מבזקים

ישראל 2022: הכאוס הכלכלי יגבר?

תוכן עניינים

כאוס כלכלי, מחירי דיור גבוהים, אינפלציה כבושה ומתפרעת ויוקר המחיה מאמיר מעלה. לאן פנינו מועדות בשנת 2022?

אלי ששון | כ' באב תשפ"ב | יום רביעי 17 באוגוסט 2022 | מערכת ישראל ניוז

אין ספק שכאוס כלכלי עומד לפנינו וכל המומחים והכלכלנים הבכירים עדיין לא מפנימים זאת ועוסקים בחישובים שבינם לבין המציאות אין קשר.

נתחיל ממחירי הדיור שזה הרעה החולה של המשק שיכולה לגרום לצרות צרורות כגון עליה באינפלציה שתעלה את הריבית ותגרום לצרכני המשכנתאות צרות צרורות בהמשך. מחיר הדיור מזנקים בטירוף וללא שליטה ונעמוד על הסיבות לכך.

נתחיל קודם באשמת הממשלה לדורותיה שלא דואגת לבנית דירות בכמויות שמעבר לדרוש כדי למנוע ביקוש יתר שיעלה את המחיר. נמשיך בכך שהמדינה שמחזיקה למעלה מ- 90% ממלאי הקרקעות מספסרות במחירי הקרקע ומעמידה למכרז לכל המרבה במחיר היצע קרקע קטן, שמן הסתם גורם לזינוק במחיר עקב מחסור בהיצע ובהכנסות הממשלה.

המדינה אינה דואגת לבניה ממשלתית כגון שיכון ופיתוח ושיכון עובדים, כמו בשנים עברו שבה הוצעה קרקע לקבלנים בתמורה לבניה בסטנדרט סביר, כולל דירות קטנות ובינוניות שיכולות לסייע למי שידו אינה משגת לרכוש דירות מקבלנים במגזר הפרטי. בניה של עשרות אלפי דירות בינוניות וקטנות בשולי הערים והפריפריות, שיהיו מיועדות להשכרה במחיר סביר ומפוקח, בדומה למה שהיה אז בתקופת עמידר, עמיגור, פרזות ועוד גופים דומים.

הטלת מס רכישה גבוה לתושבי חוץ שקונים כאן דירות להשקעה.

הטלת מס הדרגתי לרוכשי דירה שניה (מס סימלי) שלישית, רביעית וחמישית – מס גבוה יותר, מה שיגרום למכירת דירות מצד מחזיקי יותר מ- 2-3 דירות. הדבר שיוזיל את המחיר עקב עודף היצע. חלוקת אדמות לבניה לבני זוג ששירתו בצבא במחיר נמוך בפריפריות, בתמורה להתחייבות להחזיק בדירה למשך 12 שנים לפחות. זה דבר דומה להסדר עם הבדואים ויכול לשחרר את הלחץ מערי גוש דן הן מבחינת צפיפות והן מבחינת פקקים וכמובן יסייע להורדה במחירים.

למה זה לא יוצא ולא ייצא לפועל?

נתחיל בכך שחלק גדול -לא כולם אך לא מעט ממקבלי ההחלטות מחזיק ביותר מדירה אחת וכל מהלך שיכול להוריד את ערך הנכס של מי שמחזיק במספר דירות, ויש לו את האפשרות החלקית לפעול להורדת מחירים לא תקבל בשמחה כי איש לא ירצה ירידת ערך בנכסיו.

מכאן לאינפלציה ולעליות המטורפות במחירים.

האינפלציה, שהיא כבושה וגבוהה בפועל הרבה יותר מהמדד שאינו משקף במדויק את עליות המחירים החלה להרים ראש בערך מחודש 2 השנה אך הכלכלנים ככל הנראה לא נערכו ולא צפו זאת בזמן.

כלכלני האוצר עדיין מפנטזים שעד סוף השנה האינפלציה תגיע ל- 4.5% ושנה מהיום ל- 3.3% כשהריבית צפויה לעלות ל- 2.75% בהמשך השנה. היום היא "רק" 1.75% וצפויה לעלות גם החודש וגם בהמשך.

טוב, אם מומחי הכלכלה והאוצר טוענים כך, מי אני שאחלוק עליהם? אך בכל זאת אומר שהם טועים וטועים בגדול בחישוביהם וזאת להערכתי בלבד. בעיית הריבית לנוטלי המשכנתאות שכבר נטלו.

שנים ארוכות מחיר הכסף היה מאוד נמוך, עקב ריבית כמעט אפסית של 0.1% מה שאפשר לנוטלי המשכנתאות לקחת משכנתא כשההחזר עקב אינפלציה פחות או יותר, ידוע להם וללא חשש מהתפרעות של מחיר הריבית, אך לפתע הריבית החלה לטפס והיא עוד תטפס. כמובן גם שחיקת ערך הכסף כתוצאה מהאינפלציה יכולה להכניס חלק משמעותי מצרכני המשכנתא לבעיה בהחזרים ואולי מעבר לכך כשהם לא לקחו זאת בחשבון. חלקם העריכו שכך יהיה וחלקם היו שאננים.

לסיכום: כפי שאני רואה את התמונה, הזינוק במחירי הדיור ייבלם ואף ירד במעט בתוך מספר חודשים קטן, כתוצאה של מירידה בביקוש.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: