מבזקים

בהיריון? מזל טוב! מהי בדיקת שקיפות עורפית?

תוכן עניינים
בדיקת הריון

שי דוד | כ״ט בניסן ה׳תשפ״ג | יום חמישי 20 באפריל 2023 | תוכן פרסומי

תקופת ההיריון מהולה בקשת של רגשות: התרגשות, שמחה, מתח, חוסר ודאות, סקרנות. אין לכם מושג איך הדבר הקטן הזה שמשתולל בבטן והולך להגיח בקרוב לעולם עלול לשנות לכם את החיים. דבר אחד בטוח – אתם הולכים להיות הורים מעולים!

יש בדיקות מסוימות שאתם יכולים לבצע על מנת להבטיח שהתינוק ייוולד בריא. אחת מהן נקראת שקיפות עורפית. ממליצים לכם להישאר איתנו, כי המאמר הזה ייתן לכם את כל המידע בנושא.

מהי בדיקת שקיפות עורפית?

בדיקת שקיפות עורפית (Nuchal Translucency Screening) היא בדיקה טרום לידתית המשמשת להערכת הסיכון להפרעות כרומוזומליות, במיוחד תסמונת דאון, בעובר מתפתח. הבדיקה כוללת מדידת עובי החלל המלא בנוזלים מאחורי צוואר העובר במהלך בדיקת אולטרסאונד המתבצעת בין השבועות 11 ל-13 ושישה ימים להריון.

הבדיקה נעשית לרוב על ידי אולטרסאונד בטן, אך אם אין גישה למקום, ניתן לבצע אותה גם דרך הנרתיק. ובמהלכה, הרופא בודק שני פרמטרים: עובי שכבת הנוזל בעורף העובר (במילימטרים), וגודל העובר.

עובר בריא מבצע תהליך ניקוז תקין ולכן כמות הנוזלים שתימצא אצלו צריכה להיות קטנה. אצל עובר שסובל מליקויים גנטיים או תסמונת דאון, עלולים להצטבר יותר נוזלים. עם זאת, חשוב לציין שלפעמים כמות גדולה של נוזל יכולה להיות תקינה.

מדידת שקיפות עורפית משולבת עם גיל האם ורמות הורמונים מסוימים בדמה כדי לקבוע את הסיכון להפרעות כרומוזומליות. אם ממצאי הבדיקה יעלו שקיימת כמות גדולה של נוזל מצטבר, הסיכוי להימצאות הפרעות כרומוזומליות או תסמונת דאון גדול יותר. במקרים כאלה, ההמלצה היא להמשיך עם בדיקות נוספות (כמו מי שפיר) על מנת לאשר או לשלול את האבחנה.

בדיקה כזו היא לא הליך פולשני ובעלת סיכון נמוך יחסית. היא אינה כרוכה בנטילת דגימה של רקמת העובר (כמו בסוגים אחרים של בדיקות טרום לידתיות) כך שאין סיכון להפלה או סיבוכים אחרים. 

עם זאת, חשוב לציין שבדיקת שקיפות עורפית אינה בדיקה אבחנתית והיא יכולה לספק רק אומדן של הסיכון להפרעות כרומוזומליות. הדיוק משתנה בהתאם למספר גורמים, לרבות איכות ציוד האולטרסאונד והניסיון של הרופא המבצע את הבדיקה. תוצאה חיובית כוזבת ותוצאה שלילית כוזבת עלולות להתרחש.

 

פרטים חשובים אודות הבדיקה

בדיקת שקיפות עורפית היא בחירה אישית עבור הורים לעתיד. חלקם עשויים לבחור שלא לבצע אותה בגלל אמונה אישית, חשש מפני תוצאה חיובית או חרדה מיותרת. עבור אלה שכן בוחרים לבצע אותה, היא יכולה לספק מידע רב ערך על בריאות העובר שיעזור להם לקבל החלטות מושכלות לגבי בדיקות נוספות או אפשרויות טיפול.

חשוב לציין שבדיקה כזו היא אינה תחליף לבדיקות שגרתיות, תזונה בריאה ופעילות גופנית מתאימה. טיפול טרום לידתי חיוני לבריאות האם והעובר המתפתח, ויכול לסייע בזיהוי וניהול כל סיבוך פוטנציאלי במהלך ההיריון.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: