מבזקים

זרעי פשתן: בדים, שמן וטיפול רפואי

תוכן עניינים

כמה עובדה שלא ידעתם על זרעי פשתן: לא חייבים לאכול דגים כדי לקבל אומגה 3. גם זרעי פשתן יעשו את העבודה באורח פלא

רות קרייתי | ד' בסיוון תשפ"ב | יום שישי 3 ביוני 2022 | מערכת ישראל ניוז

מעטים הם האנשים אשר יודעים כי צמח הפשתן בעל הפרחים הכחולים והגרעינים החומים, הוא אחד מהצמחים הראשונים שגידל האדם בשדותיו, יחד עם צמחים אחרים. מקורו של הצמח הוא במזרח הרחוק מהודו וסין. הנוודים ומגלה ארצות הביאו לראשונה את צמח הפשתן לאירופה ולמזרח התיכון, כדי לארוג בדים ולייצר ממנו שמן.

ישנם שלושה זנים יש לפשתן. בזן אחד משתמשים בסיבים לאריגה, בזן השני מיצרים את השמן ובזן השלישי משתמשים לטיפולים רפואיים.

ברפואה משמשים בפשתן לטיפול בשלשולים, לחידוש תאים ורקמות, לחיזוק פרקים, להגמשת כלי הדם של הלב והמוח, לעצירות ולניקוי רעלים. את גרגרי הפשתן מומלץ לשמור במקרר. מוסיפים אותו למאכלים כגון: סלט ירקות, סלט פירות, דייסה, דגני בוקר, יוגורט, גבינה ולכל מזון שאתם אוהבים.

טוחנים את זרעי הפשתן, מוסיפים אבקת גרגרי חרדל, מעט מים ומכינים עיסה. את העיסה מניחים על פרקים כואבים והכאב נרגע. אם מוסיפים לאבקת זרעי הפשתן כפית דבש, מעט שמרים וביצה ומניחים על הפנים עשרים דקות, יוצרים מסיכה שמרגיעה כוויות. אפשר להוסיף יוגורט במקום דבש ולהניח על מקום הכוויה במשך שעתיים. לגירויי עור קלים מוסיפים לאבקת הפשתן מעט מים ומניחים על מקום הגירוי.

הפשתן הוא סיב והוא טוב לדיאטה וליצירת הרגשת שובע. רבע שעה לפני כל ארוחה, שתו רבע כוס מים מהולים עם כף אבקת פשתן. כך תוכלו לשמור על משקל תקין תוך כדי הרגשת שובע.

כדי להרגיע כאבי בטן ותסמונת המעי הרגיז, הוסיפו זרעי פשתן שלמים בכוס מים עם עלים של נענע למשך כל הלילה. בבוקר, שתו את המים על בטן ריקה, כרבע שעה לפני הארוחה ומערכת העיכול שלכם תירגע.

כדי לנקות רעלים בגוף, שימו בבקבוק כמה כפיות של זרעי פשתן, מים, מיץ לימון וכמה כפיות של שמן זית. הניחו בצד למשך שבועיים רצופים. פתחו את הבוקר שלכם בכפת מתערובת הפשתן בתוך כוס מים. זרעי פשתן ידועים גם כמרגיעים פצעי אקנה, אקזמה קלה, אסתמה, פריחה, תגובה אלרגית קלה, עור מגורה, כוויות שמש, שלפוחיות וליחה.

זרעי פשתן טחונים, תוספת לכל ארוחה | יח"צ

איך משתמשים?

סיבים תזונתיים ידועים כגורמי תחושת שובע ממושכת ושומרים על תפקוד תקין של מערכת העיכול. הם גם מסייעים בהורדת רמות הכולסטרול בדם, על ספיגת הסוכר מהמזון לדם ומסייעים במניעת סוכרת מסוג 2. ולמי שחולה בסוכרת הם עוזרים בשמירה על איזון טוב יותר של רמת הסוכר בדם.

כף זרעי פשתן מספקת שניים עד שלושה גרם סיבים תזונתיים. ההמלצה התזונתית היומית לצריכת סיבים תזונתיים הינה 30-38 גרם לגברים ו-21-25 גרם לנשים. כף אחת של זרעי פשתן

זרעי פשתן דומים לזרעי שומשום אבל צבעם חום-אדמדם. כדי לזכות במירב התועלת הבריאותית מהם, צריך לשבור את הקליפה העוטפת אותם. ניתן לטחון אותם במטחנת קפה או במעבד מזון אך יש לשים לב לתנאי האחסון. הזרעים הטחונים יכולים להישמר עד ארבעה חודשים במיכל אטום לאוויר במקרר. איך יודעים שתערובת התקלקלה? הזרעים הטחונים צריכים להפיץ ניחוח נעים של אגוזים ולא ריח מעופש. ריח המעופש מצביע קלקול וחימצון של חומצות השומן בזרעים והם איבדו את התכונות הטובות שלהן.

אפשר להשתמש בזרעי הפשתן הטחונים במגוון של מאכלים: להוסיף אותם לדגני הבוקר, לפזר מעל הסלט, ולערבב עם יוגורט או גבינה. את הזרעים השלמים והטחונים אפשר להוסיף גם לבצק של לחם או פוקצ'ה.

את שמן הפשתן מאכסנים במקרר כי אורך החיים שלו קצר יחסית. ניתן להשתמש בשמן זה רק לתיבול קר, ולא לטיגון, או לבישול.

ערכים תזונתיים לכף זרעי פשתן

משקל: 12 גרם.

קלוריות: 60 גרם.

שומנים: 4 גרם.

שומנים חד בלתי-רוויים: 0.8 גרם.

שומנים רב בלתי-רוויים2.7 גרם (מתוכם 2.2 גרם מאומגה 3).

שומן רווי: 0.4 גרם.

חלבונים: 2.3 גרם.

כולסטרול: 0.

פחמימות: 4.1 גרם.

סיבים תזונתיים: 3.3 גרם.

נתרן: 8 מיליגרם.

בנוסף, כמויות קטנות של ויטמין A, סידן, מגנזיום, ברזל ואבץ.

חשבנו שאולי תרצו לקרוא גם את זה:

אלוורה: עולם המדע מסתייג ממנו, המטופלים מספרים בשבחו

תוספי תזונה: כמה עובדות שלא ידעתם על הכורכומין

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: