מבזקים

משבר בהרכבת הממשלה

תוכן עניינים

לאחר תקופה ארוכה של אי וודאות פוליטית הושגה הכרעה ברורה וחד משמעית כשהימין בחר ממשלה שמייצגת את הקו הפוליטי הימני נטו

אלי ששון | כ"ב בחשוון תשפ"ג | יום רביעי 16 בנובמבר 2022 | מערכת ישראל ניוז

מכאן ואילך מתחילות הצרות. נתניהו שתמיד חשש מלבצע את מדיניות הימין ותמיד האשים אילוצים קואליציוני בכך שבכל פעם האשים את ליבני, פעם את כחלון, פעם את ברק ופעם את גנץ כדי להימנע משינויים במדיניותו.

משא ומתן עם בן גביר / צילום: דוברות הליכוד

כעת הושגה הכרעה ברורה שמייתרת את שיתופם של גופים מהשמאל להקמת ממשלה, כמנטרלים של רפורמות וכמגינים על נתניהו מלבצע אותם.

נתניהו כמו נתניהו נכנס שוב לחרדה פן ייאלץ לממש את דרישת רוב העם. הוא חושש מלבצע זאת הן מחשש מארה"ב וביידן (שכמובן זה חשש מוגזם מוקצן ומיוחצן) והן מהשמאל והתקשורת (שהוא ממש לא צריך לספור אותם). כתוצאה מכך נתניהו מנסה בכל כוחו לגמד את כוחם של נציגי הציונות הדתית שעשו יותר ממנו, כדי להשיב את השלטון לימין.

חלוקת התיקים

זה נראה שקוף מדי שנתניהו לא ירצה לתת לסמוטריץ את משרד הביטחון כי סמוטריץ בשונה מאחרים דעתני ועצמאי ובולדוזר יותר מאחרים. נתניהו יודע שיקשה עליו לרסן אותו, או לכפות עליו את מדיניותו ולכן הוא יעדיף בובה במשרד הבטחון, בובה שאותה יוכל לנווט עם שלט.

מנגד, יש מעט הגיון בלא לתת לסמוטריץ את תיק הביטחון (למרות שלדעתי הוא יכול לשנות את המערכת מקצה לקצה) כי סמוטריץ יקשה ולא יקבל סיוע מהמערכת שכמעט כולה מונתה לאורך השנים על ידי נציג מהשמאל (הן הקיימת והן העתידית) ולכן סמוטריץ לדעתי צריך להסתפק במשרד המשפטים (שזה לא פחות חשוב) ובמשרד הפנים המורחב, ששם יוכל להביא לרפורמות במערכת המשפט ובניקוי הארץ מהמסתננים.

משא ומתן עם סמוטריץ / צילום: דוברות הליכוד

אין ספק שהמהלך של נתניהו לגמד את כוחה של הציונות הדתית מתואם לחלוטין עם דרעי, כשדרעי מסרב לוותר על האוצר ונתניהו מסרב לתת את הביטחון.

זה חלק קטן מהבעיות העומדות לפני הקמת ממשלה כשמינוי דרעי לשר לא מובטח מבחינה משפטית כמו גם מינוי בן גביר לשר לביטחון פנים עדיין לדעתי לא סגור. מוקד בעייתי נוסף הוא אמסלם שהצהיר שלא יסתפק במשרד זוטר ומאיים להישאר בחוץ.

בינתיים, נתניהו מתנהל כאחד שלא אצה לו הדרך ומשחק אותה רגוע ושליו כשהוא מורח את המשא ומתן בכוונה (אולי מאחורי הקלעים הוא מגשש חיבור עם הנאורים?)

לדעתי זו טעות ונתניהו יבין זאת שיחלפו הימים ללא התקדמות.

נציין שנתניהו לחוץ יותר מכל אחד אחר להרכיב ממשלה, בעוד שסמוטריץ העקשן יכול להרשות לעצמו לא להצטרף ולהישאר בחוץ והיו כבר תקדימים.

דבר נוסף, ניסיון לפנות שמאלה ישתק את עבודת הממשלה ויסכל כל שינוי או רפורמה בשלטון כך שאני מתקשה לראות מהלך כזה כאופציה ריאלית אך בפוליטיקה הכל, אבל הכל ייתכן

לסיכום

נתניהו שמחזיק ב-32 מנדטים, צריך להתחשב בשותפו הקואליציוניים שמחזיקים גם הם ב-32 מנדטים אחרת נכנס למשבר שיכול להסתיים לא טוב מבחינת הבוחרים, שנתנו רוב לממשלה העתידית.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: