מבזקים

האם המוות השחור בדרך ליבשת השחורה?

תוכן עניינים

לא רק קורונה: דבר הבלוטות הידוע גם כמגיפת האבעבועות השחורות, הולך ומתפשט במחוז איטורי שברפובליקת קונגו. בעבר המחלה הרגה כשליש מאוכלוסיית אירופה, וכחמישית מאוכלוסיית לונדון

רון אטיאס | ט' באדר תשפ"א | יום ראשון 21 בפברואר 2021 | מערכת ישראל ניוז

אתר hebrewnews דיווח הבוקר על מגיפה חדשה שעושה דרכה ליבשת אפריקה וכך נכתב: בעוד העולם ממשיך להתמקד במגפת הקורונה התגלו באפריקה כמה נגיפים אחרים (הרבה יותר קטלניים) – האחרון שבהם היא מגפה דבר הבלוטות, שהרגה לפחות 31 בני אדם וגרמה לכ-חולים בבירינגי, אזור בצפון מזרח דונג קונגו בין ה-15 בנובמבר ל-13 בדצמבר, כך על פי סוכנות הידיעות AFP, המצטטת את שר הבריאות של מחוז איטורי בקונגו, פטריק קרמורה.

מלבד חמישה מקרים של מגיפה דלקת ריאות המתרחשת כאשר המחלה מתפשטת לריאות או לדם, הרוב המכריע של המקרים היו חלק מדבר הבולטות ממנה דווקא אנשים צעירים יותר סבלו יותר.

הגיל הממוצע של המטופלים היה 13, והצעיר ביותר היה תינוק בן שלושה חודשים. על פי ארגון הבריאות העולמי, התפרצויות אלה הן תופעה קבועה של המגפה שנגרמת על ידי חיידק Yersinia pestis והיא אנדמית למחוז בו היא זוהתה לראשונה בשנת 1926.

דבר הבלוטות פועל על ידי מעבר בזרם הדם ותקיפה על בלוטת הלימפה הקרובה ביותר.  לפני התפשטות לאזורים אחרים – הדבר גורם לנפיחות כואבת שעלולה לגרום לפעמים להתפרצות על פני העור מה שידוע כ"בעבועות", כך על פי RT.

המחלה מלווה בדרך כלל בחום, כאבי ראש והקאות. ללא טיפול הולם, המגיפה הורגת בין 30 ל-90 אחוז מהנדבקים, אם כי היא מובסת בקלות באנטיביוטיקה מודרנית – שלעתים קשה להשיג בגלל חוסר מימון ונוכחותן של קבוצות לוחמות שונות המפריעות באופן פעיל למאמצים בתחום הבריאות.

במאה ה-14, הדבר (המגיפה השחורה) הרג כ-34 מיליון בני אדם, והפחית את אוכלוסיית אירופה בכשליש. ואז בסוף המאה ה-17 (1665-1666), חוותה לונדון את המגיפה הגדולה, שהופצה על ידי ספינות מסחר הולנדיות שהובילו חבילות כותנה רוויות פרעושים.

לפי ההערכות, חמישית מאוכלוסיית לונדון נכנעה למחלה. ההתפרצות האחרונה במחוז איטורי בקונגו החלה לאחר שמספר עצום של חולדות החל למות, לאחר שנדבקו בפרעושים, שמאז החלו לנשוך ולהדביק, בני אדם במחלה.

מגיפת דבר שחור

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: