מבזקים

בנט בוחן: סגר, חובת חיסונים בישראל ואיסור טיסה ללא מחוסנים

תוכן עניינים
ראש הממשלה נפתלי בנט

בדיון על הערכת מצב בעניין נגיף הקורונה ווריאנט האומיקרון ראש הממשלה נפתלי בנט דרש הגבלות מחמירות על הלא מחוסנים: סגר מיידי, חובת חיסונים בישראל איסור על טיסות לחול' ומתן דוחות באופן מיידי ללא התראה למפרים את הכללים

אהרון קלפה | ה' בטבת תשפ"ב | יום רביעי 9 בדצמבר 2021 | מערכת ישראל ניוז

הגבלות חדשות הוחלטו הבוקר בדיון הערכת מצב שקיים הבוקר (ה') ראש הממשלה, נפתלי בנט עם שר הבריאות, ניצן הורוביץ בעניין נגיף הקורונה וורריאנט האומיקרון. בדיון הוחלט על הגברת האכיפה לתו הירוק באמצעות ברקוד, מתן דו"חות באופן מיידי וללא התראה למפרים את הכללים. המשרד לביטחון פנים יוביל את ההיערכות למול משטרת ישראל.

בתוך כך הנחה ראש הממשלה בנט את גורמי המקצוע לבחון אפשרויות להטלת הגבלות על לא-מחוסנים ובעניין הגבלות בנתב"ג ללא מחוסנים ייקבע דיון נוסף בהמשך ביום.

‏משרד הבריאות עדכן אמש את נוהל מחלים בעקבות ווריאנט האומיקרון החל מהיום, מאומת אשר זוהה כחולה בווריאנט האומיקרון, ישהה בבידוד במשך 14 יום ממועד ביצוע הבדיקה החיובית הראשונה ולא 10 ימי בידוד הנהוגים בואריינטים אחרים, ‏יקבל אישור החלמה רק בתנאי שב-3 הימים האחרונים של תקופה זו, לא הופיעו תסמינים המונעים מתן אישור החלמה. אדם שהוגדר בחשד גבוה, או חולה בווריאנט האומיקרון שלא התקבלו תוצאות ריצוף עד לסיום תקופת החלמה של 10 ימים, יוגדר כמחלים באישור הרופא המחוזי.

 

חובת חיסונים בישראל
האם תחול חובת חיסונים בישראל?

 

האם תאשר ממשלת ישראל חובת חיסונים בישראל?

חוסר ההצלחה של העולם במיגור מגפת הקורונה מוליד יוזמות לצעדים דרסטיים יותר נגד מי שמסרבים להתחסן. על פי דיווחים בעיתונות, במדינות כמו גרמניה, אוסטריה ויוון שוקלים חובת חיסונים כללית או קנסות על מבוגרים שלא יתחסנו. גם בישראל יש מי שמעלה את הרעיון של חובת חיסונים:

1.12.2021 –  פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא: יש לבחון כמה אפשרויות להתמודדות עם וריאנט אומיקרון, כולל האפשרות להטיל חובת חיסון במדינת ישראל.
ממונה הקורונה התייחס לאפשרות של חובת התחסנות נגד הנגיף, והבהיר כי זו עמדתו והיא לא "משקפת כרגע שום פעילות בתחום הזה, לא במשרד הבריאות ולא בממשלה" • על המלצת פאנל המומחים של ה-FDA על תרופת הקורונה Molnupiravir: "צריך את כל הכלים במלחמה הזאת"

28.11.2021 – ח"כ שטייניץ: "להחיל חובת חיסונים בישראל. אנחנו במלחמה"
שר האנרגיה לשעבר קרא באולפן ynet לחוקק חוק שיחייב את הציבור להתחסן: "אעשה הכול כדי לשכנע את חבריי באופוזיציה לתמוך". על הפגיעה בזכויות הפרט: "אנחנו מחוקקים כל הזמן חוקים שפוגעים בהן, כמו חגורה באוטו, כדי להגן על חיים. ההחלטה היא לא רק פרטית"

05.12.2021 – ניצן הורוביץ, שר הבריאות: "יכולים להגיע למצב שיהיה צורך בחובת חיסונים. כרגע לא"
פרופ' נחמן אש אמר בריאיון ברדיו 103FM כי הוא חושב שעדיין לא הגיעה העת לחובת חיסונים, אך לא פסל את הצעד בעתיד. "האיום לא ירד", אמר על וריאנט אומיקרון. על נסיעתה של משפחת בנט לחו"ל: "זה לא הזמן לנסוע. ממליץ לכולם לדחות נסיעות"

22.03.2021 – בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קורא לכנסת להסדיר חובת חיסון בחקיקה.
הממשלה לא מקדמת תזכיר חוק שמחייב חיסון או בדיקות קורונה של עובדים הבאים במגע רציף עם קהל או עובדים בענפים שפועלים על פי התו הירוק.

יור הסתדרות המעוף: הפוליטיקאים חוששים מתגובת הבוחרים
החלל הריק שהשאירו הממשלה והכנסת שלא העבירו חקיקה בנושא החיסונים הביא את בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב להכריע אתמול כי סייעת בגן ילדים שמסרבת להתחסן ומסרבת גם להיבדק לא תוכל להגיע לעבודה. בסוף פסק הדין הוסיף הרכב בית הדין: "פונים אנו לגורמים האמונים על תיקוני החקיקה, הנדרשים להסדרת העניין, וזאת לצורך בהירות ואחידות, שכה נדרשות בימינו אנו".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' לוי: הביע תמיכה בחקיקה שתחייב אזרחים להתחסן לקורונה. "לאדם מן היישוב יש אוטונומיה על גופו. לצערי, אני חושב שבגלל המגפה הזו צריך למצוא דרך להכריח אנשים להתחסן, כי מחר אוכל לבוא ולהגיד שאדם שמדמם למוות ולא מרשה לנו לטפל בו – אסור לנו לטפל בו. זהו חוק הזכויות החולה".

ארגוני העובדים: מוכנים לקבל את העיקרון של חובת חיסון או בדיקה כתנאי לכניסה לעבודה. אולם הם סבורים שהדבר צריך להיעשות בחקיקה כדי להבהיר את הכללים וכדי שהם לא ייתפסו כמי שמפקירים את זכויות העובדים שלהם.

לדברי מקור במשרד הבריאות: קיים תזכיר חוק/הצעת חוק הנדונה כיום במשרדי הממשלה המחילה את החובה להתחסן (או להיבדק מדי כמה ימים) על עובדים שבאים במגע רצוף עם קהל, אומנם חוק זה תקוע בגלל השיתוק של הכנסת וכן מפני שלמשרדי המשפטים והאוצר יש הסתייגויות ממנו. "גם להסתדרות יש הסתייגויות ובממשלה נורא פוחדים להתעסק עם דברים שיכולים לגרום סכסוכי עבודה",

קו לעובד והאגודה לזכויות האזרח: התנגדו בחריפות לחייב עובדים להתחסן, אבל גם הם מתקשים להתנגד לחיוב להיבדק כתחליף לחיסון. מקו לעובד נמסר: "יש יותר ויותר מקרים בהם מעסיקים מעלים דרישות מעובדים שאינם מחוסנים, ועל המדינה להסדיר נושא זה בחקיקה".

 

המכון לדמוקרטיה הוציא מסמך בו הוא נותן חוות דעת לממשלת ישראל אודות נושא חובת חיסונים ותמרוץ אזרחים להתחסן

סיכום המסמך: אנו מבקשים להדגיש כי על המדינה למצות ככל האפשר אמצעים שאין בהם פגיעה בזכויות כלל, של הסברה ושכנוע, של אנשים המהססים או מתנגדים להתחסן. מעבר לכך, אמצעים שיש בהם קשר ישיר לכך שאותו אדם מהווה סיכון פחות, עדיפים על אמצעים דיפרנציאליים שנועדו "לתמרץ" להתחסן ותו לא. וכמו כן, כל הפעלה של אמצעי חייבת להעשות תוך שקילת הזכות לפרטיות ומזעור הפגיעה בה.

לצפייה במסמך לחצו על הקישור > חוות-דעת-כפייה-התנאה-ותמרוץ-אזרחים-להתחסן

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: