מבזקים

המבצע לכיבוש חופי תימן המערביים עולה שלב

תוכן עניינים

בימים האחרונים השלימו כוחות צבא תימן הנאמנים לנשיא-האדי, כוחות המתוגברים בכוחות של בנות הברית בראשותה של סעודיה, את כיבוש עיר הנמל האסטרטגית אלמוקה. עיר הנמל שוכנת לחופי הים האדום לא הרחק מפתח מצרי באב אלמנדב.

לפני היציאה למבצע כבוש עיר הנמל, הצהירה סעודיה כי בכוונתה לטהר את חופי תימן מגורמים המאיימים על בטחון השייט בנתיבי הים, החוצים את המצרים ועוברים לאורך חופי תימן, עליהם נמנים לא רק המורדים החותים וכוחות הנאמנים לנשיא המודח-צאלח, אלא גם מכל הכוחות האירנים המסייעים להם  כמו החיזבאללה הלבנוני.

לדברי הסעודים: האירנים הקימו מערך בסיסים לאורך חופיה הימיים של תימן בים האדום, והתקינו בהם סוללות טילי חוף-ים המאיימים על אחד מנתיבי השייט החשובים והאסטרטגים בעולם, בו עוברת כל התנועה הימית אל תעלת סואץ המקשרת בין  המזרח הרחוק לאירופה.

האירנים לא רק שהתקינו מערכות טילי חוף -ים קטלניים, ואת כל מערך הגילוי והירי הנלווים לסוללות אלו, אלא בנו על איים שחכרו ממדינה אפריקאית, מחסני נשק ותחמושת גדולים. מחסני נשק המיועדים לכוחות החותים בצפון תימן וכן בסיסי הדרכה ללוחמים הן מתימן והן מאפריקה המסייעים, במימונה של אירן ללחימה נגד המשטר הלגיטימי בתימן בראשותו של הנשיא האדי. הנשיא שקבע את בירתו הזמנית בנמל עדן, לאחר שהבירה צנעא נכבשה על ידי החותיים.

מדינות האזור,לא רק אלו הקרויות קואליציית בנות הברית בראשות סעודיה, אלא גם מצרים ומדינות אפריקאיות השוכנות באזור המצרים, וכן מדינות שנתיבי הסחר הבלעדיים שלהם מהמזרח הרחוק, עוברים מול חופי תימן, כמו ישראל וירדן. אלו הבינו שבלי לעקור מהשורש את הנוכחות האירנית מהאזור, צבאית ופיזית, לא תהיה להם תקומה והן תאוימנה על ידי אירן כל פעם שהאינטרסים העליונים שלה יכתיבו זאת, מבלי להתחשב בנזקים הכלכליים האדירים שיספגו אותן מדינות.

למי שעוקב מקרוב אחרי הדיווחים באמצעי התקשורת הגלויים בוודאי קרא, לא פעם, כי אירן השתלטה, באמצעות הכוחות החותים על כל ערי הנמל החשובים לאורך חופי תימן המערביים. אירן מבריחה דרכן לא רק נשק ותחמושת לאירגוני המורדים הנאמנים לה אלא גם מבריחה סחורות כלכליות רבות שבמחירתן מממנת את הפעילות שלה בכל האזור.

פעילות אירנית זאת, הן הכלכלית והן הצבאית, הביאה את סעודיה, בסיוע מדינות האזור וארה"ב, להגיע להחלטה לצאת למבצע צבאי גדול, ארוך טווח ובעיקר כזה המכסה שטח עצום. שכל מטרתה טיהור חופיה המערביים של תימן מכל נוכחות עויינת.

ואכן לפני מספר שבועות, לאחר הכנות צבאיות מורכבות ואינטנסיביות שהביאו לאזור כוחות קרקעיים גדולים הן מצבא תימן המקומי, והן מהמיליציות הנאמנות להם והן מכוחות בנות הברית בראשות סעודיה, החלו הכוחות לנוע כשהמטרה הראשונה שלהם היא עיר הנמל החשובה הסמוכה לפתחת מצרי באב אלמנדב -אלמוקה.

ואכן אחרי קרבות שנמשכו מספר שבועות ואחרי כן טיהור עיר הנמל וסביבותיה מכל נוכחות חותית עויינת, נכבשה הנמל ונאטמה דלת הכניסה הראשונה של נשק וסחורות אירניות לתימן דרך נמל זה.

לאחר כיבוש אלמוקה ברור כבר לכולם מי היא המטרה הבאה הנחשבת גם היהלום שבכתר – עיר הנמל החשובה ביותר בחופיה המערביים של תימן והנמל השני בגודלו במדינה – נמל אלחודיידה בצפון תימן .

נמל חודיידה, הנמצאת כ-170 ק"מ מנמל אלמוקה היא דלת הכניסה הראשית של האירנים למדינת החותיים המשתרעת לכל אזוריה של צפון תימן השוכנים לגבולה של סעודיה.

כדי לטפל צבאית בנמל חודיידה, צבא תימן צריך קודם לטפל בעיירה הנמל אלחוחה, הנמצאת באמצע הדרך לאלחודיידה. אך היא רק אבן נגף קטנה בדרך למטרה העיקרית, שבגינה יצא לפועל כל המבצע הצבאי הענק הזה.

למטרת מבצע כיבוש נמל אלחודיידה מקצה כרגע צבא תימן 5 חטיבות חי"ר ממוכן מתוגברות בכוחות שריון ובכוחות קומנדו, שזה אך סיימו את הכשרתן בסיוע מדריכים זרים. הכוחות התוקפים נהנים כמובן מחיפוי אווירי אינטנסיבי מצד חיל האוויר המודרני של סעודיה, המשתמשת לצורך זה במיטב החימוש המודרני שמחסני הצבא האמריקאי מסוגלים להציע לה. וכן מסיוע ימי של הצי הסעודי הגדול המקיים כרגע מצור בפועל, על כל גזרת חופי תימן המערביים ומונע כניסת סירות אספקה אירניות לשטח המדינה.

אירן, כמובן לא שוקטת על שמריה ומחשש לאבד מאחזים אסטרטגים קריטיים, שמאמץ וכסף רב הושקע להשגתם, משקיעה כרגע מאמץ צבאי ולוגיסטי אדיר לצייד את החותים בנשק שיאפשר להם להחזיק מעמד כנגד המתקפה הגדולה על חופי תימן.

הפגיעה בפריגטה הסעודית-אלמדינה, לפני כמה ימים מול חופי נמל אלחודיידה, הייתה רק רמז אירני אחד לסעודיה שתחדל מניסיונה לכבוש את הנמל. תגובתה הצבאית החריפה והמיידית של סעודיה, כנגד מטרות צבאיות אירניות וחותיות בקרבת נמל אלחודיידה, החזירה תשובה תוקפנית לאירנים שאין בכוונתה לוותר והיא הולכת עד הסוף.

אירן החלה לשלוח רמזים נוספים בדמות ירי טילי סקאד כבדים עם מנגנוני הנחייה משוכללים לעבר מטרות צבאיות ואזרחיות בשטח סעודיה תוך פגיעה, לעיתים, מדוייקת וקטלנית במטרות.

סעודיה עונה לה בתקיפות כואבות מקבילות.

אירן החלה לא מזמן לבנות קומפלקס מפעלים לייצור טילים באליסטיים לשימוש החותים ליד נמל אלחודידה, כדי לנטרל את קשיי האספקה השוטפים של נשק מדויק זה לצבא החותי . מה שברור הוא שאירן בונה סל יכולות שישמשו את החותים להרתעת הסעודים מלהמשיך במשימתם.

בימים האחרונים, נוספה עוד אופציה לתסריט האימים שכותרתה השייט במצרי באב אלמנדב. כאילו שלא מספיק סוללות טילי החוף-ים שאירן פרסה לאורך חופי הים האדום בתימן, ואספקת סירות מהירות היכולות לשמש סירות תופת לתקיפת כלי שייט העוברים בנתיב הימי הבין לאומי מול חופי תימן הרי שעכשיו נפתחה אופציה נוספת.

על פי מידע שמגיע מתימן, אירן ספקה לחות'ים מל'טים טורפים, כאלו המסוגלים לתקוף מטרות באמצעות טילים מונחים ואף אימנה אותם לעשות בהם שימוש מבצעי מושכל.

גם זאת אופציה שישראל אמורה להכניס לסל האיומים המאפיינים אזור גיאוגרפי זה, שללא ספק יופעל נגדנו אם יתרחש עימות עם הפרוקסי האירני, או כחלק מ'משחקי המלחמה' בעצימות נמוכה שכבר התחילה בין אירן לארה'ב.

החותים השולטים על עיר הנמל אלחודיידה, מקבלים מודיעין מבצעי איכותי מהאירנים ומודעים לכל ההכנות הצבאיות הגדולות המכוונות נגדם והם לא שוקטים על שמריהם.

מידיעות המגיעות מתוך עיר הנמל אלחודיידה עולה כי הבכירים החותים כבר החלו לשלוח את משפחותיהם מהמקום אל הערים תעז וצנעא, כל עוד הדבר אפשרי בהבינם שהסוף הוא בלתי נמנע בעליל וכן למכור חפצים בעלי ערך שברשותם כדי לאפשר להם להימלט מהמקום בקלות.

מאתמול, כך על פי דיווחים מהאזור, הגבירו מל'טי ריגול אמריקאים את סיוריהם באזור הנמל-אלחודיידה, תוך שהם אוספים כרגע מודיעין טקטי בזמן אמת האמור לעזור לכוחות התוקפים הנמצאים כרגע 170 ק'מ דרומית לשם.

לסיכום: יעבור עוד זמן לא קצר עד שנראה את המטרה המרכזית מוכרעת שתפתח את הדרך של הנשיא החוקי-האדי לעבר הבירה צנעא. אך זה כבר סיפור אחר המתאים גם לזמן אחר.

מה אנחנו צריכים להבין ואיך להיערך לאור הפעילות הנוכחית?

כולם, כולל ישראל צריכים להיערך לפעולות ייאוש של האירנים שינסו בדרכם לשבור את הכלים וזאת באמצעות החותים על ידי ניסיון לפגוע אפילו קלות, בשייט החופשי באזור. מה שיבעיר מהומה אזורית ועולמית לא קטנה.

במקביל יכולים האירנים להבעיר אזור אחר ולהשתמש בו כאיום על הנעשה בתימן. וכבר שמענו דיווחים על תנועות לא שגרתיות באי אבו מוסא לפתחת המפרץ הפרסי. לא ידוע כרגע מה בדיוק נעשה שם אך מובנת הכוונה.

מצד שני אסור למדינות הפועלות להסס ולא להשלים את הפעולה . חופי תימן המערביים חייבים להיות נקיים מנוכחות צבאית אירנית כלשהיא. הסרטן האירני יצמיח במהרה גרורות קטלניות אם הגידול הממאיר הזה לא ינוקה לחלוטין ולאלתר.

 

מאת: צביקה נציב   http://nzivnet.com/articles/3312

 

נספח, תמונות ומפות

נמל אלחודיידה
נמל אלחודיידה
מיצרי באב אלמנדב
מיצרי באב אלמנדב
נמל אלמוקה
נמל אלמוקה
מל"ט סיור וריגול אמריקאי. מופעל מהאמירויות מעל שטח תימן
מל"ט סיור וריגול אמריקאי. מופעל מהאמירויות מעל שטח תימן
ריכוז 5 חטיבות מצבא תימן לקראת כיבוש עיר הנמל אלחודיידה
ריכוז 5 חטיבות מצבא תימן לקראת כיבוש עיר הנמל אלחודיידה
כוחות צבא תימן והמיליציות הנאמנות לה לאחר כיבוש עיירת הנמל אלמוקה
כוחות צבא תימן והמיליציות הנאמנות לה לאחר כיבוש עיירת הנמל אלמוקה
ירי טיל בתימן
ירי טיל בתימן
מפת תימן
מפת תימן
בסיס סוללות טילי חוף-ים בפתחת המרץ הפרסי. האי אבו מוסא
בסיס סוללות טילי חוף-ים בפתחת המרץ הפרסי. האי אבו מוסא

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: