מבזקים

ממ"ר אילת משה פינצי: "אין הזדמנות שנייה לתגובה ראשונה"

תוכן עניינים

שני אירועים משמעותיים ציינה משטרת אילת בחודשים האחרונים: הראשון, סיומה של המתנה ארוכת שנים, כניסתה למקום מושבה הקבוע במבנה חדש ומודרני המסביר פנים לאזרחים מקבלי השירות ולשוטרים המשרתים בו. השני, כניסתו לתפקיד של מפקד מרחב חדש – ניצב משנה משה פינצי

רות קרייתי | י"ז באדר א' תשפ"ב | יום שישי 18 בפברואר 2022 | מערכת ישראל ניוז

"וַנַּעֲבֹר מֵאֵת אַחֵינוּ בְנֵי עֵשָׂו הַיֹּשְׁבִים בְּשֵׂעִיר מִדֶּרֶךְ הָעֲרָבָה מֵאֵילַת וּמֵעֶצְיֹן גָּבֶר וַנֵּפֶן וַנַּעֲבֹר דֶּרֶךְ מִדְבַּר מוֹאָב" (דברים, פרק ב') – זהו השלט המקדם את פניהם של הבאים למשרדי המטה של משטרת מרחב אילת, כשלצידו תמונות מפקדי המרחב לדורותיהם.

מזה כ-27 שנים לובש מפקד משטרת מרחב אילת – משה פינצי את מדי המשטרה: "בסיום שירותי הצבאי התגייסתי ליס"מ ירושלים כלוחם, ומאז אני משרת במגוון תפקידי פיקוד, האחרונים שבהם: מפקד בית הספר של משמר הגבול, סגן מפקד מרחב קדם בירושלים". פינצי, בשנות החמישים לחייו, בזוגיות ואב לשלושה, גדל והתחנך בירושלים. בוגר תואר ראשון במנהל עסקים ותואר שני במזרח התיכון. עם כניסתו לתפקיד העתיק את מגוריו לעיר אילת.

משטרה חזקה ונחושה, אווירה משפחתית ועשייה למען הקהילה

משטרת מרחב אילת ידועה כתחנה חזקה ומשפיעה, בין היתר בזכות שוטרים אנושיים שעושים רבות למען קהלה, מכיסם ומזמנם הפרטי "אכן, אני מכיר כמה שוטרים כאלה, והם לא מתהדרים במעשיהם, אני לא מקבל זאת כמובן מאליו וזה ראוי להערכה". משהו פלאי קורה בתחנה משטרת אילת שלמרות שניסינו, טרם הצלחנו לפענח. גם אורחים או נופשים שמגיעים מרחוק זוכים לטעימה מהטוב-טוב הזה שקורה בתחנה. מסתבר שבנוסף לפעילות הביטחון וההגנה על שלומם של התושבים, נושא התרומה לקהילה עומד על סדר יומם של השוטרים: "במרחב אילת אווירת משפחתיות, אווירה שטמונה בעובדה כי הרבה מהמשרתים אצלנו נמצאים כאן ללא משפחותיהם. את האווירה הזו אנחנו לוקחים צעד קדימה ויוצאים מגבולות המרחב הפנימיים אל הקהילה, בדגש לקהילות המוחלשות בפרויקט שכולו נתינה ודאגה לקשישים עריריים – פרויקט מגן דורות".

דוברות המשטרה

את פרויקט 'מגן דורות' גיבש בראשו עוד בשלבי כניסתו לתפקיד, אך ההחלטה על מועד תחילתו גמל בליבו דווקא בעת מפגש עם שורדת שואה שביקשה להיפגש עמו באופן אישי: "במפגש הקצר שהיה לי עמה התחזקה בי יותר חשיבות הפרויקט, והחלטתי על פעולות מידיות לתחילתו מתוך ההבנה כי ככל ואקדים את תחילתו כך ייטב לאוכלוסייה זו. בשיתוף פעולה מלא של עיריית אילת, אגף הרווחה, מרכז הקשישים וניצולי השואה התחלנו את הנעת הפרויקט והוא קורם עור וגידים ממש בימים אלה. פעילות השוטרים תתבטא בשני מישורים: במישור האישי, אימוץ קשיש על ידי השוטר, דאגה לרווחת הפרט שלו, אירוח חברה בביתו, סיוע בטיפול בצרכים שונים, ליווי לסידורים אישיים כגון קופת חולים, ביטוח לאומי, קניות. במישור המקצועי, הגעת ניידת באופן יזום אחת לשבוע לביתו לוודא את שלומו ובריאותו".

ההחלטה על ביקורי הבית באופן יזום, בנוסף על האימוץ האישי התקבלה בעקבות מספר מקרים מיום כניסתו לתפקיד בהם נמצאו קשישים עריריים מוטלים בביתם ללא רוח חיים והתגלו רק לאחר מספר ימים. "משטרת אילת מעורבת בכל הנעשה בעיר, לא רק משטרת אכיפה אלא משטרה המעורבת בתהליכים המשפיעים על בעלי העסקים והתושבים ותורמת לקהילה על כל גווניה ואוכלוסיותיה". לובשי המדים הכחולים של אילת מצליחים לעמוד במשימות יעד כהרתעה, לחימה בפשיעה ותרומה לקהילה. "כל השוטרים המשרתים במרחב מתגוררים בעיר. חלקם העתיקו מקומות מגוריהם יחד עם משפחותיהם, התאהבו בעיר והתיישבו בה. חלקם נולדו והתחנכו בה. רובם ככולם מכירים את אופייה של העיר ומעורבים היטב בנעשה בה, החל מזמני הגעת האורחים לעיר והעומסים הצפויים ממשיך אופיים של מוקדי הבילוי והקניות ועד היכרות עם תופעות פשיעה ודמויות רצידיוויסטיות המטופלות על ידנו".

הרתעה, לחימה בפשיעה ושמירה על בטחון התושבים

אילת, העיר הדרומית במדינת ישראל, נושקת למשולש הארצות ירדן, ערב הסעודית ומצרים. בגבולה הדרומי, מצרים (מעבר בגין), בגבולה המזרחי ירדן (מעבר רבין), כביש 12 ממערב וכביש 90 מצפון מזרח. בשנים האחרונות ידעה אילת פריצות בגדר והברחות סמים לשטח ישראל ואל תוך העיר. בנוסף לאיום הבטחוני, פועלת המשטרה ללא לאות למניעת הפשיעה בעיר ולמיגור העבריינות. "עם תחילת שנת 2022 הצבנו יעדים ממוקדים עם כיווני פעולה המוכוונים רובם ככולם לחיזוק תחושת הביטחון. במסגרת תוכנית "אילת עיר בטוחה" אנו עובדים בפעולות ביטחון שוטף בשלושה מעגלים: במעגל החיצוני אנו עובדים בשותפות מלאה עם עוצבת אדום – חטיבת יואב, חיל הים – זירת ים סוף, בהגנה על גבולות ירדן מצרים והגבול הימי. במעגל האמצעי אנו סוגרים את העיר ומפקחים על הנכנסים אליה מכביש 90 וכביש 12 בפעילות גלויה וסמויה. במעגל הפנימי יצרנו טריטוריות מפוקחות באמצעים טכנולוגיים ופועלים גם בפעילות מודיעינית סמויה, וגם בפעילות גלויה בנוכחות במוקדים שונים בהתאם לשעון החיים של העיר.

צילום: דוברות המשטרה

פעילות השוטרים יחד עם לוחמי פלוגת מג"ב העוסקת בביטחון השוטף ומבצעת פעולות יזומות למיגור הפשיעה. אנחנו, בשיתוף פעולה מלא עם כל זרועות הביטחון בעיר: צה"ל, כב"ה, מד"א, גורמי העירייה, מנהלי מחלקות האבטחה בבתי המלון. שיתוף פעולה המסייע בידינו למלא את ייעודנו בשמירה על שלום וביטחונם של תושבי חבל אילות, העיר אילת ומבקריה. עם תחילת שנת 2022 קבענו יעדים וגיבשנו תוכנית שלמה לטיפול במעללי פשיעה בעיר בדגש על עבירות אלימות, רכוש וסמים, תוכנית הכוללת מדדי הצלחה, הכוונת בעלי תפקידים ושת"פ עם כל הגורמים עימם אנו עובדים. הפשע באילת לא משתלם, לא מכבר סיכמנו את שנת 2021  כשמרבית תיקי החקירה שנפתחו אצלנו הסתיימו בהגשת כתב אישום, מחציתם הוגשו תוך הליך מעצר".

מקרוקוסמוס של מדינת ישראל

מלבד הנוף המשגע, הים הכחול, האקלים המדברי וחווית האירוח הניתנים למבקרים באילת, משטרת אילת מעניקה את שירותיה גם למבקרים ולמזדמנים בעיר: "כולם בסופו של דבר מגיעים לאילת, אם זה כדי לנפוש, אם זה כדי להתארח אצל מכרים ואם זה בכדי להתחיל בדרך חדשה, לכן אני קורא לה מיקרוקוסמוס של ישראל. ולכל אלה אנו נקראים לטפל, לסייע ולהעניק שירות, ללא כל הבדל בין תושב העיר לאורח שהגיע באופן מזדמן לעיר". בין יתר יחידותיה נמנית יחידת השיטור הימי, יחידה מצילת חיים, שיש כאלה המכנים אותה "העיניים של המפרץ". "יחידת השיטור הימי היא הזרוע של משטרת אילת במפרץ ובחופי אילת. עיקר הייעוד שלה הוא שמירת הסדר הציבורי וטיפול בעבירות פליליות המתבצעות בים. בין היתר אחראית היחידה על ביצוע פעולות חילוץ והצלה בים, באכיפת החוק בכל הקשור לכלי שיט קטנים, אכיפת חובות הרישוי על מפעיל כלי השיט ומניעת הכניסה לישראל בגבול הימי בין ירדן ובין מצרים. שוטרי היחידה מסייעים ועובדים בשיתוף פעולה עם זירת ים סוף של חיל הים. ליחידה כלי שיט המאפשרים לה לפעול באופן עצמאי. לשוטרי היחידה הצלחות רבותת והישגים מרשימים בכל פעילותיה בין אם באירועי הגשת סיוע לבין אם אירועי אכיפה".

דוברות המשטרה

לפני כשנה הכריז ראש העיר, אלי לנקרי, כי יפעל נגד ההטרדה ונזקי הרעש שנגרמים לתושבים בעקבות הוילות המושכרות למבקרים מזדמנים בשכונות המגורים בעיר. "ביחידת השיטור העירוני בה עובדים פקחים של הרשות העירונית לצד השוטרים, קיים מיפוי של כל הוילות העסקיות בעיר. כיום אנחנו יודעים לומר לא רק כמה וילות כאלה קיימות בעיר, אלא גם מאיזו וילה או מאיזה מוקד יש מטרדים חוזרים. נושא מטרדי הרעש מטופל באפס סבלנות, בוילות העסקיות ולא רק בהן, אלא בכל רחבי העיר. השוטר שנקרא לטפל באירוע מסוג כזה מטפל בו על פי מדרג שמתחיל בהנחיה להפסיק את הרעש ואזהרה, ממשיך בקנס כספי גבוה ויכול להסתיים בפתיחת תיק פלילי והחרמת הציוד שאיתו בוצעה העבירה. לעיתים קרובות בפני השוטרים הנקראים לטיפול במטרד רעש מתגלות גם עבירות פליליות המטופלות בו במקום. בשיתוף פעולה עם העירייה מיפינו את מוקדי הרעש וההטרדה והתוונו את מדרג הטיפול ואנו פועלים בנחישות עם קבלת כל דיווח על אירוע כזה, מתוך ההבנה שזה נושא שמטריד את מנוחתם של התושבים ומפריע לאיכות חייהם".

בימים אלה מסכם מפקד משטרת מרחב אילת חצי שנה של עשייה ברוכה. "בכל הזדמנות שיש לי אני אומר שאהבתי את אילת כתייר כשהתארחתי בה, והיום אני אוהב אותה כמשרת ציבור וכתושב העיר. מאחוריי עומדים עשרות שוטרים שעובדים לילות כימים למען תושבי העיר, שפועלים במסירות לשמירה על תחושת הביטחון בקרב תושבי העיר וביניהם בני משפחותיהם. השירות עבורי כמפקד משטרת אילת הוא אתגר הטומן בתוכו סיפוק גדול מעשייה משמעותית: מרחב אילת חולש על האזור הדרומי ביותר של מדינת ישראל בכלל ושל משטרת ישראל בפרט ועצם מיקומו הגיאוגרפי הופך אותו לייחודי ושונה. העשייה של כוחות המשטרה בעיר היא מגוונת ומאתגרת: מצד אחד בשמירה ואכיפה של הסדר הציבורי בעיר תיירות המושכת אליה עשרות אלפי אורחים, ממשיכה במניעת הפשיעה ומיגור תופעות עברייניות, ומסתכמת באחריות הכוללת על ביטחונה של העיר ובמניעת פעולות טרור ופח"ע. כל זה תוך ריחוק רב ממרכז הארץ, מתוך ידיעה כי הטיפול הראשוני באירוע ממתבסס רק על הכוחות הקיימים בעיר ומתוך הנחת יסוד כי אין הזדמנות שניה לתגובה ראשונה".

יחד עם העשייה הרבה במחצית השנה שחלפה מאז החל תפקידו הוא מציין כי כבר יש תוכניות לעתיד: "אנחנו מעורבים בתהליך ההתפתחות של העיר וכבר מתאימים את עצמנו לתחזיות ולצפי בגידול האוכלוסייה, בתנופת הבנייה ובפיתוח הכבישים בעיר עד שנת 2030 ומתכוננים לאתגרים הצפויים לנו בשנים הקרובות. במסגרת פעילות זו מיניתי צוות אסטרטגי ייעודי שממפה את הצרכים של העיר עד שנת 2025 ואני אעשה כל שביכולתי כדי להוביל את ‏המרחב למתן שירותי משטרה איכותיים ומקצועיים המותאמים לתחזיות בשדה התעופה רמון, לתהליכים בחבל אילות ולצרכי העיר העתידיים".

מקור: וואצ'-אפ

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: