מבזקים

עסקת המאה הבוקר שאחרי, פרק שני: האפשרויות למימוש התוכנית

תוכן עניינים

המצב בישראל: ישראל כבר הודיעה שהיא מקבלת את העסקה אך ישנם מספר מכשולים. במידה ונתניהו ישאר ראש הממשלה הוא יצטרך לנטרל את הביקורות הפוליטיות כלפיו מימין ומשמאל

ישי אלבז | י"ב באדר תש"פ | יום ראשון 8 במרץ 2020 | מערכת ישראל ניוז
בשיתוף עם חדשות השואגים לימין

נתניהו הציג לימין את הדברים כך שיראו שבסך הכל הכללי הרווחנו יותר מאשר הפסדנו, והגענו להישגים מדיניים אדירים. זאת בנוסף לנורמליזציה עם מדינות ערב וסיום הסכסוך. כל זה בתנאים טובים יותר לישראל מאשר אוסלו. תגובות ראשונות מהימין מדברות בעיקר על עניין הסיפוח ופחות על עניין המדינה ״הפל0טינית״, זהו הקו שנתניהו יילך איתו.

לגבי הביקורת מהשמאל? אין לשמאל באמת השפעה כרגע.

במידה וגנץ ייבחר חלילה, העניינים יסתבכו מעט עבורינו. מכיוון שצפוי משא ומתן עתידי על בסיס התוכנית, גנץ עלול בלחץ השמאל, לוותר ויתורים כואבים מאוד.

הוא עלול מכוח האנרציה של עסקת המאה והרצון שלו להגיע להסכם, להביא אותנו בחזרה להסכם אוסלו.

במצב כזה טראמפ יגיד שאם הישראלים והרשות הגיעו להסכם אז הוא לא מתערב.

אך ישנה אפשרות נוספת, שככל הנראה בהזמנת נתניהו וגנץ יחדיו לארצות הברית, נוצר בסיס להקמת ממשלת אחדות לאחר הבחירות הקרובות.

גנץ ונתניהו יעמדו מול המצלמות ויגידו שיש דברים מעבר לפוליטיקה, ושעליהם לאחד שורות למרות המחלוקות, מפאת גודל המעמד והאתגרים.

הדבר ינטרל את הימין והשמאל מהשפעה וביקורת. ימינה, עוצמה, ליברמן ומרץ, יהיו מחוץ למשחק. כך ישראל צפוייה ״להתגבר על המכשולים״.

המצב ברשות: שם המצב שונה, הרשות התנגדה מלכתחילה לעסקה, אך ישנם מספר מנופי לחץ לגרום לרשות להסכים.

כיצד גורמים למי שאינו רוצה לשתף פעולה לעשות זאת בכל זאת?

בשלב הראשון טראמפ ילחץ על מדינות המפרץ, ירדן ומצריים. הן לדעתו המפתח שיפתח את הדלת לעסקה. הוא יגרום להן להבין כי במידה ולא ישתפו פעולה, הוא יילך לכיוון האיראני, יפשיר איתם את היחסים ויעשה הסכם גרעין משודרג. כמו כן, יפסיק את התמיכה הכלכלית ויצמצם איתם את המסחר. לתפישתו, זה יגרום להם לוותר על העקרונות שלהם בנושא הרגיש עבורם אשר הם קוראים לו ״הבעיה הפל0טינית״.

האיום בסנקציות של טראמפ יגרמו ללחץ כלכלי ולערעור המשטרים. כך הם ילחצו על הרשות לבצע את חלקם בעסקה בטיעון כי אין ברירה אחרת. במידה והרשות עדיין תסרב, מדינות המפרץ יפעילו עליהם לחצים. ארצות הברית תאיים כי זוהי הצעה חד פעמית ויחידה לסיום הסכסוך. וכי ההצעות הבאות יהיו גרועות בהרבה עבורם בגלל העובדות שנקבעות בשטח, בדיוק כפי שעסקת המאה טובה פחות עבורם מהעסקאות שהציעו ברק ואולמרט.

בנוסף, יאיימו על הרשות בהחלפתה בגוף קואופרטיבי יותר בדמות מנהיג צעיר ומהפכן דוגמת מוחמד בן סלמן בערב הסעודית, או בקבוצת יזמים ואנשי עסקים שמזוהים יותר עם המערב.

המטרה של טראמפ היא שהלחץ על הרשות יגרום להבנה פנימית שכרגע ישראל למעשה התחייבה להפסקת הבנייה לטובת ״המדינה הפל0טינית״ אך זה יכול להשתנות ושבעתיד העובדות שנקבעו בשטח עשויות להיות לרעתם, בכך שישראל כבר מכילה ריבונות על שטחים ביו"ש. המטרה לגרום להבנה שבסירוב של הרשות לעסקה, השטחים הישראלים ביו"ש עשויים לגדול, דבר שיחסל סופית עבורם את חלום ״המדינה הפל0טינית.״

במידה וחמאס עזה יסרב, לא יהיה מנוס ממהלך צבאי שיפרק את תשתיות החמאס בעזה. תיווצר לגיטימציה לכך ותיפתר שם הבעיה באופן סופי – כפי שאמר אבי דיכטר, ישראל כבר כמעט ערוכה לכך.

איראן בגלל בעיותיה נראית כרגע מחוץ למשחק.

אלו האפשרויות למימוש העסקה.

בפרק הבא, הסיכונים הכרוכים בעסקה, וההזדמנות שעשויה להיווצר.

 

צילום | רויטרס
צילום | רויטרס
לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: