מבזקים

נדחה הערעור מיכל האמוניה יסגר

תוכן עניינים

השופטת תמר שרון נתנאל, מבית המשפט המחוזי בחיפה דחתה היום את הערעור שהגישה חברת חיפה כימיקלים על הצו המורה על ריקון מכל האמוניה וסגירתו.

השופטת קבעה כי:"המכל, כמו גם אוניית האמוניה, מהווים סיכון של ממש לכל מי שנמצא בתחום העיר חיפה…ההסתברות לקרות תרחיש שיביא לשחרור כמויות משמעותיות של אמוניה מהמכל איננה זניחה כלל ועיקר, וההסתברות לקרות תרחיש שכזה בכל הנוגע לאוניית האמוניה משמעותית. ניתן להגדירו אלא כאסון בקנה מידה לאומי".

"ההסתברות הממשית להתרחשות אירוע אמוניה, העלול בסבירות של ממש לפגוע פגיעה חמורה במאות ואלפי אזרחים, בחייהם ובריאותם, גוברת על כל אינטרס כלכלי-עסקי".

השופטת החליטה כי הצו יעוכב כפי שהציעה העירייה בדיון הקודם עד 1.4.17 ועד אז חייב המכל להיות ריק מאמוניה. כמו כן אסרה על מילוי המכל בכל דרך שהיא, ללא הגבלת זמן ועל הבאת אוניות אמוניה נוספות.

סגן השר להגנת הסביבה, ירון מזוז על החלטת בית המשפט לעניין חיפה כימיקלים: ״בית המשפט קבע באופן חד וברור שביטחונם של תושבי חיפה והקריות קודמים לאינטרסים הכלכליים. אנו נדאג שהצו יאכף ותושבי חיפה והקריות יוכלו לחיות בבטחון״.

ראש עיריית חיפה, יונה יהב אמר :"ניצחנו, בית המשפט המחוזי דחה את ערעור חיפה כימיקלים. תודה אישית לצוות המשפטי של עיריית חיפה, אני גאה בכם! ותודה לכל מי שתמך במאבק בכל דרך שהיא, השופטת קיבלה החלטה אמיצה והיסטורית על הפסקת פעילות מיכל האמוניה שאיים על חייהם של כמיליון איש. כל תושבי חיפה והאזור מודים היום על אומץ לבה של השופטת. אנו בעיריית חיפה נפעל ללא פשרות לוודא כי פסק הדין יבוצע ככתבו וכלשונו על פי לוחות הזמנים אותם קבע בית המשפט".

עו"ד שרית גולן, חברת מועצת העיר: "מברכת על החלטת בית המשפט. המסר לחיפה כימיקלים חד משמעי, המיכל מסוכן ויש לרוקנו בהקדם. שמחה שבית המשפט הבהיר כי לא ניתן למלא שוב המיכל ולא להביא את אוניית האמוניה. הציבור החיפאי ניצח ומקווה שחיפה כימיקלים לא תיאבק בהחלטה אלא תשלים עימה".

עינת קליש חברת המועצה:"כבוד לשתי שופטות בתי המשפט בחיפה, על הצו לריקון מכל האמוניה וסגירתו, ודחיית הערר. מעודד לדעת שיש מערכת משפט הוגנת בישראל, שפועלת באומץ לשינוי מציאות חיינו. נקווה שהפרשה הזו תגיעה לסיומה המהיר, שלא יהיו עוד ערעורים, ושכולנו נתפנה להמשיך במאבק להבראת מפרץ חיפה".

חבר מועצת העיר מטעם הירוקים ירון רונן אמר: "אני שמח, אני גאה בתרומתנו רבת השנים שהביאה צעד צעד להתגייסות רבתי שתפסה תאוצה בחודשים האחרונים, יונה יהב כדוגמה, גרר שנים רגליים ואף עיכב את הפעילות נגד המיכל. שלשום הוא הותקף על כך בכנסת. להענקת הקרדיטים העצמיים למה שקרה היום יש המון קופצים ועדיף מצב כזה מאשר מצב הפוך של כישלון שהוא יתום".

חנה קופרמן, יו״ר הפורום הישראלי לשמירה על החופים, אמרה: "החלטת בית המשפט מחייבת את המשך אספקת האמוניה למשק, בלי שנדונו חלופות. לכן נשאלת השאלה, איך תימשך אספקת האמוניה? הרי ברור שכל עוד לא קודמו חלופת- המדינה תאשר את המשך הייבוא באניות, כפי שאמר ביום שני השבוע, השר להגנת הסביבה זאב אלקין בועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת: "ממחר אין יותר אוניות שמטיילות חופשי עם אמוניה. כל אוניה תצטרך אישור שלנו." – כלומר: הייבוא יימשך אבל ב"אישור", יש להדגיש שלאחרונה אושרה תכנית שיזמה עיריית חיפה, "חיבורי נמל המפרץ", הכוללת צינור אמוניה שמגיע מהנמל למתחם "קרקעות הצפון"- סמוך למפעל "דשנים"- ליד נשר וקריית אתא, שם מאוחסנים כ- 2.000 טון אמוניה. החלטת בית המשפט אינה אוסרת על כמות האמוניה שיהיה מותר לאחסן במכלים נוספים באזור וכך אנו עלולים למצוא את עצמנו- עם אותה הסכנה בהבדל אחד- שאותה הכמות (12,000 טון) תעבור למקום אחר, בתוך ריכוזי האוכלוסייה".

 

צילום באדיבות הפורום הישראלי לשמירה על החופים

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: