מבזקים

החווה של חוי – פשוט חוויה

תוכן עניינים

לבקר בחווה זו חוויה. חווה תמיד מזכירה לי את השיר "לדוד משה הייתה חווה" אז הנה לכם חווה לבקר בה ולא מדובר בחווה של הדוד משה.

בשבוע שעבר הבטחתי לכתוב כמה מילים על 'החווה של חווה' מקיבוץ חפץ חיים. שאלתם את עצמכם אי פעם, כיצד אתרים ששומרים שבת שורדים בארץ?

התיירות בארץ נאבקת בכל המישורים. נאבקת ונאנקת עם רגולציה עודפת, בתחרות פרועה, ב"שמיים פתוחים" שמוזילה את התיירות בחו"ל.

מטבע הדברים הפעילויות מתנקזות לסופי שבוע, כאשר אנשים בחופשה עם משפחותיהם. ואז השאלה העולה, מה קורה עם אתרים שומרי שבת? כיצד הם מצליחים להחזיק מעמד?

"אסור לאדם שיאכל קודם שייתן מאכל לבהמתו שנאמר ונתתי עשב בשדך לבהמתך ואחר ואכלת ושבעת " (בבלי ברכות מ"ע)

החווה של חווה הוא אתר שאינו מופעל בשבת ושומר שבת. נפגשתי עם קרן חמיאל מנהלת השיווק של אתר 'החווה של חווה' בקיבוץ חפץ חיים, כדי לקבל תשובות.

קרן, מעט ספרי לנו על החווה

קרו: "החווה של חוה היא חוות חיות ענקית, כ-20 דונם של מרחבים ומגוון רחב של בעלי חיים: חיות משק, חיות בר, עופות מים, עופות דורסים, קופים ובעצם מה לא?!".

כיצד הכל התחיל?

קרן: "את החווה הקימה חוי זליגר, או בשמה החוותי סבתא חוי. בת משק ואם לעשרה ילדים, שהייתה במשך שנים הגננת המיתולוגית בחפץ חיים. כשחוי יצאה לפנסיה היא החליטה להמשיך את תפקידה החינוכי שכה אהבה, במשק החי בחינוך הילדים לאהבת החי והטבע. כאשר הקיבוץ הופרט הוחלט לסגור את משק החי כי אין לו היתכנות כלכלית. חוי התנגדה וביקשה מהקיבוץ לוותר על זכויות הפנסיה שלה ובתמורה לקבל את החזקת החווה, כשהוצאות והכנסות כולן שלה. וכך בגיל 60 פתחה לראשונה חשבון בנק ובלי הכנה והבנה עסקית פתחה את ה'חווה של חוה'. השנים הראשונות היו קשות מאוד וילדיה הגדולים סייעו לה כספית, כדי שיהיה אוכל בבית. לאט לאט החווה התרוממה והפכה לאחד האתרים התיירותיים המוכרים והאהובים בשפלה.

מה הקשר שלך לחווה?

קרן: "מי שהקימה את החווה 'חוי זלינגר' היא אמא שלי".

אני חושב שהסיפור מדהים. האמונה בדרכך והתמדה תמיד יביאו לתוצאה, ובכל זאת כיצד מצליחים לשרוד בתיירות פנים עם אתר ששומר שבת?

קרן: "אנחנו עובדים באמצע שבוע עם קבוצות. בהתחלה היה מאוד קשה, גם להביא לקוחות וגם לשנות את התפיסה הקיבוצית והמאוד יחסית לגבי הגודל. אמא שלי חשבה ש- 40 ילדים בחווה זה המון. היום אנחנו רואים שגם כשיש 300 ילדים בחווה, המקום רגוע מאוד.

הראשונים שגילו אותנו היו שתי הקבוצות הכי קיצוניות. מצד אחד חברי ה"חינוך הביתי' שהם חילונים ושהעריצו את חוי עוד מהיותה גננת והלכו אחריה. השניים הם הקהל החרדי שחיפש אתר שומר שבת וידע שחפץ חיים הוא מקום כשר.

ככל שהחשיפה גדלה, ככה גדלה גם כמות הקבוצות שהגיעו. הלקוחות הקבועים הביאו חדשים. היום אנו עובדים גם עם עיריות וגם בתי ספר שפשוט לא מוותרים על החווה וכך אנחנו מתפרנסים בכבוד.

בנוסף, הקושי מייצר יצירתיות. בגלל שהפרנסה שלנו תלויה בעבודה באמצע השבוע, הגדלנו את אפשרויות הבילוי אצלנו, והיום אנו עורכים סיורים איכותיים גם לגיל השלישי".

יש חיות בית, יש חיות בר, מה עוד?

קרן: "איך שנכנסים לחווה מתחילים להתלבט איפה להתחיל את הסיור, כי מגוון התחנות הוא באמת מאוד גדול. נתחיל בפינת הליטוף: זוהי חצר ענקית המחולקת לשניים: גדרה קטנה שיש בה בעלי חיים קטנים כמו ארנבות, שרקנים, עכברים, צבים וכד'. החיות ניתנות לילדים על ידי המדריכים בסלסלות, כדי למנוע צער בעלי חיים. יש גם חצר גדולה בה מסתובבים באופן חופשי עזים גמדיות וגדיים שמאוד ישמחו שתיכנסו ותאכילו אותן.

משם ממשיכים לרכיבה על חמורים. הרכיבה על גבי אתונות חווייתית ומהנה עם קסדה, מדריך צמוד והמון צווחות שמחה של הילדים. מול החמורים ישנם "מתנפחים" שתמיד משמחים את הצ'וציקים ונותנים לנו, המבוגרים, כמה דקות של ישיבה ומנוחה לפני שממשיכים בסיור, שבו גם אנחנו שותפים פעילים.

ממשיכים לדהור והפעם עם הרכבת. הרכבת נוסעת לרפת של הקיבוץ. הסיור הוא כחצי שעה, ברפת מפריחים יונת דואר. אני ממליצה להתחבר לנהג כבר בהתחלה, כדי להבטיח את האפשרות שאתם אלו שתכתבו את הפתק. בדיוק במקום שהרכבת נעצרת, ממוקמת מאפיית פיתות. שם תוכלו להכין פיתות מתוקות ומאוד מאוד טעימות מזונות: הבצק עשוי ממוצרים בכשרות בד"צ העדה החרדית. לא סיימנו לאכול וכבר ממשיכים לחליבת עזים, שם סבתא חוי מדריכה כיצד חולבים, למה חולבים, מהו העול ומדוע העז נכנסת מעצמה לחליבה. בנוסף יש ג'ימבורי וניתן לסייר באופן עצמאי בחווה. במקום יש המון שולחנות וכיסאות, אז תפרגנו לעצמכם פיקניק רגוע בשטח ומבטיחה שלכם שתיהנו.. ומאוד".

 האם לדעתך, במידה והייתם עובדים בשבת, היה לכם קהל רב יותר?

קרן: "אם הייתי מקבלת שקל על כל פעם ששמעתי את המשפט "אם רק הייתם פתוחים בשבת" אין ספק ששבת היא היום העיקרי לתיירות משפחות ואם היינו פותחים ייתכן שהיינו מרוויחים יופי, מבחינה כספית, אבל היינו מפסידים הרבה יותר וזה את היום מנוחה היחיד שלנו. זמן משפחה ואיכות ולזמן האיכותי הזה  אין שווי כספי. שום כסף לא ישתווה למנוחה של שבת".

האם יש לכם קהל חילוני באמצע השבוע?

קרן: "כן יש לנו קהל רב. עיריית אשדוד, עיריית אשקלון ועוד. נראה לי שאנחנו 50% חילונים ו – 50% דתיים".

 

בבואכם לביקור בחווה, חשוב להדגיש: כל בעלי החיים שנמצאים בחווה הם תחת פיקוח של רשות שמורות הטבע וצער בעלי חיים. חלקם הגיעו לאחר התעללות ובחווה הם מקבלים טיפול ושיקום.

'החווה של חווה' היא חלק מפסטיבל "ירוק ולא רחוק" שעליו כתבתי בכתבה הקודמת. במסגרת הפסטיבל הכניסה לחווה ללא תשלום, חצר ליטוף והנסיעה ברכבת גם כן יהיו ללא תשלום. כמובן שיהיה גם יריד תיירנים שיציעו מהמוצרים שלהם, החל מהחקלאים שאותם כמובן כדאי לפגוש ולהכיר מעבר למה שהם מציעים, יש חקלאות ויש חקלאים בארץ ישראל, דרך אנשי האומנות ואטרקציות המגוונות.

לאתר החווה של חווה:    Www.havafarm.co.il

לאתר הפסטיבל: http://yarok.touryoav.org.il

מוזמנים ליהנות, ותמיד תזכרו שיש לנו ארץ נהדרת.

מאת: ירון ניטקה נקש

 

חוי והעופרה - החווה של חוה

WhatsApp Image 2017-03-08 at 22.04.52 (2)

WhatsApp Image 2017-03-08 at 22.04.51 (1)

WhatsApp Image 2017-03-08 at 22.04.51

WhatsApp Image 2017-03-08 at 22.04.52

WhatsApp Image 2017-03-08 at 22.04.54

WhatsApp Image 2017-03-08 at 22.04.55

WhatsApp Image 2017-03-08 at 22.04.56

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: