מבזקים

המשא ומתן הקואליציוני לאן?

תוכן עניינים

המשא ומתן הקואליציוני תקוע חלקית ומונע בשלב זה את הקמת הממשלה החדשה. מהן הסיבות, היכן נמצאת הבעיה וכמובן מיהם הצדדים שתוקעים את העגלה?

אלי ששון | ד' בכסלו תשפ"ג | יום שני 28 בנובמבר 2022 | מערכת ישראל ניוז

נתחיל בראש הממשלה העתידי שמסרב בעקשנות לתת לשותפיו, בדגש על הציונות הדתית את מה שמגיע להם, לפחות מנוקדת מבטם כשותפים.

בקואליציה המתגבשת יש 32 ח"כים מהליכוד ולהם מתכנן נתניהו 18 שרים וראשות ממשלה. לשאר שותפי הקואליציה שגם כוחם הוא 32 ח"כים מיועדים כ-13 שרים בלבד, שזה יחס מפלה של הליכוד לשותפיו.

נתניהו מתנהל כשליט שמחזיק הרמון של 1.000 נשים אך מסרב "לזרוק עצם" לשותפיו הנאמנים שעשו לא מפחות מהליכוד, כדי שתוקם ממשלה ימנית.

כרגע עקב מריחת השיחות, מסרבת הציונות הדתית להביא להצבעה את חילופי יו"ר הכנסת בטרם ייחתם הסכם קואליציוני ובצדק. דבר שייתן להם להתחיל בהקמת הוועדות ואם אין יו"ר כנסת אז צצה הבעיה האולטימטיבית של ש"ס.

הבעיה של ש"ס לא צצה עכשיו והיא הייתה צפויה אך הייתה התעלמות ממנה. ש"ס לא תתמוך בהקמת הממשלה בטרם יוסדר מעמדו המשפטי של דרעי שיכשיר אותו משפטית לכהן כשר. לשם כך דרושה החלפת יו"ר הכנסת שנתקלת בהתנגדות של סמוטריץ.

אלו הבעיות העיקריות אך יש להסתכל גם מה קורה בתוך הליכוד כשמתארגנת קואליציה לעומתית לנתניהו שמונה 3 חברים ויכולה לצמוח ל- 5-6 חברים, מה שיגדיל את כאב הראש של נתניהו.

בינתיים הזמן חולף ולא מובנת התנהלותו של נתניהו שעשוי למצא את עצמו בפני שוקת פוליטית שבורה. לכן טוב יעשה אם יסגור בהקדם את הבעיה העיקרית שהיא סמוטריץ, גם אם יצטרך לתת לו את מה שמגיע לו ולא מעבר לזה, אחרת בתסריט מסוים עלול להתרחש "נס" (גם בשמאל יכולים לחוות נסים) ובו נראה בממשלה אלמנטים מהשמאל, בעקבות תסריט של התחממות או תבעירה ביטחונית שזו גם בעיה, אבל תלוי למי.

לסיכום

באם נתניהו לא יתעשת ויסגור עניין עם השותפים, אנו נכנסים לבעיה שאפילו יכולה לגרום להחלפת נתניהו כמועמד להרכבת ממשלה.

לכן אומר, אדוני ראש הממשלה המיועד "תפסת מרובה לא תפסת". סגור את הנושא בהקדם האפשרי כי זה ייסגר בסוף בכל מקרה, אך המחיר של השותפות יהיה גבוהה יותר.

אולי תרצו לקרוא גם את זה

הפלונטר הפוליטי לאן?

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: