מבזקים

אושר נוהל עבודה למינוי מנכ"לים לכנסת, מוסדות נשיאות ומבקר המדינה

תוכן עניינים

ועדת הכספים הוסמכה בחוק להיות הגורם הממנה שלושה בעלי תפקידים: מנכ"ל לשכת נשיא המדינה מנכ"ל הכנסת ומנכ"ל משרד מבקר המדינה ובזה היא טיפלה היום

משה פריאל | י׳ בטבת תשפ״ג | יום שלישי 3 בינואר 2023 | מערכת ישראל ניוז

ועדת הכספים הזמנית, אישרה היום (ג') נוהל עבודה לוועדת הכספים לעניין מינוי מנהלים כלליים לכנסת, לנשיא המדינה ולמבקר המדינה, במסגרת היותה מוסמכת בחוק להיות הגורם הממנה של שלושה בעלי תפקידים: מנכ"ל לשכת נשיא המדינה, מנכ"ל הכנסת ומנכ"ל משרד מבקר המדינה.

במהלך שנת 2021 הוגשה עתירה לבג"ץ נגד הליך מינוי מנכ"ל הכנסת. העתירה נמשכה בהמלצת בית המשפט, כאשר בפסק הדין ציינו השופטים "שיתכן וראוי במבט צופה פני עתיד לשקול בכנסת דרך לטיוב תהליך בחירת המנכ"ל, בכלל זה מקבילה לוועדת המינויים במה שנוגע למינוי מנכ"ל של משרד ממשלתי", ועל רקע כך, ובהמלצת יועמ"ש הכנסת, הוחלט על קביעת נוהל שיסדיר את אופן אישור המינויים.

ח"כ ינון אזולאי, שניהל את הדיון, ציין בפתח הישיבה: "אנחנו מגישים את הבקשה לקביעת הנוהל לאחר שהנושא עלה בדיון בבג"ץ, אבל גם לפני כן הדבר עלה פה בוועדה, יועמ"ש הכנסת שהייתה יועמ"ש הוועדה דאז המליצה על הדבר, כך אנחנו רוצים לקבוע נוהל, באופן שדומה לנהוג במשרדי הממשלה. זה הדבר הנכון לעניין ההליך וכן לעניין השקיפות".

עפ"י הנוהל המוצע, הצעה למינוי מועמד למשרת מנכ"ל הכנסת, מנכ"ל לשכת נשיא המדינה ומנכ"ל משרד מבקר המדינה תוגש לוועדת הכספים על ידי מי שהוסמך לכך לפי חוק, והיא תכלול בין השאר את קורות החיים של המועמד, שאלון חתום על ידו וכן מכתב ליו"ר ועדת הכספים אשר כולל פירוט והנמקה לעניין התאמתו של המועמד לתפקיד. ההצעה תועבר לבדיקת הייעוץ המשפטי לכנסת או לוועדה.

בהמשך לכך, קובע הנוהל כי יבחנו ניגודי עניינים של המועמד על ידי היועץ המשפטי בכל אחד מן המוסדות. כן יבדקו על ידי היועצים המשפטים הצהרות המועמד, ייבדק אם התקיים או מתקיים לגביו הליך משמעתי, כתב אישום, חקירה, וכן האם הוא הורשע בעבירה שיש עימה קלון או עבירה אחרת שיכולה להעיב על תפקידו,

עוד קובע הנוהל כי במסגרת הדיון בהצעת המינוי, לוועדה שיקול דעת רחב במסגרתו ישקלו חברי הוועדה את השכלתו, ניסיונו, ועשייתו הרלוונטית לתפקיד, תכוניותיו האישיות וכישוריו, הן לעניין רמתו המקצועית, האישית, הערכית וכן לעניין פרמטרים נוספים.

עוד נקבע כי ככל שהובא בפני הוועדה מידע או חוות דעת המהווה נימוק שלא להמליץ על המועמד לתפקיד, על יו"ר הוועדה להציג בפני המועמד את המידע או את חוות הדעת ולאפשר למועמד להגיב.

בהמשך לכך, קובע הנוהל כי בתום הדיון יחליטו חברי הוועדה בהצבעה, בשים לב לקריטריונים ולנתונים שהובאו בפני הוועדה, על אישור המינוי, אשר יפורסם ברשומות.

יועמ"ש הכנסת – עו"ד שגית אפיק: "החוק מטיל על ועדת הכספים 2 תפקידים – היא גם ועדת השירות וגם ממשלה. השארנו לוועדה שיקול דעת רחב, מצד שני מדובר במינוי של משרות אמון של גופים שהוועדה מפקחת עליהם, לכן יש לתת מקום לרצון הגוף בו אמור לתפקד אותו נושא משרת אמון".

עו"ד אודית קורינלדי סירקיס – יועצת משפטית לנשיא המדינה: "אני רוצה לברך על קביעת הנוהל, הרבה שנים הוועדה עשתה את עבודתה נאמנה, יש פה גם הבנייה של שיקול הדעת וגם קביעת סטנדרטים, אין ספק שזה מעלה את הרף, יש פה קפיצת מדרגה לעומת מה שהיה מקובל למשך 75 שנה. אנחנו מקבלים את ההצעה ברוח הזאת".

עו"ד יואל הדר, יועץ משפטי למבקר המדינה: "אני חושב שיועמ"ש הכנסת עשתה את כל השיקולים הנכונים, זה המכלול הנכון, גם שאני מסתכל לאחור, למינויים קודמים, אני רואה שהכל תואם לדברים הללו. מה שחשוב אצלנו זו הבדיקה הפרטנית לכל מועמד, לכן אני באמת חושב שההצעה טובה".

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: