מבזקים

"אם ארה”ב רוצה להילחם בטרור שתעשה זאת דרך הממשלה הסורית"

תוכן עניינים

 

הנשיא אל-אסד: "אם ארה”ב רוצה אכן להילחם בטרור מתוך כנות, הדבר צריך להיות דרך הממשלה הסורית".

נשיא הרפובליקה הערבית הסורית ד”ר בשאר אל-אסד אמר לאתר (יהו ניוז) האמריקאני כי אין נדרש ממנו כנשיא להשיג לתושבים הסורים, רשיונות כניסה לארצות זרות למען שיהפכו לפליטים, הוא נדרש להחזיר את הייציבות למולדתם למען שיחזרו בשלום לרחביה .

להלן הראיון המלא שהעניק הנשיא אל-אסד לאתר Yahoo news

המראיין: "אדוני הנשיא תודה לך על הראיון הראשון שהענקת לתקשורת האמריקאית מאז עלייתו של טראמפ לנשיאות בארה”ב, האם קיימת התקשרויות  היישר או בעקיפין עם טראמפ או עם משהו בממשלו?".

הנשיא אל-אסד: "לא עוד".

"זאת הזדמנות נאותה למען שתשלח מסר לנשיא טראמפ".

הנשיא אל-אסד: "לא אשלח מסר באמצעות כלי התקשורת. אפשר שדבר זה יהיה דרך צינורות שונים, כמו אלה הדיפלומטיים, אבל כל מסר מצד סוריה צריך להיות בפומבי, ועמדתנו האחת והיחידה מגולמת בכך שיש להילחם בטרור".

כבר אמרת אתמול כי מה שנשמע מהממשל החדש מבשר אז למה אתה מתכוון?

הנשיא אל-אסד: "עמדתו של הנשיא  טראמפ מההתחלה ועד עתה התגלמה בלוחמה בטרור וסוריה בעד העמדה הזאת, זה מה שהתכוונתי אליו כשאמרתי את המלה (מבשר)".

ציינת שישנו תחום של שיתוף פעולה בין ארה”ב לסוריה, אז איזה סוג של שיתוף פעולה אתה מדמה לעצמך ?

הנשיא אל-אסד: "מובן מאליו, שיתוף  הפעולה נגד הטרור כעדיפות ראשונה בנוסף לשיתוף הפעולה הטבעי שבין כל ארצות שהן, כן יש לשתף פעולה בתחום הלוחמה בטרור ובהשתתפותן של רוסיה, איראן וסוריה.

הנשיא טראמפ דרש משר ההגנה שלו לשים תוכנית כדי להביס את דאע"ש כולל בכך  השימוש בציוד הצבאי בתוך סוריה כמו מסוקי אפאצ’י וחימוש הכורדים בצפון…אז אם דבר זה אכן יביס את דאע"ש האם אתם בסוריה מברכים עליו ?

הנשיא אל-אסד: "האם עלה בידי האמריקאים להביס את הטרוריסטים באפגניסטן או בכל מקום אחר? לא הם לא יכלו לעשות כן, אין מספיק להשתמש במפציצים או במסוקים, ואם אכן ארה”ב רוצה להילחם בטרור באופן רציני, אז הדבר צריך להיות דרך הממשלה הסורית, אנו בעלי סוריה ולא האחרים, אף אחד לא יכול להבין את ארצנו כמונו".

אבל אתם קיבלתם את פני הכוחות הרוסיים בארצכם, האם תעשו ככה עם הכוחות האמריקאנים ?

הנשיא אל-אסד: "אנו הזמנו את הרוסים  והם היו כנים בייחסם לשאלה שלנו.. אם האמריקאים יהיו כנים גם כן אז נאמר להם ברוכים הבאים".

אז אתם רוצים שהכוחות האמריקאניים יבואו לסוריה להילחם בדאעש ?

הנשיא אל-אסד: "הכוחות מהווים חלק משיתוף הפעולה, אבל פעם אחרת אי אפשר לדבר על שליחת כוחות אם לא יהיו הכוונות כנות ואם לא תהייה עמדה מדינית ברורה לא נוכח הטרור בלבד אלה נוכח הריבונות של סוריה, וזה בדיוק מה שקרה עם הרוסים שלא הסתפקו רק לשלוח כוחות, אלא שהפגינו עמדה מדינית ברורה, ובכן הצליחו להילחם בטרור".

האם אתם בעד שיתוף פעולה רוסי – אמריקאי, לתקוף את דאע"ש בסוריה?

הנשיא אל-אסד: "זה דבר טוב.. כל שיתוף  פעולה מול כל סכסוך שהוא עלי פני אדמה ולא רק בסוריה, זקוק להתקרבות רוסית – אמריקאית שכזו".

אתם תמיד במגע עם הרוסים.. הלא זה נכון?

הנשיא אל-אסד: "ודאי שכן".

מתי היה אחרון המגעים שלך עם הנשיא פוטין?

הנשיא אל-אסד: "לפני כמה שבועות".

במה התמקדו הדיבורים?

הנשיא אל-אסד: "הדיבורים התמקדו בבעיה הסורית ובהישגיו של הצבא הערבי הסורי בשטח".

האם תנסו לתווך בין ארה”ב לרוסיה מבחינת סידורי הלחימה בטרור?

הנשיא אל-אסד: "ישנו מגע ישיר בין שני הצדדים, ולפני שבוע בערך הייתה שיחה טלפונית בין שני הנשיאים פוטין וטראמפ והם דיברו על שאלות שונות כולל בהן זו הסורית, אז אינם זקוקים לשום תיווך לעשות כן".

הנשיא טראמפ אמר לאחרונה שהוא מתכוון להקים אזורים בטוחים בתוך סוריה כדי להגן על הפליטים וייתכן כדי לאפשר לרבים מהם שיחזרו ארצה.. אז אם פעילות שכזו אמורה להגן על תושבי ארצכם הנתונים לסכנה.. האם תתמכו בה?

הנשיא אל-אסד: "באמת דבר זה לא עוזר כי האזורים המדוברים אפשריים רק כשהמדינה תהפוך ליציבה ולבטוחה, כאשר לא יהיו הטרוריסטים בנמצא וכאשר לא יזרמו הטרוריסטים האלה לסוריה דרך גבולות  המדינות השכונות ומדינות המערב האחרות .. התושבים אינם זקוקים לאזורים שכאלה בשום פנים ואופן".

יותר מחצי התושבים הסורים כבר עזבו.. איך ביכולתכם לומר כי האזורים המדוברים לא יעזרו?

הנשיא אל-אסד: "בראשונה אתה צריך  לשאול.. למה עזבו?..אם לא תענה על השאלה הזאת אז אין ביכולתך לענות על שאר השאלות.. הם עזבו בשל הטרור הנתמך מבחוץ ובשל הסגר המוטל על המולדת שלהם.. כפי שאתה רואה דמשק עתה בטוחה והחיים בה כמעט טבעיים אבל אין דרכי מחייה לכן נאלצו הם לעזוב בחיפוש אחרי המחיה הזו.. ובמצב ואם הלך הסגר ונפסקה התמיכה בטרור לא רק על ידי ארה”ב אלה על ידי כל התומכים הידועים כולל בהם ממשלו של אובמה לשעבר .. כן במצב כזה רוב הסורים יחזרו ארצה".

קרוב ל-4,8 מיליוני סורים כבר עזבו מאז תחילת המשבר ומספר זה שווה פי ארבע למספרם של הפליטים הפלסטינים של שנות 1948-1947.. האם אתם מכירים בכך שישנו בסוריה אסון הומניטרי?

הנשיא אל-אסד: "בטח, זה אסון הומניטרי בשל תמיכת המערב בטרוריסטים, שלא לדבר על התמיכה האזורית שבאה מצד טורקיה, קטר וסעודיה".

האם אתה תישא בכל אחריות שהיא על האסון הזה?

הנשיא אל-אסד: "כנשיא"?

המראיין: כן.

הנשיא אל-אסד: :המדיניות שלי מאז  תחילת המשבר סמכה על התמיכה בדיאלוג הפנים-סורי, הלחימה בטרוריסטים והתמיכה בפיוסים, ומדיניות זו כבר עלתה בהצלחה, לכן סוריה ממשיכה הלאה להתמקד באושיות האלה למען העתיד שלה".

כפי שאתם יודעים הנשיא טראמפ חתם על צוו שמעורר תימהון ולפיו נמנע מהמהגרים המוסלמים שייכנסו לארה”ב ובמיוחד אלה הסורים, בטענה שהם יזיקו לאינטרסים האמריקאניים.. הוא רצה לומר שחלק מהם טרוריסטים.

הנשיא אל-אסד: "כן".

האם אתה בעד דעתו של טראמפ?

הנשיא אל-אסד: "לשאלה זו שתי פנים. אמריקאיות הקשורות לריבונות האמריקאית, ולכל מדינה הזכות לקבוע את סדרי ההיכנסות לרחביה, אבל אין נדרש ממני כנשיא להשיג לתושבים הסורים, רישיונות כניסה לארצות זרות למען שיהפכו לפליטים, אני נדרש להביא  את היציבות למולדת למען שיחזרו בשלום אליה, ובכן אינני רוצה להתווכח על נכונות או טעות ההחלטה של טראמפ זאת שאלה אמריקאית גרידא".

אבל השאלה התמקדה לדעתך באפשרות שלמהגרים יהיה קשר עם הטרור.

הנשיא אל-אסד: "בהחלט".

בהחלט?

הנשיא אל-אסד: "כן בהחלט..ביכולתך למצוא את זה באינטרנט, ביכולתך לראות תמונות הטרוריסטים ששולפים את כלי הנשק שלהם בסוריה ורוצחים את התושבים, ולאחר מכן אפשר שתראה את תמונתם כפליטים באירופה או במערב בדרך כלל..כן זה נכון".

לדעתך מהו מספרם של הטרוריסטים הנמצאים בתוך 4,8 מיליון פליטים סורים?

הנשיא אל-אסד: "אין לאף אחד את האינפורמציה המדוייקת על אודות כך, כי אף אחד אינו מכיר את כל הטרוריסטים ובכן קשה לו לדעת את שיעורם".

האם אתה סבור שמספרם גדול?

הנשיא אל-אסד: "אין הדבר קשור לגודל  המספר.. כדי לבצע את הנפשע בפשעים הדבר צריך מספר גדול של טרוריסטים.. מתקפת ה- 11 בספטמבר כבר בוצעה על ידי 15 טרוריסטים בלבד מבין מיליוני מהגרים בארה”ב, אז הדבר קשור לאיכות ולכוונות ותו לא".

אם דבריך נכונים אז לנשיא טראמפ הזכות להשאיר אותם בחוץ ארה”ב .

הנשיא אל-אסד: "אינני תושב אמריקאני  למען שאנמק את ההתנהגות  הזו.. העם האמריקאני הוא אשר יכול לומר אם דבר זה לטובת ארה”ב אם לווא.. אפשר להתווכח על העניין כערך העולה בקנה אחד עם העולם ההומניטרי אם לאו".

האם כל הפליטים הסורים יהיו ברוכים בסוריה?

הנשיא אל-אסד: "כן בהחלט".

אפילו הטרוריסטים?

הנשיא אל-אסד: "כנשיא אינני נדרש לומר להם ”ברוכים הבאים” כי אינני בעל המדינה, המדינה היא לכל הסורים".

אם אתה סבור שחלק מהם טרוריסטים, אז מה לעשות עימם עת חזרתם ארצה?

הנשיא אל-אסד: "אין מעניין מה שאני סבור, המעניין הוא מה שיאמר החוק לאלה שפעלו נגד מולדתם בהתחשב שאלפי סורים כבר קיבלו חנינה במסגרת עגלת הפיוסים שהחילה להסתובב".

איך אתה מתכנן כדי להביא את הפליטים הסורים למולדתם?

הנשיא אל-אסד: "חלק מהם חזרו אבל אינם רבים, כן חזרו חרף הסגר והמצב הביטחוני, רוב הסורים רוצים לחזור ארצה וכולם יעשו כן כשהביטחון יחזור והסגר יסתלק".

הצבא שלכם הוציא בחודש שעבר, את חמושי האופוזיציה ממזרח חלב, האם אתה רואה בכך מפנה חשוב מבחינת המלחמה שבסוריה ? האם אתה סבור שעד כה נחלה סוריה ניצחון במלחמה הזו?

הנשיא אל-אסד: "אין לומר מפנה, המפנה  נראה כשהחליטה סוריה להילחם בטרור חרף כל המסע הזדוני נגדה וחרף הלחצים שהופעלו עליה, חאלב הייתה מעין צעד חשוב ואנו הולכים קדימה באותו מסלול, ייתכן שהמפנה יהיה בקרב הטרוריסטים הם אשר צריכים לענות".

כבר שאלתי אותך על אודות שיתוף פעולה אפשרי אמריקאי – סורי, אבל ישנן טענות לפיהן ממשלתכם מפירה את זכויות האדם ועתה קיבלנו מארגון החנינה הבינ”ל דו”ח בקשר לכלא סידנאיה, שם הוצאו להורג  5000 ל-13000 עצורים, הדו”ח מדבר על תנאים כה גרועים כי החקירות נערכות בלי עורכי דין דבר הנוגד את החוק הבינלאומי.. מה אתה יודע על כך?

הנשיא אל-אסד: "בראשונה הבה נדבר על  איך ישנם קשרים בין ארה”ב לסוריה בצל טענות קשורות להפרת זכויות האדם ? ואיך יש לכם קשר הדוק עם סעודיה ? האם עריפת הראשים היא הקריטריון של זכויות האדם?".

אני בראיון עימך ולא עם מלך סעודיה .

הנשיא אל-אסד: "כן, אני מודע לדבר הזה".

אני שואל על הפרות זכויות האדם במעצרים שלכם.. בארצכם.

הנשיא אל-אסד: "אתה תשאל ואני אשיב..  זאת היא תשובתי, כאשר תענה על השאלה הקשורה למגעים שלכם עם סעודיה, אזי ביכולתך לשאול על אודות הדבר הזה, זה מחד, אבל מאידך אין ארה”ב במעמד המאפשר לה לדבר על זכויות האדם, מאז מלחמת וייטנאם ועד עתה נרצחו מיליוני אזרחים שלא לדבר על רציחתם של 1,5 מיליון עיראקים בלי ייפוי-כוח ממועצת הביטחון, ובקשר לדו”ח שבחלק השני של שאלתך אפשר לומר שהדו”ח המדובר כמותו כמות שאר הדו”חות של ארגון החנינה הבינ”ל שהפך עתה למפוקפק, הארגון לדעתנו אינו ניטרלי ושומה עליו לפרסם דו”חות שכאלה בלי שום הוכחה".

המראיין: כן.

הנשיא אל-אסד: "מה בדבר הדוקומנטים.. מה בדבר ההוכחות המוחשיות?".

העיתונאי: ישנם ראיונות עם ארבעה שומרים ובכירים שעבדו בכלא וגם עם שלושה שופטים סורים לשעבר ושלושה רופאים.

הנשיא אל-אסד: "אין שום ערך לדבר הזה".

המראיין: שום ערך?

הנשיא אל-אסד: "אלה ראיונות.. כשמכינים דו”ח צריכים לסמוך על הוכחות מוחשיות אפשר לשפוך כסף כפי שעשתה קטר אשתקד כדי להביא עדים ולהכין דו”חות מפוברקים".

ברצוני לקרוא בפניך חלק מהדו”ח: ”ההוצאות להורג בוצעו לפי צווים מצד בכירים רמי דרג בממשלה כמו שר ההגנה והרמטכ”ל שבאים במקומו של הנשיא, והמופתי של סוריה נתן את הגושפנקה.".

הנשיא אל-אסד: "זה לא נכון בשום פנים ואופן".

איך אתה יודע את זה האם התיית שם ביום מהימים? והאם תפתח בחקירה בנידון זה?

הנשיא אל-אסד: "ארגון החנינה הבינ”ל  מכיר את סוריה יותר ממני והנציגים שלו לא באו הינה, הם מכינים את הדו”חות שלהם בהסתמך על הטענות, אנו עתה חווים את עידן החדשות המזוייפות".

ישנן הוצאות להורג קבוצתיות.

הנשיא אל-אסד: "ההוצאה להורג נמצאת בחוק הסורי, אז הממשלה ביכולתה לעשות את הדבר הזה בחופשיות, למה הסודיות אם הדבר הזה בחסותו של החוק? ההוצאה להורג חוקית בסוריה מאז העצמאות כמו ארצות רבות באזור".

האם תאפשרו למשקיפים בינ”ל שיבקרו בבית הכלא המדובר?

הנשיא אל-אסד: "הדבר קשור לאמינות. הארגון המבקר".

זאת לא הפעם הראשונה שסוריה מואשמת בהפרת זכויות האדם, ישנן  תמונות המתעדות עינויים בבתי הכלא שלכם.

הנשיא אל-אסד: "אפשר שתמונות אלה יעובדו באמצעות תוכנת פוטושופ, אז אי אפשר לשחרר שיפוטים בהסתמך על מה שהוא בדיוני".

משרד החוץ האמריקאי העביר תמונות שכאלה למעבדה הפלילית הדיגיטלית, שם עיינו היטב בהן וקבעו ששום צלקות מפוברקות היו על גופי הנחקרים, דבר המסמן שהתמונות שייכות למאורעות אמתיים.

הנשיא אל-אסד: "מי אמר את זה"?

לשכת החקירות הפדראלית בשנת 2015 .

הנשיא אל-אסד: "ברצוני לשאול אותך..מתי היו הממסדים שלכם טהורי יד בקשר למאורעות סוריה ? הם לא היו ככה ביום מהימים, הם רוצים להפגין את הממשלה הסורית כשטנית.. למרות  שבכל מלחמה אפשר להיות פשע אינדיבידואלי".

אני מבין שלישכת החקירות הפדרלית מפרסמת פרופגנדה וארגון החנינה עושה אותו דבר וכולם מתנכלים נגד סוריה ..למה?

הנשיא אל-אסד: "שתשאל אותם, אלה  אינן טענות, הם אשר תמכו בטרוריסטים, ובנידון זה אמר ג’ון קירי לפני כמה חודשים : ”כבר ראינו דאע"ש כשהוא מתקדם בשדה הקרב וציפינו  שהנשיא הסורי יגיש ויתורים ” ואובממ אמר בלשונו כי מלחמת עיראק היא אשר הולידה את דאע"ש, אז ארה”ב היא אשר יצרה את הכואס ותמכה בטרור בפומבי כמו בריטניה וצרפת".

ארה”ב ושותפיה מרעישים את דאע"ש בעיראק ובסוריה אז איך אתה אומר שארה”ב תומכת בדאע"ש?

הנשיא אל-אסד: "האם ביכולתך להגיד לי איך הבסתם את דאע"ש בעיראק בעת שהייה מתפשט בסוריה? התפשטות זו החלה לקרוס רק אחרי ההתערבות הרוסית ולא בגלל ההתערבות של ארה”ב".

האם אתם מוכנים לשתף פעולה כדי לוודא אם הדו”חות של הפרות זכויות האדם בסוריה נכונים אם לאו?

הנשיא אל-אסד: "אתה הראית לי תמונות רבות אבל לא הוכחות, ואני רואה שכל הממסדים האמריקאים כבר נגדו את המציאות במהלך המשבר של סוריה, אז אין מעניין אותנו מה שאומרים".

האם הדבר מכעיס אותך עד כדי כך שתנסה לדעת את האמת בעצמך?

הנשיא אל-אסד: "אני סבור שאתה צריך להעלות את השאלה הזאת בפני בכירי המערב, האם מכעיס אותם לראות את התוצר של תמיכתם בטרור? הדבר המכעיס אותי הוא מה שקורה במולדתי ולא מה שהובא בדו”חות שלכם".

היכרת בכך שחייליך כבר עשו שגיאות בקרב האופוזיציה המזויינת, מה מספרן של שגיאותיהם?

הנשיא אל-אסד: "מעולם לא אמרתי זאת".

האם אחת השגיאות התגלמה בהרעשת בתי החולים בחלב?

הנשיא אל-אסד: "מעולם לא הרעשנו בתי חולים כי הדבר בלתי הגיוני ונוגד את האינטרסים שלנו".

האם היה הדבר כתוצאה לטעות השימוש בחביות הנפץ ובגז כלור?

הנשיא אל-אסד: "אתה צריך לקבוע את  החלק הנכון של טענותיך ? פעם טענו שסוריה משתמשת בחביות הנפץ ופעם אמרו שאנו מרעישים את בתי החולים ואת בתי הספר, אז שתקבע אם יש לנו כלי נשק בעלי דייקנות או לא".

אבל אתה מכיר בכך שאזרחים חפים מפשע כבר נפלו קורבנות במלחמה זו.

הנשיא אל-אסד: "כל מלחמה, רעה, אין מלחמה טובה, בכל מלחמה נופלים קורבנות ובכל מלחמה משלמים החפים מפשע את המחיר, לכן אנו רוצים לסיים את המלחמה הזאת".

בשנת 2013 דיבר הנשיא אובמה על המאמץ האמריקאי בלוחמה בטרור כולל בכך מכות האוויר שבוצעו על ידי מזל”טים, והוא הכיר בכך שקורבנות אזרחים כבר נפלו, ובכן נפילתם תענה אותו לאורך כל חייו, האם אתה מרגיש אותו דבר בשל שהמבצעים הצבאיים של ממשלתך הפילו חפים מפשע?

הנשיא אל-אסד: אין הדבר קשור לסוג  הנשק שבו משתמשים, אם כי לכוונות, הטכנולוגיה שלכם רצחה אזרחים יותר מהטרוריסטים, אנו בסוריה מתרחקים מהאזרחים כי במלחמה ישנם ערכים ואתיקות, ואם נרצח את האזרחים, אז על מי אנו צריכים להגן?".

אתמול נשאלת אם כל האמצעים אפשריים במלחמה, ואמרת כן, האם העינוי נכלל בכך?

הנשיא אל-אסד: "ודאי שלא, העינוי לא מהווה שיטה של הגנה, ישנם בסיסים ברורים כשאתה רוצה להגן על ארצך מפני הטרוריסטים".

האם תוכל לתת לי את המבט שלך בייחס ליישוב הסכסוך, והאם אתה מוכן לעזוב אם דבר זה יסיים את המלחמה המתועבת הזאת?

הנשיא אל-אסד: "בטח, אני אעזוב אם העם הסורי לא רוצה אותי, ובנידון זה אין אני מודאג, מה שמדאיג אותי הוא להיות נשיא בעל כורחו של העם, אבל בקשר למבט שלי על אודות יישוב הסכסוך ישנן שתי אושיות, הלחימה בטרור והדיאלוג הפנים סורי כולל בכך הסדר המדיני, עיתוי הבחירות והרכבת ממשלת אחדות לאומית, אבל כל דבר קשור לקונצנזוס העממי".

איך קובעים אם ישנו קונצנזוס עממי אם לאו?

הנשיא אל-אסד: "מוקדם עתה לדבר על כך, אפשר להתווכח עליו במועד מסוים, סוריה מדינה קטנה וכל התושבים שלה מכירים זה את זה, וביכולתם להרגיש את  הקונצנזוס המדובר".

האם אתה אופטימי?

הנשיא אל-אסד: "בטח שכן, לולא האופטימיות לא היה ביכולתו של העם הסורי להחזיק מעמד ולהילחם במשך שש שנים, מקור האופטימיות שלנו טמון באימון שביכולתנו להביס את הטרוריסטים יחד עם אדוניהם".

המראיין: תודה אדוני הנשיא.

הנשיא אל-אסד: "תודה לך".

 

מאת: רני לביא

 

bfa29239-a2d2-4892-906d-5873c1738ebd

WhatsApp Image 2017-02-10 at 20.57.38 (1)

WhatsApp Image 2017-02-10 at 20.57.38

WhatsApp Image 2017-02-10 at 20.57.39 (1)

WhatsApp Image 2017-02-10 at 20.57.39

 

 

 

 

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: