מבזקים

לשלם פחות על הרכב זה אפשרי

תוכן עניינים

כולנו משלמים אלפי שקלים בשנה על אחזקת רכב, אולם ניתן לצמצם את ההוצאות הללו באחוזים ניכרים. בעולם וגם בישראל ישנם רכבים חסכוניים, בחלקם כבר נתקלתם ואתם יכולים ליהנות מהם כבר עכשיו.

בשנים האחרונות ישנם יותר רכבים חשמליים על הכבישים בעולם וגם בישראל. היתרונות של הרכבים הללו ברורים: הם לא מזהמים, לא מרעישים והתחזוקה שלהם זולה יותר. אלה גם הסיבות שברחבי העולם קונים יותר ויותר רכבים כאלה והפופולריות שלהם עולה כל שנה.

בישראל, הרכבים החשמליים הפכו לנפוצים בשנים האחרונות וישנם כאן לא מעט דגמים של יצרניות הרכב הגדולות כמו: רנו, ניסאן, יונדאי, פיג'ו, אאודי ולאחרונה גם טסלה שנכנסה לישראל בהצלחה רבה. מדובר על רכבים מכל הסוגים שמתאימים לכל מטרה, מרכב קטן, דרך רכב משפחתי ועד לרכבי שטח ויוקרה. כולם חשמליים, בעלי ביצועי כביש גבוהים, בטיחותיים ומצוידים במיטב הטכנולוגיה הקיימת.

אז מה ההבדל בין רכב רגיל לרכב חשמלי מבחינת העלויות? אמנם בעת הקניה רכב חשמלי עולה קצת יותר מרכב רגיל, אך התחזוקה השוטפת שלו זולה יותר כך שלטווח הארוך, הוא משתלם יותר כלכלית. מבחינת מיסוי, אם מס קניה על רכב רגיל בישראל הוא כשמונים ושלושה אחוזים, הרי שמס על רכב חשמלי הוא עשרה אחוזים בלבד וזאת על מנת לעודד את הקניה שלו.

אחרי הקניה, ההוצאה השוטפת על רכב רגיל היא בעיקר דלק וטיפולים, אולם ברכב חשמלי הסיפור שונה. כאן מדובר על רכב שיש בו פחות רכיבים מכניים כמו בוכנות, שמנים או פילטרים ושחיקת הבלמים שלו מופחתת כך שאין צורך להגיע למוסך בתדירות גבוהה והעלויות יורדות בהתאם.

כאמור, רכב חשמלי לא צורך דלק אלא חשמל. יש ברכב סוללה שאותה מטעינים אחת לכמה זמן בעזרת כבל שמתחבר לשקע ייעודי וכך הרכב נוסע. ניתן לטעון את הרכב בבית או בעמדות טעינה חשמליות במרחב הציבורי כמו חניונים, מרכזי קניות, כבישים מהירים ועוד. בישראל יש לא מעט נקודות טעינה שפרוסות ברחבי הארץ ולאחרונה החלו להקים עוד עמדות כאלה, כולל עמדות מהירות לטעינה בזמן קצר יותר.

ומה ההוצאות על טעינה חשמלית לעומת דלק? עלות הטעינה של רכב חשמלי היא נמוכה מאוד. אם עלות של קילומטר ממוצע לרכב המונע בדלק בישראל היא כחמישים אגורות, קילומטר ממוצע ברכב חשמלי יעלה כעשר אגורות בלבד. כשמתרגמים את העלויות הללו להוצאות החודשיות השוטפות שלנו, נוכל לראות שעלות ממוצעת על דלק לחודש היא כשמונה מאות שקלים, אך אם ניקח רכב חשמלי עם אותם נתוני נסיעה, טעינה של רכב כזה בחשמל תעלה כמאה חמישים שקלים לחודש בלבד.

בהנחה שהנסיעה הממוצעת בישראל לרכב בשנה היא כשמונה עשר אלף קילומטרים, מדובר בהוצאה של למעלה משמונת אלפים שקלים בממוצע לרכב המונע על ידי דלק. את אותו מספר קילומטרים בשנה יעשה רכב חשמלי בעלות של כאלף שמונה מאות שקלים בלבד. חיסכון משמעותי, ללא ספק. ראוי לזכור שטעינה חשמלית זולה יותר מאחר שמחירי החשמל הם נמוכים ביחס לדלק ובראייה קדימה, אפשר לייצר חשמל גם מאנרגיות מתחדשות כמו השמש שיש לנו כאן בשפע, דבר שיוזיל עוד יותר את מחירי הטעינה בשנים הבאות.

מעבר לכך, יצרניות הרכב מפתחות ומשפרות את הרכבים החשמליים כל הזמן כדי להוזיל אותם. כך קרה עם מחירי הסוללות שירדו בכתשעים אחוזים בעקבות שיפורים שנעשו בהן וגרמו גם לירידת מחירים משמעותית ברכבים עצמם משנת 2010 ועד היום.

היתרונות אם כן, ברורים. רכב חשמלי תורם לאיכות הסביבה וגם לאיכות הכיס שלנו הרבה יותר מרכב המונע על ידי דלק. לא פלא שהתכונות שלו והעלויות הנמוכות הפכו את הרכב החשמלי לאטרקטיבי בכל העולם ולכלי תחבורה יעיל שנכנס לישראל לאט אבל בטוח. בכך מצטרפת ישראל לשאר העולם ולתחבורת העתיד ששואפת ליעילות וחיסכון ושומרת על איכות החיים של כולנו.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: