מבזקים

האם ראש הממשלה תומך בהישארות האמוניה בחיפה?

תוכן עניינים

ראש הממשלה כינס את אנשי משרדו והמשרד להגנת הסביבה והנחה אותם לבקש דחייה של לפחות שנתיים בריקון מיכל האמוניה במפרץ חיפה.

מדובר במיכל אמוניה שממוקם בעיר חיפה, מיכל בעל קיבולת של 12,000 טונות של אמוניה המשמש את המפעלים בחיפה ובמיוחד את מפעל חיפה כימיקלים.
בעבר נעשו הערכות סיכוני בטיחות הנובעים ממקרה של דליפת כמות גדולה של אמוניה מהמיכל בחיפה בתרחישים שונים של דליפה.

הערכות מחמירות יותר נוקבות באלפי הרוגים ועשרות אלפי פצועים. כך שהערכות בתרחישים ביטחוניים שכוללים גם תגובה ביטחונית של חיזבאללה מול ישראל יהיו מסוכנות אף יותר.

בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה נעתר בתאריך 12.2.17 לבקשת סגירת מכל האמוניה באמצעות צו הפסקת עבודה זמני המורה על 'חיפה כימיקלים' לרוקן את מכל האמוניה שברשותה.

בית משפט העליון, בשיבתו כבג"ץ דן בתאריך 4.4.17 בערעור חיפה כימיקלים על ההחלטה לסגור את מכל האמוניה. הרכב השופטים החליט כי פרקליטות המדינה תודיע על החלטת השר להגנת הסביבה לגבי החלופות והתאחדות התעשיינים תגיש תצהיר אודות כמויות האמוניה הדרושות ממכל האמוניה עבור כל מפעל עד סוף מאי 2017, עד יום חמישי בשעה 18:00.

לגבי סכנת הפיטורים הרובצת מעל עובדי חיפה כימיקלים מזכירים השופטים כי כבר לפני 4 שנים (8.4.13) בסיכום הדיון שנערך אצל היועץ המשפטי לממשלה נמסר לחברת חיפה כימיקלים כי הפעלת מכל האמוניה תותר עד 1.3.17 או עד הקמת מפעל לייצור אמוניה, המוקדם מבינהם. חברת חיפה כימיקלים לא התכוננה לעניין ולכן האחריות רובצת עליה. לא תותר כניסת אוניית אמוניה ללא החלטת בית המשפט העליון.

היום פורסם כי ראש הממשלה כינס את אנשי משרדו והמשרד להגנת הסביבה והנחה אותם לבקש דחייה של לפחות שנתיים בריקון מיכל האמוניה במפרץ חיפה.

עו"ד שרית גולן שטיינברג, חברת מועצת העיר חיפה פירסמה פוסט נרגש הפונה אל ראש הממשלה: "האחים טראמפ נפגשים עם ביבי והופ ביבי רוצה לדחות ריקון האמוניה בשנתיים. והסיכון לציבור? את מי זה מעניין… ביבי הבטחת לפני חודשיים בישיבת ממשלה בחיפה שתדאג לתושבי המפרץ. אל תבגוד בנו"

הפוסט עורר גלים ובעיקר בקבוצות הווצאפ של הליכוד ותושבי חיפה והצפון הגיבו בצורה חריפה כנגד תמיכתו של ראש הממשלה במיכל.

בתגובה לפרסום נמסר ממשרד ראש הממשלה: "ראש הממשלה נתניהו דוחה על הסף את ניסיון הסרק להטיל דופי בשיקוליו בנושא מיכל האמוניה. נתניהו לא שוחח עם ג'ולס טראמפ למעלה משנה, ולא שוחח עמו בנושא המיכל בכלל. הדחייה שנדונה היום היא למספר שבועות בלבד ולא לשנתיים, וזאת כדי למצוא דרך למנוע פיטורים של אלפי עובדים".

חברת מועצת העיר חיפה מטעם מהפך בחיפה עו"ד שרית גולן לא קיבלה טענות אלו והשיבה מיד: "התערבותו הבוטה של ראש הממשלה הבאה להחליף גורמים מקצועיים ושיפוטיים היושבים על המדוכה ובוחנים את כל הסיכונים של מיכל האמוניה וייבוא האמונה באוניה מעידה עשרות מונים כי ראש הממשלה לא באמת דואג לתושבי המפרץ.

בעוד מיד לאחר השריפה הגדולה הגיעה לישיבת ממשלה חגיגית והבטיח לדאוג לנו, הרי שבמבחן המעשה אנחנו מגלים שאין לו בעיה להשאיר בלב אוכלוסיה פצצת אטום מתקתקת.

אני מצפה מראש הממשלה להבהיר חד משמעית כי הוא עומד לצידם של תושבי המפרץ. דאגתו לעובדי חיפה כימיקלים מובנת אך ניתן לדאוג להם בדרכים רבות אחרות ולא על חשבון סיכום חיי אדם".

ממשרד ראש הממשלה יצאה הודעה הבהרה נוספת במטרה להרגיע את הרוחות: "ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם השר להגנת הסביבה זאב אלקין ושר הכלכלה אלי כהן לדיון בסוגיית מיכל האמוניה. בפגישה השתתפו גם מנכ"ל משרד רה"מ, מנכ"ל משרד האוצר, מנכ"ל משרד הכלכלה ומנכ"ל המשרד להגנת הסביבה.

ראש הממשלה נתניהו ביקש מהגורמים המשפטיים שהשתתפו בישיבה, ובראשם המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ, לבחון האם ניתן לדחות את סגירת מיכל האמוניה במספר שבועות נוספים, זאת כדי למצוא פתרון לסוגיה ולמנוע את פיטוריהם של אלפי עובדים.
ראש הממשלה נתניהו לא שוחח בנושא עם בעלי חברת חיפה כימיקלים ג'ולס טראמפ"

.

 עו"ד שרית גולן שטיינברג
עו"ד שרית גולן שטיינברג
תרחיש דליפת האמונה. מקור: הארץ
תרחיש דליפת האמונה. מקור: הארץ
מיכל האמוניה בחיפה
מיכל האמוניה בחיפה

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: