מבזקים

מחסור במסכות בבתי חולים בארה"ב

תוכן עניינים

שיא האבסורד: בתי החולים בארה"ב מדווחים על מחסור במסכות, אך מיליוני מסכות מיוצרות בכל שבוע ברחבי המדינה

רון אטיאס | ז' באדר תשפ"א יום שישי 19 בפברואר 2021 | מערכת ישראל ניוז

בתחקיר AP נטען כי בעיות בתקשורת והיעדר נהלים ברורים הם אלו שמונעים את הגעת המסכות לבתי החולים, ולא "מחסור" כפי שרבים סברו עד כה. כך למשל, חברה בטקסס מייצרת מיליון מסכות N95 בכל ארבעה ימים, אך בכיר ברשות הבריאות המקומית טוען שרופאים נאלצים להשתמש באותה מסכה במשך ימים שלמים

מאז פרוץ משבר הקורונה בארצות הברית לפני כשנה, בתי החולים ברחבי המדינה מדווחים על מחסור עצום במסכות N95 הקריטיות. אולם כעת מסתבר שבזמן שרופאים ואנשי הצוות הסיעודי בבתי החולים נאבקים כדי להשיג את הציוד הנדרש, ישנן מיליוני מסכות שמיוצרות ומועברות לאחסון. אם לא די בכך, מסתבר שחלקן הגדול נמכרות כעת למדינות אחרות.
תחקיר של סוכנות הידיעות AP חשף כשלים בלתי נתפסים, הן בשל בעיות בתיאום מצד הממשל הפדרלי והן בשל העובדה שלא קיימים חוקים ונהלים ברורים בנוגע לשימוש במסכות (כלומר, התדירות שבה רופא או אח מחליף מסכה) בבתי החולים. בפועל, התחקיר חושף שארצות הברית כלל לא סובלת ממחסור כלשהו במסכות הרפואיות המבוקשות.

חשוב להבהיר כי התחקיר לא מאשים גוף בודד כלשהו בכשלים, אך כן נטען כי הכשלים נרשמים בכמעט כל הרמות – החל מהממשל הפדרלי וכלה באחראים על רכישת המסכות מטעם בתי החולים.

כך למשל, אחד האנשים שהסכים להתראיין ל-AP הוא מייק בוון, הבעלים של יצרנית המסכות Prestige Ameritech. לדבריו, המחסן שלו בצפון טקסס מלא במסכות N95, שכן המפעל יכול לייצר מיליון מסכות בכל ארבעה ימים. הבעיה, מסביר בוון, היא שכמות ההזמנות לא מתקרבת לכמות המסכות שמיוצרות.

"אני טובע במסכות", הוא סיפר והוסיף כי לאחרונה קיבל אישור ממשלתי למכור את המסכות למדינות אחרות.

1,500 קילומטר מפורט וורת', מארי טרנר מגיעה כמעט בכל יום למשמרת שלה כאחות ביחידה לטיפול נמרץ באחד מבתי החולים הגדולים במיניאפוליס.

כפי שקורה בכל תחילת משמרת, טרנר מקבלת מסכת N95 חדשה, ועליה לעשות בה שימוש לאורך כל היום. חשוב להבהיר כי לפני משבר הקורונה, טרנר (ומרבית האחים ואחיות בבתי החולים בארה"ב) נהגו להחליף מסכות בין מטופלים, וזאת כדי למנוע מצב של הדבקה מאחד לשני. מזה קרוב לשנה, טרנר נאלצת להשתמש במסכה בודדת בכל יום בשל אותו "מחסור".

כמו כן, חשוב לזכור כי לפני המשבר, במרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) פרסמו הנחיה לפיה יש לזרוק את המסכה לאחר כל שימוש. עם זאת, עם פרוץ המשבר הנחיה זו שונתה, והוסבר כי "ניתן לעשות שימוש חוזר במסכות N95 אם וכאשר יש מחסור בציוד".

צ'סטר מולר, סגן ראש הסגל ב-CDC במהלך ממשל טראמפ, הסביר שהבעיה אינה בתהליך הייצור של המסכות, אלא בכך שהממשל הפדרלי לא קישר בין היצרניות לבתי החולים: "זה לא הגיוני שאנחנו מכריחים את עובדי בתי החולים להשתמש במסכות N95 שעברו חיטוי, או גרוע מכך, לחבוש את אותה מסכה לאורך היום", הוא אמר.

ככל הנראה, הנתק שעליו מולר מדבר מוביל לאירועים מביכים למדי, למשל הפרשה שנחשפה לאחרונה במדינת וושינגטון, במסגרתה נודע שעשרות בתי חולים במדינה רכשו מסיכות N95 מזויפות.

ראוי להזכיר שגם קיים אלמנט כלכלי שאסור להתעלם ממנו: לפני משבר הקורונה, מדי שנה נמכרו בארה"ב כ-1.7 מיליארד מסכות N95, כאשר 20% בלבד הגיעו לבתי החולים והמרפאות השונות. עבור השנה הנוכחית, ההערכות הן שבתי החולים ירכשו מסכות בסכום כולל של 5.7 מיליארד דולר.

כדי להתמודד עם הזינוק החד שנרשם בביקוש למסכות, הממשל הפדרלי אישר ל-19 חברות אמריקאיות להתחיל לייצר את הציוד הקריטי, אך בפועל גם זה לא פתר את הבעיה:

"אישרו לקרוב ל-20 חברות לייצר את מסכות ה-N95, אך איש לא פרסם הנחיות כלשהן על הצעד הבא", טוען מולר, "להערכתי, מדי חודש כ-100 מיליון מסכות N95 כלל לא נמכרות".

ד"ר רוברט הנקוק, רופא בחדר מיון ונשיא איגוד רופאי החירום בטקסס, הוסיף שהשימוש החוזר במסכות N95 הוא מסוכן ביותר, בייחוד באוזרים מסוימים במדינתו שבהם הרופאים נדרשים להשתמש במסכה בודדת במשך שבוע ימים: "אנשים נוטים לשכוח את זה, אבל מסכות N95 נועדו לשימוש חד פעמי בלבד, הם מעולם לא היו אמורות להיות בשימוש חוזר".

מקור: אתר Hbrew News

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: