מבזקים

לראשונה מאז קום המדינה: ביטול הסחבת של סעיפי חוק

תוכן עניינים

למעלה מ-200 סעיפי חוק שלא זכו להתייחסות לאורך השנים  יצאו לפועל או יצומצמו. כך הוחלט היום בישיבת הממשלה.

הממשלה החליטה ליישום או לצמצם למעלה מ-200 תקנות חובה שלא תוקנו מאז קום המדינה. למרות שתקנות אלו היו אמורות להוות חלק בלתי נפרד מחוקים שנחקקו בכנסת במהלך השנים.

הממשלה תקבע לוחות זמנים ברורים ואף תבטל את החובה אם אין בה צורך. ועל צעדים שיבטיחו כי מצב של אי עמידה בחובות שקבעה הרשות המחוקקת לא יחזור על עצמו בעתיד.

מספר גדול של תקנות לא הותקנו על אף שקיימת חובה בדין להתקינן. לכן, סעיפים בחוקים רבים שנחקקו עד היום התעכבו ולא יצאו לפועל.
ההחלטה החדשה קובעת כי חייבת להיות הלימה בין חקיקת הכנסת לביצוע החקיקה על ידי הממשלה.

עבודת מטה של משרד ראש הממשלה כללה דיונים בועדת ביקורת המדינה, בצוות משותף יחד עם משרד המשפטים, ובתיאום עם יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין. במסגרת עבודת המטה, משרד ראש הממשלה קידם תכנית כוללת בת ארבעה שלבים: (1) איסוף המידע; (2) גיבוש התכנית הממשלתית; (3) עיגון התכנית בהחלטת ממשלה; (4) מעקב אחר דיווחי משרדי הממשלה ויחידות הסמך בדבר יישום ההחלטה.

תכנית העבודה שגובשה קובעת לוחות זמנים להתקנת התקנות או לביטולן במידת הצורך, ועל פי קביעת השר הרלוונטי. ההחלטה כוללת לוח זמנים להתקנת התקנות, במהלך השנים 2017-2018, ובמקרים חריגים בשנת 2019.
לאור החשיבות שרואה ראש הממשלה בהפחת הנטל הרגולטורי, נקבע כי כל תקנת חובה המוסיפה רגולציה תעבור בחינה של הנטל הרגולטורי לפני התקנת התקנות.

בנוסף, נקבע מנגנון סיוע למשרדי הממשלה, על מנת לעמוד בלוחות הזמנים ולפקח על התהליך.
כל תקנה חדשה תפורסם להערות הציבור טרם התקנתה באמצעות אתרי האינטרנט של המשרדים.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר התייחס להחלטה ואמר: "ההחלטה שהעברנו היום מצטרפת לשורה של החלטות שנועדו לעשות סדר במערכת הציבורית, ולמנוע מצב של הבטחות פוליטיות ריקות, שנשארות רק על הנייר. התחלנו עם יצירת הנומרטור שבולם הבטחות ללא כיסוי תקציבי, והמשכנו בהצבת יעדים ברורים על ידי המשרדים והשרים ובבחינה של קיום החלטות ממשלה בפועל. כל אלו יוצרים סביבת ממשל בריאה, יעילה ושקופה יותר".

 

מאת: עופר תמיר

 

ישיבת הממשלה הבוקר. צילום: אמיל סלמן
ישיבת הממשלה הבוקר. צילום: אמיל סלמן

 

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר. צילום: יח"ץ
מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר. צילום: יח"ץ
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: