מבזקים

מה משותף לשפם ולחודש המודעות הבינלאומי

תוכן עניינים

חודש המודעות הבינלאומי: כל מה שחשוב לדעת על הסרטן הנפוץ בישראל ובעולם בקרב גברים ואיך זה קשור לשפם?

רון אטיאס | כ"ו בחשוון תשפ"ג | יום ראשון 20 בנובמבר 2022 | מערכת ישראל ניוז

חודש המודעות הבינלאומי לסרטן הערמונית נקרא ברחבי העולם בשם מובמבר וכולל צירוף של המילים שפם ונובמבר. הוא נוסד לראשונה כחודש השפמים במטרה לעורר מודעות על ידי קבוצת גברים באוסטרליה.

שפם וחודש המודעות הבינלאומי

היוזמה פרצה את גבולות היבשת והפכה לתנועה חברתית הפועלת במטרה להגביר את המודעות לסרטן הערמונית ומחלות נוספות הקשורות לגברים.

שפמים

הפעילות בעולם בחודש המודעות מלווה ביוזמות מקומיות של גברים המגדלים שפם במהלך החודש וכן בקמפיינים שונים הכוללים אייקונים גרפיים של שפמים כחלק מהמטרה למשוך תשומת לב, להציף ולעורר שיח בנושאי בריאות שקשורים לגברים. ישנם אפילו אירועים בעולם בהם מקובל שבני המשפחה מצטרפים ומדביקים שפמים לאות סולידריות. מדובר במקבילה גברית לקמפיינים להעלאת המודעות לסרטן השד אצל נשים, אך במקרה הזה המטרה היא הגברים.

נתונים

סרטן הערמונית היא הממאירות השכיחה ביותר בקרב גברים בישראל ובעולם. על פי נתוני אירגון הבריאות העולמי מדי שנה מתגלים בעולם 1,414,259 חולים חדשים עם סרטן הערמונית ומתים 375,304 גברים מהמחלה. על פי נתוני משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, במהלך השנה האחרונה התגלו בישראל כ – 2,500 חולים חדשים וכ – 490 גברים נפטרו מהמחלה.

סיכון מוגבר

הסיכון לחלות בסרטן הערמונית עולה באופן דרמטי עם הגיל ונפוץ יותר בקרב גברים בני 50 ומעלה. כ – 60% מהחולים עברו את גיל 65 וכ – 75% מהם הם בני גיל 70 לפחות. גם בעלי היסטוריה משפחתית של סרטן הערמונית נמצאים בסיכון מוגבר לחלות.

אבחון מוקדם

המודעות הציבורית לסרטן הערמונית, בגילאים שבהם הסיכון עולה באופן משמעותי חיונית ביותר. שכן על אף העובדה שסרטן הערמונית הוא גידול המתפתח בצורה איטית, האבחון המוקדם יכול להביא לכ – 90% ריפוי.

סלבריטאים

רוברט דה נירו וסלבריטאים רבים בעולם חשפו את עובדת היותם מתמודדים עם המחלה במטרה לתרום להגברת המודעות. רק לאחרונה פורסם כי להקת דוראן דוראן הודיעה שהגיטריסט אנדי טיילור מתמודד עם סרטן הערמונית וגם לפניו שחקנים רבים סיפרו בשקיפות על המאבק שלהם. ביניהם ראויים לציון רוברט דה נירו, ריאן אוניל, איאן מק'קלן, מנדי פטינקין, בן סטילר, סטיבן פריי, ג'רי לואיס, רוג'ר מור והארי בלאפונטה.

מקצועיות ותמיכה

מחקרים רבים הוכיחו כי חולים מתמודדים היטב עם המחלה בעזרת סביבה מקצועית ורגשית תומכת. בישראל פועלת כבר כ – 70 שנה האגודה למלחמה בסרטן בקידום המחקר, המניעה, הגילוי המוקדם, הריפוי והטיפול, מפעילה קבוצות תמיכה ללא תשלום לגברים המתמודדים עם סרטן הערמונית וכן מעודדת בדיקות גנטיות ואחרות לגילוי מוקדם.

להעביר את הידע

לפני למעלה מעשור הוקמה גם עמותת "חיים עם סרטן הערמונית", על ידי גברים שחלו בעצמם בסרטן הערמונית ומעמידים לרשות החולים האחרים את ניסיונם והידע שלהם בכל הקשור להתמודדות עם המחלה. מטרותיה של העמותה הן להגביר את המודעות במיוחד בקרב גברים הנמנים עם קבוצת הסיכון ולספק תמיכה לחולים ולבני משפחותיהם. במהלך חודש נובמבר מובילה העמותה קמפיין, בתמיכת מועצת הבריאות, להגברת המודעות בקרב גברים מעל גיל 55 וקוראת להם לצאת להיבדק.

בדיקת דם חדשה

לאחרונה אישר משרד הבריאות בדיקת דם מדויקת המאפשרת להעריך את הסיכון לנוכחות סרטן אגרסיבי בערמונית ברמת אמינות גבוהה העומדת על כ – 90%. הבדיקה מאפשרת לרוב המטופלים, להימנע מביופסיה פולשנית שכן הודות לתוצאה הרופאים יכולים לשלוח לביופסיה רק את מי שבאמת נמצא בסיכון ממשי לסרטן ערמונית אגרסיבי. החידוש הדרמטי בבדיקת הדם, היא העובדה שטכנולוגיית הפענוח מזהה את השינוי במבנה החלבון הנובע אך ורק מגידול סרטני. הבדיקה נקראת IsoPSA ומיועדת לגברים מגיל 50 ומעלה עם ערכי PSA מעל 4 בבדיקה רגילה והפניה מאורולוג. היא נכללת כבר בביטוחים המשלימים של חלק מקופות החולים וברוב הביטוחים הפרטיים. להזמנת בדיקה, יש להתקשר למוקד המאויש 24/7 שמספרו 5901* או להיכנס לאתר, כאן 

צילומים: מובמבר, חודש המודעות לסרטן הערמונית התמונה באדיבות בדיקת הדם לסרטן הערמונית IsoPSA.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: