מבזקים

רעידת אדמה: ותפתח האדמה את פיה

תוכן עניינים

רעידת האדמה פרצה השבוע שוב לתודעת הציבור, לאחר שכמה רעידות אדמה קרו בצפון הארץ והורגשו גם בנגב ובערבה. דו"ח ממשלתי חשף את 10 הערים הכי מסוכנות בזמן רעידת אדמה ואחת מהן היא העיר אילת

רות קרייתי | כ"ד בשבט תשפ"ב | יום רביעי 26 לינואר 2022 | מערכת ישראל ניוז

איך רואה המדע הגיאולוגי את ערך רעידות האדמה, מה עושה מדינת ישראל כדי להתכונן נגד תופעת הטבע ההרסנית ואיך מסבירים חז"ל את הסיבות בגינן רועדת האדמה? רמז: תרומות ומעשרות, חורבן בית המקדש, צערם של ישראל ומחלוקות.

תַּחַת שָׁלוֹשׁ רָגְזָה אֶרֶץ, וְתַחַת אַרְבַּע לֹא תוּכַל שְׂאֵת: תַּחַת עֶבֶד כִּי יִמְלוֹךְ, וְנָבָל כִּי יִשְׂבַּע לָחֶם; תַּחַת שְׂנוּאָה כִּי תִבָּעֵל, וְשִׁפְחָה כִּי תִירַשׁ גְּבִרְתָּהּ" (משלי ל' פסוק כ"א). על פי הערכה ישנם כמיליון מבנים בארץ הנמצאים בסכנת קריסה בזמן תרחיש רעידת אדמה ו- 9 מתוך 10 הערים ממוקמות בצפון שם אירעו אתמול שתי רעידות אדמה בהפרש של מספר שעות. הערים הן: קריית שמונה, צפת, טבריה, חצור, מגדל העמק, עפולה, קצרין, ראש פינה, בית שאן ואילת. במאות השנים האחרונות התרחשו מספר רעידות אדמה חזקות באזורנו, בין היתר בשנים 1759, 1837, ו-1927. כל אחת מהן גרמה למותם של עשרות עד מאות אנשים ולנזקים רבים, גם בהינתן המספר הקטן יחסית של תושבים ומבנים בארץ. ישראל נמצאת על השבר הסורי-אפריקני והשאלה היא לא האם, אלא מתי תהיה כאן רעידת אדמה גדולה. במסע בין ערים שנמצאות בסיכון גבוה, דיירים מודאגים בבניינים הרעועים וראשי העיר חסרי אונים מול ההתעלמות של המדינה והבירוקרטיה.

רעידת אדמה באילת | צילום: ויקיפדיה

הרעידה הגדולה

זקני העיר אילת וודאי זוכרים היטב את רעידת האדמה המשמעותי והחזקה שקרתה במפרץ אילת בתאריך 22 בנובמבר בשנת 1995 בשעה 6:15 בבוקר. מוקד הרעידה היה כ- 150 ק"מ דרומית לאילת בעוצמה 7.3 בסולם ריכטר. מאחר ובאילת ישנם בתים רבים עם תקן בנייה ששנות ה- 50 וה- 60 הם עלולים לא להחזיק מעמד ולקרוס. כך קרה בשנת 1995, רעידת האדמה גרמה לנזקים בבניינים באילת ובעקבה השכנה, בקרבת העיר הנוצרית מצרית נואיבה שם נהרסו כליל כמה בתי בטון על אף היותר מחוזקים היטב. הרעידה הורגשה היטב גם בלבנון ובסוריה וערב הסעודית שם נהרגו שתי נשים. במצרים דיווחו על חמישה הרוגים ובאילת שהיתה עדיין רדומה בשעת בוקר מוקדמת, נפגעו שבעה בתי מלון ו- 50 בניינים נוספים. 15 אנשים נפצעו או לקו בהלם ונפטר אדם שלקה בהתקף לב. כבישים נפערו ונסדקו ומלון גני שולמית יצא מכלל שימוש כתוצאה מסדקים והוגדר כמבנה מסוכן. על חורבותיו של מלון גני שולמית נבנה מולן דן אילת על פי כל התקנים.
באילת התהלכו שמועות כי הרעידה לא פגעה בנפש בזכות התיקון המפורסם שערך הרב כדורי זצוק"ל בעיר. מספר מאיר מלכא עוזרו של הרב כדורי: "בשנת תשנ"ד הזהיר המכון לסיסמולוגיה בפני רעידת אדמה קשה שעתידה לפקוד את ישראל. הרב כדורי ביקש שיכינו לו צוללת כדי שיוכל לפליג בים סוף. בתוך הצוללת עשה הרב כדורי תיקונים יחד עם המקובלים נוספים שהתלווו אליו והצדיק פקד על הרעידה שתעבור למצרים. למחרת קרתה רעידה קשה במצרים, עם הרוגים רבים ולא פגעה בעיר אילת".

חיזוי בלתי ניתן להשמה

בין שני לוחות טקטוניים על השבר הסורי-אפריקאי יושבת מדינת ישראל. ססמולוגים טוענים כי רעידת אדמה גדולה קוראת פעם ב- 100 שנים והאחרונה קרתה בשנת 1927. בעבר חוותה מדינתנו הקטנה רעידות הרסניות בערים צפת, טבריה ובית שאן עד כדי חורבן והרס אך לא רק באלו. ברעידת אדמה שאירעה בשנת 1927 נפגעו וניזוקו קשות ירושלים, יריחו, רמלה, טבריה ושכם. 500 בני אדם נהרגו, מהם 130 בירושלים, נפצעו 450 בני אדם ו-300 מבנים קרסו, התמוטטו או ניזוקו קשות. לו הארץ הייתה מאוכלסת אז כפי שהיא היום, הנזק בגוף ובנפש היה גבוה בעשרות מונים. מאז ועד היום, למרות התקדמות המדע במאה ה- 21 חיזוי רעידות אדמה הוא נושא אחד מהמסובכים ביותר במחקר הסיסמולוגי. ידוע לנו כי רעידות אדמה חוזרות ונשנות על אותו עיקרון, המחזוריות שלהן אינה מסודרת בזמן ואי אפשר להסתמך עליה לחיזוי. אפשר להתמודד עם הקושי הזה כאשר מתייחסים לכל פרמטר בנפרד: מיקום, עוצמה ועיתוי הרעידה הבאה.
הקשר שבין תהליך טקטוניקה של הלוחות, לתפוצת רעידות האדמה מאפשר לססמולוגים להציע פתרונות, ולו גם חלקיים, לגבי הרעידה הבאה. הקשר הזה מאפשר להעריך על איזה מערכות העתקים ולאיזו עוצמה מרבית מסוגלות להגיע הרעידות שיתרחשו שם בעתיד, אך אין אפשרות לחזות במדויק על איזה העתק ספציפי ומתי תתרחש הרעידה החזקה הבאה. על פי רישומים היסטוריים התרחשה בישראל במהלך אלפיים השנים האחרונות, רעידה חזקה אחת ל- 80 עד 100 שנה בממוצע, אך לא באופן מסודר בזמן. לעיתים אירעו בתוך חודש שתי רעידות ולעיתים חלפו כמה מאות שנים. בסיכומו של דבר בהתבסס על מחקרים גיאולוגיים וסיסמולוגיים, בתיעוד רעידות אדמה מודרניות והיסטוריות והבנת מנגנון היצירה של רעידות אדמה, יש להניח שרעידת אדמה במגניטודה 6 ואף חזקה ממנה, יכולה להתרחש בישראל בכל עת, אך לא ניתן לקבוע בדיוק רב, היכן ומתי תתרחש.
כנסים רבים נעשו בישראל בנושא זה ואחת מהן, בשנת 2018 קיימה רח"ל כנס מיוחד בנושא רעידות אדמה. תא"ל במילואים – רוני מורנו, אמר: "בעקבות רצף רעידות האדמה, שר הביטחון הנחה את כלל מערכת הביטחון והגורמים אשר שותפים להתכנס בכדי לקבל תמונת מצב לטובת העלאת המוכנות והגברת הפעילות בנושא. מדינת ישראל עשתה קפיצת מדרגה גדולה בשנים האחרונות במוכנות לחירום. בשנה שעברה קיימנו תרגיל רעידת האדמה הגדול אי פעם. הפקנו לקחים, גיבשנו תוכניות עבודה. רעידת אדמה יכולה להתרחש בכל רגע והאירועים בשבוע האחרון ממחישים זאת". אך מאז אותו כנס ועד היום על פניו נראה כביכול, כי שום דבר לא השתנה.

אי אפשר לחזור רעידת אדמה | צילום: פיקוד העורף

למה האדמה רועדת?

על פי היהדות, מה גורם לרעידות אדמה ומדוע היא מתרחשת? ישנן רמות שונות של סיבות. התורה מבהירה לנו כי ארץ ישראל תלויה בגשמים, בניגוד לארץ מצרים ששותה ממי הנילוס. התלות של החיים בישראל במזג האויר, יוצרת מצב קבוע של חוסר ודאות. אין אפשרות לחזות באופן ודאי את ירידת הגשם. עם זאת התורה מבטיחה בספר דברים פסוק י"א: וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אלקיכם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם, וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ, וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ.
אם כך, ההצלחה בארץ ישראל תלויה בקיום המצוות. בורא העולם הותיר לעצמו את מסלולי התערבות קבועים בטבע, ללא צורך להפוך ולשבש סדרי עולם כפי שקרה בדור המבול. כך גם הדבר לגבי רעידות אדמה. הססמולוגים רואים סיבות טבעיות לרעידות האדמה, אולם יודעים שהתזמון, העוצמה, המיקום והתוצאות של רעידות אלו, תלויים בגורמים כיאוטיים. יש כאלה שקוראים להם "מזל" ואילו המקרא והמאמינים, רואים בהם את יד השם. גם מיקומה של ארץ ישראל בסמוך לשבר הסורי-אפריקאי הוא חלק מהתוכנית האלקית הנזכרת במקרא פעמים רבות. ליישב את עם ישראל בארץ שהקיום בה אינו פשוט, ותלוי באופן קבוע בחסדי שמיים. הנבואה מתארת רעידת אדמה שתבוא על הארץ כמו זו שפקדה אותה בימי עוזיהו. מתברר שגם בימי עוזיהו, כמו בימי חזקיהו, הפוטנציאל לישועה משיחית היה קיים אך כניסתו למקום הקדוש עם הקטורת הביאה לסילוק שכינה. הנביא עמוס אומר שבעתיד תהיה רעידת אדמה בירושלים שתביא ישועה גדולה, כמו בימי חזקיהו, אלא שלגאולה זו יהיה מחיר למי שאינו ראוי. הנביא עמוס חי בתקופה של שפע ושגשוג בממלכות ישראל ויהודה. העם האמין בבטחון רב בכחו ועוצם ידו במעמדו הרוחני והרשה לעצמו שאננות בנוגע ליציבותו. הנביא עמוס הוכיח את העם על מחשבותיהם ומעשיהם, והוא מנבא על רעש אדמה גדול שיפריך את אשליית היציבות של הממלכה. ואל נשכח את פרשת קרח בה מתארת התורה כיצד הארץ פתחה את פיה ובלעה את קרח ועדתו על כל רכושם.

מוכנות המדינה לרעידת אדמה

בשנת 2018 יצא מבקר המדינה במסמך מוכנות המדינה לרעידת אדמה, תשתיות לאומיות ומבנים. כך נכתב בסיכום: "מדינת ישראל שוכנת באזור המועד לרעידות אדמה, על בקע ים המלח ועל העתק הכרמל. במהלך ההיסטוריה התרחשו באזור זה רעידות אדמה רבות, בהן רעידות רבות עוצמה שגרמו לאבידות רבות ולנזקים ניכרים. בשנת 1837 התרחשה רעידה חזקה שמוקדה היה בסמוך לעיר צפת, והיא הסבה נזק רב לעיר ולסביבותיה. 90 שנים לאחר מכן, בשנת 1927, התרחשה רעידת אדמה שמוקדה היה באזור בקע ים המלח ועוצמתה 6.25 בסולם ריכטר, והיא גרמה למאות הרוגים ופצועים ולנזק רב. מומחים לרעידות אדמה סבורים כי התרחשותה של רעידת אדמה חזקה, שעלולה לגבות אלפי קורבנות בנפש ולגרום נזקים ניכרים לרכוש ולמבנים, היא כמעט ודאית. חלק מהם מעריכים שהתופעה מתרחשת באזורנו במחזוריות של 70 עד 100 שנים בקירוב. השפעתה של רעידת אדמה כזו על אזורים שונים במדינה תהיה עצומה. היא עלולה להביא לפגיעה בחיי אדם ולשבש את מרקם החיים; עלולים להיפגע בה מבני ציבור כבתי ספר ובתי חולים, וכן תשתיות המספקות שירותים קיומיים. ניסיון העבר במדינות אחרות מלמד כי להיערכות מקדימה לרעידות אדמה יש השפעה מכרעת על שמירת חיי אדם ועל צמצום הנזקים הנגרמים לתשתיות, למבנים ולרכוש".
רעידת אדמה הרסנית במדינת ישראל, על פי ססמולוגים ועל פי תורתנו הקדושה, אינה שאלה של האם, אלא רק שאלה של מתי. האיום על החוסן הלאומי גדול לא פחות ואף יותר מהאיומים הביטחוניים. אפשר וצריך להיערך לרעידת אדמה עזה בישראל ולצמצם את נזקיה, אם המדינה תקדיש לכך את משאבים, תשומת לב מרובה ותקציבים ראויים.

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: