מבזקים

בית המשפט פסק על סגירה מוחלטת של מיכל האמוניה בחיפה

תוכן עניינים

ההחלטה האמיצה התקבלה על ידי השופטת ג'אדה בסול, מבית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה. השופטת הורתה על סגירה מוחלטת של מיכל האמוניה בחיפה, לאחר שדו"ח שהוגש לבית המשפט הוכיח בבירור כי צריכת האמוניה הוא כרבע מהמלאי הנשמר במיכל, והיתר משמש את המפעל ומיועדת ליצוא.

עוד אסרה השופטת על הוספת אמוניה למיכלים וקבעה כי המפעל גם ידאג לרוקן את המכלים וכי החברה חייבת למצוא חלופות להבטחת קיומו של מלאי אמוניה לשעת חירום.

חברת מועצת העיר חיפה, עו"ד שרית גולן שטיינברג מסרה בתגובה: "מדובר בהחלטה אמיצה ביותר של השופטת גאדה בסול. החלטה שהוכיחה לנו שאת רפיון ידם של השרים הממונים על בטחוננו, יחליף בית המשפט. אני מברכת על ההחלטה ומצפה מחיפה כימיקלים להשלים עימה ולפעול ליישומה בהקדם".

עו"ד שרית גולן חברת מועצת העיר
עו"ד שרית גולן חברת מועצת העיר

 

גם תגובתו של חבר מועצת העיר מסיעת 'הירוקים' אביהו האן לא איחרה מלהגיע: "החלטת בית המשפט חשובה ונכונה ומאמצת את מסקנות הארגונים הירוקים במשך יותר מ- 10 שנים שנדרש לפנות את מיכל האמוניה. חיפה כימיקלים אינה נכס אסטרטגי, אלא איום אסטרטגי על תושבי חיפה. המיכל ומצבו הבטיחותי מהווה סכנה למיליון תושבי מטרופולין חיפה. אנו מקווים שמאבק של שנים רבות בהובלת ה'ירוקים' של חיפה וארגונים סביבתיים נוספים מגיע לסיומו. אנו מצפים מחיפה כימיקלים למצוא את מקומם במקום אחר ובוודאי לא במפרץ חיפה, העמוס במפגעים פטרוכימיים מזהמים. זהו צעד ראשון ליצירת חזון חדש של מפרץ חיפה ירוק. השלב הבא יהיה התארגנות בשני שלבים לפינוי מתחם בז"ן. כאשר בשלב הראשון יהיה צמצום מסיבי בתפוקות ובשלב הבא הוצאת המפעל ממפרץ חיפה".

אביהו האן חבר מועצת העיר מהירוקים
אביהו האן חבר מועצת העיר מהירוקים

 

תגובת הפעיל החברתי, מיבלום דוד בפורום אדם וסביבה: "נושא מיכל האמוניה מאיים שנים רבות על תושבי מפרץ חיפה. ממשלות ישראל והשלטון המקומי לא עשו דבר כדי להוציא את הסכנה, חוץ מהבטחות שווא שכל פעם נקבו בתאריכי יעד שונים להוצאת המיכל מכאן. היום לראשונה נתן פסק דין בבית דין בחיפה שאולי יביא רוח חדשה ומפנה חדש וידרבן את ממשלת ישראל לתת חיים טובים יותר ובטוחים יותר לתושבי חיפה והמפרץ".

דודי מיבלום פעיל חברתי באיכות הסביבה
דודי מיבלום פעיל חברתי באיכות הסביבה

 

השר איוב קרא ברך את ההחלטה ואמר: "ההחלטה לסגור את מיכל האמוניה ניתנה על ידי בית המשפט, שאני סומך על שיקול דעתו במקרה זה. מאידך אני חושב בראייה ממלכתית שהמדינה חייבת לקבל אפשרות להעביר, או להקים במקום אחר מיכל חדש שחשוב גם לצרכיה של ישראל. כמי שמתגורר בסמוך למיכל, על הכרמל אני מקווה שבהחלטה זו אנשים פחות ידאגו במצבי חרום".

השר איוב קרא
השר איוב קרא

 

עינת קליש חברת מועצת העיר חיפה: "פינוי מיכל האמוניה? הצחקתם. אלף תודות ל'פורום עזרא' ולעמותת 'צלול' על המאמץ רב השנים שלהם בנושא. אין ספק שהאדמה במפרץ מתחילה לרעוד. טרם הגיע לידינו פרוטוקול הדיון, אך מהדיווח שקיבלנו בית המשפט לא נתן דעתו על 5.000 טון האמוניה שמהווים "עתודה לאומית" וחייבים להישאר במיכל. גם אם היתה נשארת חצי מהכמות הזו במיכל, 2400 טון, שמתחתיה חייבים לסגור את המיכל לצמיתות, המשמעות היא מעל 10,000הרוגים במקרה דליפה או קריסה. ועוד לא הגענו לעיקר. נמל המפרץ לוטש עיניים לשטח המיכל, שלידו אמור לצמוח מסוף דלקים גדול פי 6 מהקיים. המשמעות היא שכרגע נשארת "פצצת אטום" קטנה במפרץ ולצידה יתפשט "המוות האיטי" כתוצאה מהגדלת הפטרוכימיה. עובדים עלינו בעיניים, וחלקנו אומרים "הלל". חשוב שתשתפו – זה בנפשינו".

עינת קליש חברת מועצת העיר
עינת קליש חברת מועצת העיר

 

מיכל האמוניה. צילום: סמר עודה
מיכל האמוניה. צילום: סמר עודה

 

מאת: יעל בן דוד שמ

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: