מבזקים

מלחמת ווייטנאם 1959-1973

תוכן עניינים

מלחמת ווייטנאם..

המעורבות האמריקאית בווייטנאם החלה בתחילת שנות ה 60 כווייטנאם חולקה ל 2 מדינות האחת קומוניסטית בהשפעה סינית ורוסית ואילו השניה הדרומית בהשפעה של ארהב שניסתה למנוע את השתלטות הקומוניסטים.
עד שנת 1964 הייתה מעורבות זניחה של ארה"ב עם כ 18 אלף חיילים רובם יועצים ולא ממש לוחמים, עם התגברות התקפות חיילי הצפון שמנו יחד עם חיילי הגרילה שלהם כ 1.800.000 לוחמים החלה ארה"ב בתקופת שלטונו של ג'ונסון לשגר חיילים רבים והכח צמח בהדרגה עד ל 586.000 חיילים בשיא בשנת 1968.
כל אותה תקופה התנהלו קרבות קשים בן הצפון והוויטקונג עם תמיכה סמויה של רוסיה וסין לבין הדרום עם תמיכה מסיבית של ארה"ב וכוחות סימלים מתאילנד פיליפינים ודרום קוריאה. בלחימה הזו נפגעו מליוני אנשים כ 1.5 חיילי הצפון ו335 אלף חיליי הדרום וארה"ב, בקרב האזרחים הטבח היה גדול יותר ושם נהרגו עוד כ 2 מליון מ 2 הצדדים, ארה"ב לא בחלה בשום אמצעי כנגד הוויטקונג כולל שימוש בנשק אסור והשמדת שדות ויערות של הצפון כדי למנוע את מקומות המסתור לאנשי הגרילה שלא היו עם מדים וגם לא ניתן היה להבדיל ביניהם לבין הדרומיים. חיילי הוויטקונג עשו שמות בחיילי ארה"ב כשתקפו באומץ רב כשהם מגיחים מעשרות המנהרות שחפרו ולשם הם חזרו לאחר שהיו פוגעים באמריקאים.
בשנת 1973 לאחר שארה"ב ספגה מכה אנושה בווייטנאם והחלו הפגנות ענק בארה"ב לסיום המלחמה החלה ארה"ב לנהל שיחות להסדר עם הצפון ובמסגרתו יוקפא המצב והלחימה תיפסק, כך אכן היה וארה"ב החלה לפנות את כל כוחותיה מווייטנאם כשהיא משאירה כוחות מאוד קטנים להגן על אינטרסים חיוניים לארה"ב.
ההסכם החזיק כשנתיים ויום אחד החלו כוחות צפון ווייטנאם במפתיע לפלוש לדרום כשאין כח רציני שיבלום אותם ותוך מספר ימים הפכה דרום ווייטנאם להיסטוריה כשנכבשה כולה עי הצפון והפכה למדינה קומוניסטית אחת.
ארה"ב איבדה בסה"כ בשנים 1964-1973 59 אלף חיילים ועוד 1960מטוסים וגם 220אלף פצועים. דרום ווייטנאם איבדה כ 233 אלף חיילים.

על שאר האירועים והנסיגה המבוהלת של האמריקאים מהשגרירות בדרום בפרק נפרד.

הפינוי המבוהל מסייגון 30/4/1975.

לאחר שצפון ווייטנאם פלשה במפתיע ובכח רב לדרום ווייטנאם החלו האמריקאים לפנות בבהלה את כל האמריקאים ומשתפי הפעולה האזרחיים והצבאיים.
במשך 3ימים פונו כ 41 אלף איש מגג השגרירות בסייגון ברכבת אווירית באמצעות 1400גיחות מסוקים שהובילו את המפונים לאניות הצי ונושאות המטוסים ששהו באיזור וגם למדינות שכנות.
המסוק האחרון המריא מגג השגרירות מספר דקות בטרם חיילי הצפון נכנסו למתחם ואף הצליחו להפיל מסוק אמריקאי עמוס בנוסעים. רבים מהוויטנאמים הנאמנים לארה"ב פונו מהשגרירות ורבים עוד יותר נותרו מאחור לגורלם (המר)

עד כאן

 

1d3023ea-1192-4985-9100-d35d08d251f0

התמונה המפורסמת ביותר ממלחמת וויטנאם: מפקד משטרת סייגון נגויין נגוק נלכד בעדשת המצלמה כשהוא מוציא להורג איש וויטקונג ללא משפט במרכז הרחוב. אותו מפקד נמלט לארה"ב עם נפילת דרום וייטנאם


 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: