקהילה היהודית בפורטו וחבר איחוד הקהילות היהודיות (European Jewish Association).

החברה שנבחרה להפיק את הסרט 1506 היא LightBox הפורטוגזית, והתסריט המשחזר את האירועים ההיסטוריים שנכתב ב-2021, הסתמך על התחקיר המעמיק שבוצע בפקולטה ללימודי ספרד ע״ש אלברטו בנבנישתי באוניברסיטת ליסבון.

הקהילה היהודית בפורטו פועלת בעשור האחרון לקידום תרבות יהודית, היסטוריה וחינוך ובין הישגיה הבולטים בתקופה זו ניתן למנות את סרט הקולנוע באורך מלא, ״1618״ שהיה הסרט הפורטוגזי שזכה במספר הגדול ביותר של פרסים בינלאומיים והוא מספר את סיפור האינקוויזיציה בעיר פורטו.

קודם לכן הפיקה הקהילה את הסרט ״ספרד״, המתעד את סיפור הקהילה היהודית בפורטו במאה השנים האחרונות. הקהילה היהודית בפורטו הוקמה מחדש באופן רשמי בלבד בשנת 1923 על ידי קפטן בארוס בסטו, מי שהפך בחייו ל״דרייפוס הפורטוגזי״ ונרדף בשל פעולותיו להקמתה מחדש של קהילה יהודית בפורטו, כארבע מאות שנה לאחר שהושמדה על ידי האינקוויזיציה הפורטוגלית.

ביו הפרויקטים החשובים שהובילה הקהילה בעשור האחרון נמצאים גם המוזיאון היהודי ומוזיאון השואה בפורטו  אשר אירחו בשנתיים האחרונות למעלה מ-100 אלף בני נוער תלמידי בתי ספר, המהווים 10% מכלל תלמידי בית הספר בפורטוגל.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: