מבזקים

משפט עזריה: סימן שאלה גדול בעניין ערעור על קלות בעונש

תוכן עניינים

התביעה הצבאית צפויה לערער על קלה בעונש של החייל אלאור אזריה שהורשע בהריגת מחבל. נגזר עליו שנה וחצי מאסר. לאור הכרעת הדין החמורה נגדו, ללא ערעור זה לא יוכל בית המשפט לתת עונש מעבר לנגזר, אלא רק להקל. עורכי הדין יטענו כי ביקשו להתחשב בעברו של אזריה כחייל טוב, אך דרשו בין שלוש לחמש שנות מאסר בפועל, עם דגש לטווח הנמוך. ואולם, גזר הדין היה נמוך מדי גם עבורם, הרבה מתחת לרף התחתון של התביעה.

ערעור על חומרת העונש ועל ההרשעה עצמה הוגש בשבוע שעבר על ידי עו"ד יורם שפטל לאחר שצוות ההגנה הנוסף התפטר. בעקבות הודעת התביעה הופיע בתכנית הבוקר היום עו"ד יורם שפטל וטען, שהתביעה "צמאה לדם" בכל הנוגע לחייל אלאור.

לדברי עורך דין שפטל, הגשת הערעור על ידו מנעה את כניסתו של החיל לכלא והיתה חובה מצידו להגישו, ועובדה כי התביעה שביקשה עונש של חמש שנים וניתן עונש של שנה וחצי מראה זאת.

הפרקליט הצבאי הראשי טרם הכריע סופית, כשהמועד האחרון להחלטה הוא מחר, יום רביעי 8/3. בתביעה מתקיימים דיונים מתמשכים בנושא, יחד עם הפרקליט הצבאי הראשי שרון אפק והתובעת הצבאית הראשית אל"מ שרון זגגי פנחס.

התביעה צפויה לטעון בערעור כי מדובר בעונש קל לעומת הכרעת הדין החד משמעית והחריפה, שנתנו השופטים פה אחד. עוד תטען התביעה כי הדבר עלול להעביר מסר שלילי לחיילים ולפיו מדובר בעבירה לא כל כך חמורה לפי גזר הדין.

התביעה מסתמכת על השופט בדעת מיעוט: "להשקפתו של השופט שבמיעוט, אשר סבר אף הוא, כי יש להתחשב בנסיבות הייחודיות הקשורות בביצוע העבירה, יש מקום לתת משקל משמעותי יותר בעת קביעת מתחם העונש ההולם לערכים המוגנים שנפגעו על ידי מעשי הנאשם. לדידו של השופט שבמיעוט, עניינו של הנאשם מדגים היטב את הצורך בהדגשת הרף הערכי הגבוה אליו חיילי צה"ל צריכים לשאוף בעת ביצוע משימותיהם, אף אם המדובר בנסיבות מבצעיות מורכבות".

השופט שבמיעוט סבור עוד כי על צה"ל, ככלל מסגרת מתוקנת, לחרוט על דגלו את הצורך בשמירתו הקפדנית של ערך קדושת החיים, הרם מכל הערכים. זאת לאור התוצאות הקשות הנלוות להפרתו ולפגיעה בו.

בענייננו, כאשר קבענו בהכרעת הדין כי הנאשם ירה לעבר המחבל מתוך כוונה לגרום למותו על רקע מעשיו הקודמים של המחבל, הרי שקביעת מתחם העונש ההולם צריכה להלום מדרג זה של הרשעה. לנוכח כל האמור, ובשים לב לענישה הנהוגה במקרים דומים.

ראה השופט שבמיעוט לקבוע את מתחם העונש ההולם ולהעמידו על 30 עד 60 חודשי מאסר.

מחר נדע מהי ההחלטה שהתקבלה, אך על פי הערכות מומחים לא יוגש ערעור על קלות העונש, בשל המחלוקת בדעת הקהל.

 

מאת: יעל בן דוד שמ

 

עו"ד יורם שפטל. צילום: אבשלום ששוני
התובע: עו"ד סא"ל נדב וייסמן, צילום: מגד גוזני
עו"ד שפטל ואזריה. צילום: שבתי בנדט
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: