מבזקים

הסיבה לעודף משקל בגיל המעבר

תוכן עניינים

גיל המעבר או מנופאוזה, זהו שם של שלב טבעי במעגל החיים של כל אישה ולא בעיה רפואית. אנחנו יודעים שנשים בגיל המעבר נוטות לסבול פי 3 יותר מעודף משקל מאשר נשים בתקופת הפוריות. למה זה קורה?

צביקה ראובן | י"ט בחשוון תש"פ | יום ראשון 17 בנובמבר 2019 | מערכת ישראל ניוז

גיל המעבר הוא השלב בו מסתיימת תקופת הפוריות ובגוף האישה נראית ירידה של רמת האסטרוגן. אנו עדים לעלייה בשכיחות  הגוברת של עלייה במשקל הגוף בנשים בשלב זה בחייהן. רבות מקשרות את המצב לגיל, אורח החיים המערבי או אולי גנטיקה. אך למעשה מדובר במהלך משולב של ירידה מהירה ברמת ההורמון אסטרוגן, יחד עם ביטוי מוגבר של ההורמון טסטוסטרון.

אחד מתפקידי האסטרוגן הוא השפעה על פיזור השומן ברקמות שונות בגוף, וכתגובה לירידה ברמת האסטרוגן בגיל המעבר, תראה במקרים רבים עלייה לא רצונית במשקל הגוף. אותה עלייה במשקל, מעלה סיכון להתפתחות של מחלות כגון סוגרת מסוג 2, אוסטאופורוזיס או מחלת לב.

אך האם זה אכן גורלה של כל אישה?

לא.

כמו בכל מתכון מוצלח, הסוד הוא בהכנה מראש. ברגע שאישה מתחילה לחוות שינויים בווסת החודשית מתי שהוא בעשור שבין גיל 40 לגיל 50, היא רוצה להתחיל בשינוי תזונתי ופעילות גופנית.

אחד ממחקרי התזונה המשפיעים בהיסטוריה –  The Framingham Nutrition Studyהראה במעקב של 12 שנים, שנשים שצרכו תזונה עשירה בשומנים וענייה בסיבים תזונתיים, היו בסיכון של פי 3-4 לסבול השמנה בטנית ומחלות מטבוליות (סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם ושומנים גבוהים).

ולעומת זאת, אימוץ אורח חיים המדגיש אכילת מזונות צמחיים מלאים כגון: זרעי פשתן טחונים, מוצרי סויה מסורתיים ושפע פירות וירקות, במקביל לתוכנית אימון מתונה נמצא כאסטרטגיה יעילה לשמירה על משקל גוף תקין, בנשים בגיל המעבר.

צביקה ראובן הוא נטורופת מוסמך. מדריך ומלווה בשינוי אורחות חיים בעזרת תזונה ורפואת צמחים מערבית. בעל ניסיון קליני ביחידה לרפואה משלימה בביה"ח בילינסון. מטפל בקליניקה פרטית ומרפאות קופ"ח מאוחדת משלימה במחוז הצפון. מרצה במכללת "רידמן" ומפגשי לימוד בנושאי אורח חיים בריא בקהילה.
קופ"ח מאוחדת | קליניקה פרטית
לפרטים ותיאום תורים: 052-2989050

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: