מבזקים

תחת מעטה סודיות: פייזר החלה בניסוי בבני אדם בכדור אנטי ויראלי נגד קורונה

תוכן עניינים

האם התרופה הראשונה לריפוי קורונה בדרך? חברת פייזר החלה בניסוי קליני בכדור אנטי ויראלי שנועד לעכב את שכפול הנגיף ולרפא מהמחלה, כך מדווח הטלגרף. כ- 60 מתנדבים בגילאי 18 עד 60 מקבלים את הגלולה שמעוררת עניין רב בעולם המדע, לאור המוניטין המוצלח שצברה פייזר בחיסון

גבריאל ודררו | ט"ו באייר תשפ"א | יום שלישי 28 באפריל 2021 | מערכת ישראל ניוז

חברת פייזר החלה בניסוי קליני בשני אתרים סודיים בארצות-הברית ובבלגיה ב-60 מתנדבים בכדור אנטי ויראלי לטיפול בקורונה. מנגנון התרופה החדשה הועתק מתרופות הדור החדש נגד HIV. אם תוכיח התרופה לקורונה את יעילותה בבני אדם, כפי שהצליחה להוכיח בניסויי המעבדה בבעלי חיים, היא עשויה להגיע למדפים עד סוף השנה הנוכחית.

הגלולה מכילה את המולקולה בעלת שם קוד: PF 07321332. המשתייכת למשפחת תרופות אנטי ויראליות בשם "מעכבי פרוטאזות" שנועדה לתקוף את עמוד השדרה של נגיף הקורונה ולעצור את שכפולו באף בגרון ובריאות. מעכבי פרוטאזות הם שהובילו להצלחת התרופות נגד HIV, וכעת החוקרים מקווים שזו תהיה פריצת דרך דומה למגפת הקורונה.

הגלולה האנטי ויראלית פותחה מאפס, במהלך המגפה הנוכחית. תחילה יצרו המדענים שבעה מיליגרמים של התרופה, גודל של לא יותר מטיפת גשם. בסוף יולי המולקולה הייתה מוכנה. בסוף אוקטובר כבר ייצרו 100 מיליגרמים מהתרופה, וכעבור שבועיים נוספים כבר יצרו כמות של קילוגרם מהתרופה, אותה פיתחו 210 מדענים.


באדיבות כללית

פייזר דיווחה כי התרופה הוכיחה פעילות אנטי ויראלית "חזקה" בבדיקות מעבדה נגד נגיף הקורונה ואף נגד וירוסים אחרים, מה שאולי מעלה את הסיכוי שהגלולה תפעל היטב גם נגד נגיפים הגורמים להצטננות, ונגיפים נוספים שעלולים להוביל למגפות כלל עולמיות חדשות.

"תיכננו את PF-07321332 כטיפול דרך הפה פוטנציאלי שניתן לרשום אותו בסימן ההדבקה הראשון, מבלי לדרוש שהמטופלים מאושפזים בבית חולים או בטיפול קריטי", אמר מיקאל דולסטן, מנהל המדע והנשיא הראשי, מחקר, פיתוח ופיתוח רפואי של פייזר בהצהרה רשמית שפורסמה בחודש שעבר.

הטלגרף מדווח ממסמכים שהגיעו לידיו, כי בטיחותה של התרופה נחקרה כבר בבעלי חיים, שם לא נמצאו סיכונים משמעותיים, מה שהוביל לאישור הניסוי בבני אדם. המחקר מחולק לשלושה שלבים ויימשך 145 ימים, כשכל משתתף יתבקש ללון במעבדת המחקר כמה ימים.

במחקר נבדקים מינונים שונים של הגלולה, והוא מסוג "כפול סמיות" כך שלא החוקרים ולא הנחקרים יודעים האם קיבלו תרופת דמה (פלצבו) שאינה מכילה חומר פעיל או את התרופה האמיתית, ובאיזה מינון. המטרה היא לנקות אפשרות של הטייה במחקר (אפקט פלצבו).

אם שלב זה של הניסוי יסתיים בהצלחה, יתקדמו החוקרים לשלב השני בו תיבדק גם יעילות התרופה. אם גם שלב זה יעבור בהצלחה, יסתיים הניסוי בשלב שלוש שיכלול כמות של אלפי נבדקים. אם התוצאות יהיו חיוביות גם כאן, עשויה התרופה להימצא על המדפים עד סוף השנה הנוכחית.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: