מבזקים

סקירה מהעבר: היום שהיה בשני אירועים מרכזיים

תוכן עניינים

שני אירועים קרו בתאריך 8/5 לפני שנים. האחד, כניעת גרמניה הנאצית. האירוע השני היה חטיפת מטוס סבנה מבריסל לצל אביב.

בתאריך 8/5/1945 כניעת גרמניה הנאצית:

היום לפני 72 שנים נחתם הסכם הכניעה של גרמניה מול בעלות הברית. כניעת גרמניה הגיעה מספר ימים לאחר התאבדותו של היטלר וגבלס והתפוררות ההנהגה הנאצית, שחלקה נלכד וחלקה נמלט. צבא גרמניה הוכה קשות וגורש מכל השטח שכבש באירופה רוסיה וצפון אפריקה, הרוסים כבשו חלק מברלין (חלקה השני נכבש על ידי בנות הברית המערביים) והניפו את דגלם על בניין הרייכסטאג את היטלר החליף כמנהיג זמני מפקד הצי הגרמני אדמירל קארל דוניץ.
הסכם הכניעה הראשון נחתם על ידי אלפרד יודל ב 7/5 אך הרוסים לא שבעו נחת מנוסח הסכם הכניעה ומצאו בו "חורים" ולכן ב 8/5 נחתם הסכם כניעה נוסף והחותם הפעם היה הרמטכ"ל הגרמני וילהם קייטל. עם חתימת הסכם הכניעה הסתיימה לה הנוראה במלחמות שנמשכה כ 6 שנים וגבתה למעלה מ- 60 מיליון קורבנות (הערכה) ו- 6 מליון מהם יהודים. המלחמה באירופה, במזרח הרחוק נמשכה עוד מספר חדשים בן יפן לארה"ב, הסתיימה לה ומיד לאחר מכן החלה המלחמה הקרה בן רוסיה לארה"ב.

היום לפני 45 שנים:

היום לפני 45 שנים נחטף מטוס נוסעים של חברת סבנה עם כ 100 נוסעים כשהיה בדרכו מבריסל לתל אביב על ידי 4 מחבלים חמושים מארגון ספטמבר השחור.
המטוס אולץ לנחות בלוד והמחבלים דרשו שחרור של למעלה מ- 300 מחבלים הכלואים בארץ. ישראל סרבה אך נכנסה למו"מ עם המחבלים כשבמקביל הכינה פעולה לשחרור המטוס והנוסעים בכח. הפעולה לשחרור החטופים יצאה לדרך למחרת בתרגיל הונאה מתוחכם שהביא לשחרור המטוס ונוסעיו כש2 מהמחבלים נהרגים בפעולה ו 2 נוספות נלכדות ונשפטות למאסר עולם ומשוחררות כעבור זמן בעסקת ג'יבריל.

מתכנן הפעולה היה עלי חאסן סאלמה רב מחבלים ידוע שגם היה קשור לטבח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן, בישראל התקבלה החלטה לסיים את חייו של רב המרצחים הזה וכעבור שנה נעשה ניסיון כושל לחסלו בנורווגיה (פרשת לילהמר) אך למרות הכישלון נמשך המרדף אחריו וכעבור 6 שנים הגיעה איליו יחידת חיסול לביירות ושלחה אותו לגיהינום באמצעות מכונית תופת ממולכדת.

 

 

מאת: אלי ששון
מאת: אלי ששון

 

בינואר 1945 שוחררה ורשה מהכיבוש הנאצי
בינואר 1945 שוחררה ורשה מהכיבוש הנאצי
כניעת גרמניה הנאצית
כניעת גרמניה הנאצית
גנרל יודל חותם על ההסכם השני ב- 8/5
גנרל אלפרד יודל חותם על ההסכם הראשון ב- 7/5
הסכם הכניעה דף ראשון
הסכם הכניעה דף ראשון
הסכם הכניעה דף שני
הסכם הכניעה דף שני

 

לוחמי סיירת מטכ״ל על כנפי המטוס:
לוחמי סיירת מטכ״ל על כנפי מטוס הסבנה:
חטיפת מטוס סבנה
חילוץ מטוס סבנה
סבנה צילום רון אילן באדיבות ארכיון צה ל ומערכת הביטחון
סבנה. צילום: רון אילן. ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון
חילוץ החטופים מסבנה
חילוץ החטופים מסבנה

 

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: