מבזקים

מהי מהירות מופרזת?

תוכן עניינים

עבירת נהיגה במהירות מופרזת היא העבירה השכיחה ביותר מבין עבירות התנועה. תקנה 54 לתקנות התעבורה קובעת כי אסור לנהוג במהירות העולה על המהירות המותרת. המהירות המותרת בכל כבישי ישראל מצוינת על תמרור הניצב בשולי הכביש, המורה על המהירות המותרת זאת בהתאם לסוג הדרך

יהושע סרוסי | יום שלישי ו' בשבט תשפ"א | 19 בינואר 2021 | מערכת ישראל ניוז

באופן כללי, אלא אם הוצב תמרור המורה אחרת) החוק קובע שהמהירות המותרת בדרך עירונית לרכב מנועי הינה 50 קמ"ש, בדרך לא עירונית  המהירות המותרת לרכב מנועי היא 80 קמ"ש ובדרך לא עירונית המחולקת באמצעות שטח הפרדה בנוי המהירות המותרת הינה 90 קמ"ש. בדרך מהירה המהירות המותרת הינה 110 קמ"ש.

נתפסתם נוסעים מהר – מהו העונש הצפוי לכם?

עו"ד יהושע סרוסי
עו"ד יהושע סרוסי

הקנסות על עבירת נהיגה במהירות מופרזת הם קנסות מסוג של "ברירת משפט" כלומר, כאלו שאפשר לבקש להישפט עליהם בבית משפט וזה במקום לשלם את הקנס הקבוע   בדו"ח שקיבלתם מהשוטר. אם החלטתם להגיש בקשה להישפט, אתם צריכים להגיש את הבקשה להישפט עד 90 יום מיום קבלת הקנס.

דרגות הענישה נקבעו בהתאם למהירות בה נתפסתם נוהגים. אם נתפסתם נוהגים בדרך עירונית, העונשים שאתם צפויים להם יהיו:

20-0 קמ"ש מעל המותר – 250 ₪ ללא נקודות

30-21 קמ"ש מעל המותר – 750₪ 8 נקודות

40-31 קמ"ש ומעלה מעל המותר – 1500 ₪ 10 נקודות

41 קמ"ש ומעלה מעל המותר – תקבלו זימון להגיע לבית משפט.

במקרה שכזה יכול להיות שתזומנו לשימוע בפני קצין משטרה שישקול האם נדרש לדעתו לפסול לכם את רישיון הנהיגה ל-30 ימים מיום ביצוע העבירה פסילה מינהלית. בין השיקולים שישקול הקצין הם עברכם התעבורתי, הנסיבות שתפרטו בפניו בכל הנוגע לסיבה שנהגתם במהירות שנתפסתם בה, נסיבות אישיות שלכם ונסיבות נוספות. מומלץ להיוועץ טרם הליך השימוע בעורך דין העוסק בתחום התעבורה.

אם נתפסתם נוהגים במהירות בדרך שאינה עירונית, העונשים שאתם צפויים להם יהיו:

בתחום הבין עירוני

25-0 קמ"ש מעל המותר – 250 ₪

40-26 קמ"ש מעל המותר – 750 ₪ 8 נקודות

50-41 קמ"ש מעל המותר – 1500 ₪ 10 נקודות

51 קמ"ש מעל המותר ומעלה – תקבלו זימון להגיע לבית משפט.

במקרה שכזה יכול  להיות שתזומנו לשימוע בפני קצין משטרה שישקול האם נדרש לדעתו לפסול לכם את רישיון הנהיגה ל-30  ימים מיום ביצוע העבירה' פסילה מינהלית.

בין השיקולים שישקול הקצין הם עברכם התעבורתי, הנסיבות שתפרטו בפניו בכל הנוגע לסיבה שנהגתם במהירות שנתפסתם בה , הנסיבות האישיות ונסיבות נוספות. מומלץ להיוועץ טרם הליך השימוע בעורך דין העוסק בתחום התעבורה.

המכשירים בהם בודקים את מהירות הנהיגה שלכם

מכשיר הדבורה

מכשיר הדבורה הינו אחד הכלים בהם משתמשת משטרת התנועה על מנת לאכוף את מהירות הנסיעה המותרת. מכשיר זה מופעל בידי שוטר מתוך ניידת המשטרה, ועובד בשיטת רדאר.

מכשיר הממל"ז

מד מדידת  לייזר. מכשיר זה הינו מכשיר נוסף באמצעותו אוכפת משטרת התנועה את מהירות הנסיעה המותרת. מכשיר מדידה זה פועל באמצעות קרן לייזר הפוגעת ברכב וכך אומדת את מהירות נסיעתו.

מצלמות א' 3

המדובר במכשירים המותקנים על עמודים ומצלמים במשך 24 שעות ביממה. כל מי שעובר את מהירות הסף שנקבעה במכשיר זה, מצטלם. התמונה המופקת מעידה על מהירות הנסיעה של הרכב, על מספר הרישוי של הרכב ועל הנתיב בו נסע.

החשיבות של עורך דין בעבירה של נהיגה במהירות מופרזת

בגלל ההשלכות החמורות של צבירת הנקודות ויכול להיות גם פסילת רישיון הנהיגה בהתאם לדרגת החומרה של העבירה והנסיבות. רצוי באם קיבלתם דו"ח על נסיעה במהירות מופרזת, לשכור את שירותיו של עורך דין לענייני תעבורה.

הפסיקות השונות לגבי אמינות המדידה של מהירות הנסיעה, קובעות כי מכשירי האכיפה הם אמינים ברובם, אולם יש חובה לקיים מספר בדיקות בטרם הפעלתם ולבדוק שהמכשיר פעל בצורה תקינה, הופעל על ידי מפעיל מיומן בצורה נכונה ובתנאי שטח מתאימים. בהתאם לאופן בו נתפסתם (סוג המכשיר שמדד את מהירותכם) לדעת מהן טענות ההגנה הרלוונטיות, ולבחון בכל שיטה מהם תנאי קבלת אמינותו של המכשיר ולנסות להוכיח שהשוטר שבדק את מהירותכם לא עמד בתנאים הללו.

במידה וייקבע כי המשטרה לא ביצעה את כל הבדיקות הנדרשות, ניתן יהיה להביא לביטול הדו"ח ו/או להפחתה של הקנס או הנקודות שנקבעו מלכתחילה.

בנוסף, ייצוג משפטי ראוי מחייב  הכרה מעמיקה של  הנהלים בתחום נהיגה במהירות מופרזת והפסיקה המתחדשת בנושא זה מעת לעת, ומכאן החשיבות המכרעת של ייצוג על ידי עורך דין העוסק בתחום התעבורה.

במקרה של פסילת רישיון, או שלילת רישיון לפי חומרת העבירה והנסיבות זה עלול להקשות בחיי היום יום: בזבוז זמן, הגבלה בזמינות הנסיעות, לפעמים גם להקשות בפרנסה וכ"ו.

*האמור לעיל אינו מהווה יעוץ משפטי ואינו תחליף ליעוץ משפטי ואין להסתמך על האמור בו מבלי להיוועץ קודם בעורך דין העוסק בתחומים הרלוונטיים.

במידה וקיבלתם דו"ח ואתם מעוניינים להתייעץ, מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו.

יהושע סרוסי משרד עורכי דין 050-8811504
סגן יו"ר (משותף) ועדת תעבורה של לשכת עורכי הדין
חבר ועדת צבא וביטחון של לשכת עורכי הדין

 

צילום: דוברות משטרת ישראל
צילום: דוברות משטרת ישראל

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: