מבזקים

מלחמת העצמאות: הקרב על הרובע היהודי בירושלים

תוכן עניינים

אחד השיאים הדרמטיים במלחמת העצמאות והשחרור היה המצור על הרובע היהודי בירושלים. זה התחיל עם הכרזת תכנית החלוקה של האו"ם בשנת 1947 כאשר מספר תושבי הרובע עמד על כ- 2.500 אלף, כעשירית בלבד מכלל תושבי העיר העתיקה

אלי ששון | ח' בסיוון תשפ"ב | יום שלישי 7 ביוני 2022 | מערכת ישראל ניוז

מיד אחרי שהוכרזה תוכנית החלוקה של האו"ם, ההגנה החלה להיערך לרגע בו הכוחות הירדנים הערבים ינתקו את הגישה לרובע היהודי. במשך מספר שבועות בו החל המבצע, 120 לוחמים יהודים הוכנסו לרובע כשהם מחופשים לתלמידי ישיבה תמימים עם כלי נשק מוחבאים במקום ספרים.

בתאריך 1 בינואר 1948 נחסמה לגמרי הגישה לרובע היהודי בירושלים על ידי כוחות לגיון ירדנים וכוחות ערבים בלתי סדירים. הקרב על הרובע היהודי לווה בקרבות קשים מדי לילה. מצרכי המזון אזלו והמצור הקשה החל לתת את אותותיו.

היחידים שיכלו להיכנס מבחוץ לרובע היהודי היו אנשי רפואה ושיירת אספקה פעמיים בשבוע בליווי כוחות בריטים ותושבי הרובע שהותר להם לעזוב. כ- 500 יהודים הורשו על ידי הבריטים לעזוב את הרובע והם הצטרפו ליישוב היהודי בירושלים החדשה. כשהבריטים עזבו ושבו לביתם ב- 13 במאי, נותרו ברובע 1700 איש, בתוכם אנשי אצ"ל ולח"י ומספר מועט של כמה עשרות לוחמים שנותרו כדי להגן עליהם. סך כל הנשק שעמד לרשותם כלל 45 אקדחים, 47 תת מקלעים, 17 רובים, 2 מקלעים ומרגמה.

קרבות על הרובע היהודי במלחמת העצמאות | צילום: לע"מ

למרות שהיו מעט הכוחות והנשק הופעלה תוכנית שפיפון במתכונת מצומצמת במהלכה השתלטו כוחות מהרובע על עמדות מפתח שפינו הבריטים. בין העמדות שנתפסו הייתה עמדת הצלב ברובע הארמני שחלשה על הרובע היהודי ואזור שער ציון. הארמנים דרשו לפנות את העמדה והבטיחו להיות ניטרליים ולא לאפשר לערבים לתפוס את העמדה. בהוראת דוד שאלתיאל – מפקד המחוז עמדת הצלב פונתה ונתפסה במיידי על ידי הערבים שהחלו לצלוף על הרובע. אחריה פונתה גם העמדה בשער ציון.

בין התאריכים 16 למאי ל- 28 במאי 1948 פרצה מתקפה משולבת על הרובע על ידי כוחות ערביים בלתי סדירים ועל ידי הלגיון הערבי הירדני. במהלך ימים אלו התדרדר במהירות כוח האש של הלוחמים היהודים בתוך הרובע, יחד עם המצב  ההומניטרי הקשה ברובע הביאו את הנהגת ההגנה לאפשר לרבני הרובע, הרב בן ציון מרדכי חזן והרב זאב מינצברג, לצאת ולהיכנע בפני עבדאללה אל-תל מפקד הלגיון הערבי.

חשבנו שתרצו לקרוא גם את זה:

סקירה מהעבר: מלחמת יום העצמאות חלק א'

סקירה מהעבר: מלחמת יום העצמאות חלק ב'

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: