מבזקים

המרוץ להשתלטות על האיים האסטרטגים במצרי באב אלמנדב

תוכן עניינים

זאת הייתה פעולה צפויה ומתבקשת כבר מלפני הרבה זמן. מהרגע שאירן החלה את מעורבותה בתימן והיה ברור כי היא לוטשת את עיניה לעבר מצרי באב אלמנדאב האסטרטגים, ההנחה הייתה שמדינות האזור, בראשות סעודיה ומצרים לא יעמדו מנגד ויתנו לאירן יד חופשית לבצע את מדיניות ההתפשטות השיעית שלה במרחבי המזרח התיכון.

למעשה אירן החלה במסע השתלטות מהיר לא רק על ערי נמל לאורך חופיה המערביים של תימן בים האדום אלא היא גם השתלטה על מספר איים של תימן בנתיב הסחר הימי מהחשובים בעולם .

מקורות זרים טוענים זה זמן רב, כי אירן בונה שם מתקני אימון צבאיים ומחסני נשק ותחמושת גדולים שנועדו לתמוך במורדים החותים המנסים להשתלט על תימן ולהדיח את הממשלה החוקית של הנשיא האדי.

מאותו רגע שסעודיה החליטה להקים כוח צבאי ערבי סוני המורכב ממדינות המפרץ וצבא תימן שתומך בנשיא וצבא מצרים, ולאחרונה גם מדינות אפריקה הצטרפו לשורות כוח זה, היה ברור כי הם לא רק שינסו לסכל את השתלטות אירן על איים תימנים בים האדום, אלא יפעלו בכוח הזרוע לממש את שלטון המשטר החוקי התימני על איים אלו .

העיקרון המנחה היה: רק מי שישלוט על איים אלו ישלוט גם על נתיבי השיט בים האדום המובילים למצרי באב אלמנדאב.

סעודיה החלה לפעול, בעיקר באמצעות חיל האוויר המודרני שלה וחיל הים הגדול שלה ביישום מדיניות זאת.

מאות גיחות הפצצה הרסו מתקני צבא באיים רבים מול חופי תימן וחיל הים הסעודי דאג שתנועת הברחת הנשק האירני מאיים שונים במרחב לנמלי צפון תימן ומשם לכוחות החות'יים – יצטמצם למינימום הנסבל.

ירי טילי חוף-ים האירנים על ידי הכוחות החות'ים לעבר אניות מלחמה של האמירויות וצבא ארה"ב וחיל הים הסעודי הביאו את בנות הברית הערביים להכרה בדחיפות השלמת המשימה של ההשתלטות על האיים התימנים בים האדום.

ירי דומה של טיל סקאד ,לפני כמה שבועות, לעבר האי זקר בים האדום מול חופי תימן ,בו נמצא בסיס צבאי סעודי היה למעשה איתות אירני, באמצעות החות'ים, כי אירן לא תשלים עם קיום בסיסים צבאיים זרים בשטח תימן.

למשימת אבטחת האיים נרתמו גם כוחות הקומנדו הימי המצרי הדואג בביטחון השוטף היומיומי, לסרוק את האיים הקטנים והלא מיושבים ולוודא כי שום  כוח עוין וזר לא החליט להקים מאחז צבאי במקום.

יהלום הכתר במערך האיים התימנים , והחשוב ביותר הוא האי "מיון" הניצב ממש בתוך מצרי באב אלמנדאב והוא גם בעל חשיבות אסטרטגית ממדרגה ראשונה. מי ששולט בו למעשה שולט על כל תנועת השייט במצרים.

כוחות הברית הערביים הסונים, ביחד עם ממשלת תימן הלגיטימית, החליטו, להקים בסיס צבאי ומתקני צבא מסייעים אחרים על האי "מיון" והמשימה הוטלה על איחוד האמירויות, שכוח ימי שלה מפטרל בים האדום במסגרת הארמדה הסעודית הפועלת בזירה.

עיתון בריטי גילה בדו"ח חדש כי איחוד האמירויות ( אבו דאבי ) מהמפרץ הפרסי, המשתתפת בכוחות בנות הברית הלוחמות בתימן בראשות סעודיה , החלה, בפועל, לבנות בסיס צבאי שלה באי "מיון"- ميون  התימני הקרוב למצרי באב – אלמנדאב האסטרטגי.

כתב העת "ג'יינס" המתמחה בעניינים צבאיים והיוצא לאור בלונדון אמר כי איחוד האמירויות (אבו דאבי) נמצאת כבר במצב מתקדם בבניית בסיס צבאי שלה בשטח האי הקרוב למצרי באב אלנדאב התימני.

העיתון הוסיף כי מהתמונה שנתגלתה לו על בסיס תמונת לוויין עדכנית מהאי , עולה כי איחוד האמירויות בונה מסלול המראה ארוך למטוסים  באי "מיון" הממוקם בין תימן לג'יבוטי במצרי באב אלמנדאב.

בתמונה שהגיעה מהלוויין , כך על פי העיתון, התגלה כי הבסיס  הצבאי שבונה איחוד האמירויות, כולל מסלול המראות ונחיתות למטוסים באורך של 3 ק"מ שאת בנייתו החלה אבו דאבי, באוקטובר האחרון (2016).

המסלול לכלי טייס נועד לשימוש כוחותיה הצבאיים הפועלים במרחב תימן במסגרת כוחות הברית הערביים, וכן נועדו לאבטח את מצרי באב אלמנדאב האסטרטגים המקשר בין מדינות מזרח אסיה ומערב אירופה.

הערכות:

בניית בסיס צבאי אווירי של האמירויות באי התימני – "מיון" הינו עליית שלב בלחימה הסעודית נגד אירן ,שמצידה תנסה כרגע למצוא תשובה מקומית לבסיס האוויר ההולך ונבנה על המצרים . אפשר ואירן תנסה לבצע דבר דומה על האיים שחכרה ממדינה אפריקאית באזור ,כדי לא להיות בנחיתות צבאית באזור. לחילופין אפשר ואירן תנסה לכסות שדה תעופה זה באש טילי סקאד ארוכי טווח ומספיק שטיל אחד שיופעל כנגד בסיס זה יבהיר לכל הצדדים את עמדת אירן בפועל לגבי הפעילות האווירית במקום.

הלחץ הצבאי הסעודי-תימני לכיוון עיר הנמל – חודיידה בצפון תימן הוא רק עוד שלב בניסיון הסעודי לאטום את חופי הים האדום מגישה אירנית ובכך לנסות ולחנוק את החותים ולמנוע מהם אספקה צבאית קריטית המאפשרת להם להמשיך ולהילחם נגד ממשלת תימן וכן להציק לסעודיה על גבולה הדרומי .

כל הפעולות שנעשות כרגע בגזרת הים האדום התימני למעשה דוחק את אירן ובעלות בריתה לפינה ומאלץ אותם לנסות ולמצוא תשובה צבאית ראויה למהלך זה . אחת האפשרויות היא הגברת ירי הטילים הבליסטיים הכבדים מתימן לעבר מטרות אסטרטגיות בסעודיה בניסיון להכאיב להם ולגרום להם להקל את הלחץ כלפי הנוכחות הימית האירנית בים האדום. אפשרות נוספת היא שליחת כוח משימה ימי אירני, באופן גלוי ובוטה, שישוט לנתיבי הסחר הבין לאומיים בים האדום ויאבטח את שייט סירות האספקה מהאיים האירנים לעבר חופי תימן שבשליטת החות'יים. צי כזה גם יכול לכלול כוח משימה תת ימי מתאים למשימות שכאלה. צעד זה יכול לדרדר את המצב בכל האזור לכדי מלחמה גלויה . נוכחות הצי האמריקאי ,גם הוא, מול חופי תימן מבטיח כי אירן תנסה לרסן את פעולותיה הצבאיים בים האדום.

 

מאת: צביקה נציב  http://nzivnet.com/articles/3648

 

האי "מיון" – ميون בפתחת מצרי באב אלמנדאב:
האי "מיון" – ميون בפתחת מצרי באב אלמנדאב
מפת האזור
מפת האזור
תימן: האי זקר בו נמצא עוד בסיס צבאי של כוחות הברית הסוני בראשות סעודיה
תימן: האי זקר בו נמצא עוד בסיס צבאי של כוחות הברית הסוני בראשות סעודיה

תימן-חותים-סקאד

תימן-טיל-1

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: