מבזקים

איך משפיעני הרשת משפיעים על הילדים שלנו?

תוכן עניינים

להיות אושיית רשת, לעשות מיליון ועוד מיליון, זו המהדורה העדכנית של הרצון לפרסום ולכבוד בקרב הילדים ובני הנוער של היום. האם נוכל לתעל את האנרגיות שלהם למקום טוב? ובכלל, לאן לוקחת אותנו ההתמכרות הקולקטיבית לרשתות החברתיות?

אם בעבר כל ילד המשיך באופן טבעי את העסק של אביו, ובמידה שהיו לו אמביציות גדולות היה מרחיב אותו מעט, היום כל העולם מונח בכף ידו והוא צופה מבוקר עד ערב באלה ש"עשו את זה" וזכו לפרסום ותהילה, ומרגיש שגם הוא רוצה. כהורים, ודאי שלא כדאי לנסות לדכא דחפים אלה כי הם מקדמי התפתחות. מה שכן מומלץ הוא להראות לילדינו מה דרוש כדי להיות כוכב גדול: רצון חזק, התמדה, סבלנות, לימוד, יצירתיות, השקעה, ועוד.

בהתאם לנטיות ליבם של הילדים כדאי לקחת אותם לחוגים שבהם ירחיבו אופקים, יתמקצעו, יפתחו את יכולות הביטוי שלהם, ההבעה והתקשורת, זה ייפתח בהם כישורים חשובים לחיים. בנוסף, רצוי שכלי התקשורת יחשפו בפני הילדים ובני הנוער מה קורה מאחורי הקלעים, כלומר כמה מאמצים וכוחות השקיעו אלה שזכו לפרסום גדול.

האם ניתן לחזות מי יהיו הכוכבים של מחר? כלומר, במה כדאי להשקיע היום כדי לזכות להערכה בשנים הקרובות? ובכן, לפי מגמת ההתפתחות הכוללת שרואים בעולם, מי שיידע לבנות קשר טוב בין בני אדם הוא שיגרוף את כל הקופה. למה? כי המציאות נהיית מקושרת יותר ויותר, כולם נעשים תלויים זה בזה יותר ויותר, אבל הקשרים בין האנשים במצב נורא. משחקי אגו מאיימים להטביע את כולנו באותה הסירה, וגם במערכות יחסים פרטיות האווירה לא קלה, בלשון המעטה. יצירת חיבור בין אנשים היא הדבר הבא. מי שיתמחה בכך ויצליח לבנות תהליך, שיטה, מתודה ואמצעים לקידום החיבור, הוא יהיה המבוקש ביותר, הידוע ביותר, המפורסם ביותר, והוא יזכה לאהדה.

בכל יצירה כמעט ניתן לבטא את הנטייה לחיבור. ניקח למשל תוכנית בישול, אפשר להפוך אותה למסיבה עם הרבה אנשים שכל אחד עושה משהו טעים כדי לפנק את האחרים, מביע את הרצון שלו להתקשר, להשלים. כך האוכל המשובח שאנחנו יודעים להכין, הופך ממטרה לאמצעי לחיבור. כך גם מורגשת באדם עלייה מרמת התענוג הגשמי מההישג הפרטי שלי, לתענוג יותר פנימי ורוחני. באופן כללי, ככל שמישהו יחבר בין אנשים, הוא עצמו ירגיש מילוי איכותי יותר,

ייפתחו בפניו אפשרויות בלתי מוגבלות של הנאה וריגושים.

אכן כן, מדובר בשינוי תפיסה מהותי. האדם של מחר יתייחס למציאות מנקודת מבט של רשת קשרים אינטגרלית שקיימת בין כל בני האדם. מאיפה זה יגיע? הרצון ליהנות שבנו כל הזמן מתפתח, וכתוצאה מכך מה שגרם לנו הנאה אתמול, היום כבר לא עושה לנו את זה. גם מהפכת האינטרנט בזמנה הייתה תוצאה מהתפתחות הרצון שלנו לקשר יותר קרוב. היא הכניסה לחיינו מבחר אינסופי של קשרים, זמינות תמידית של תכנים, אנחנו קובעים מה נראה ברגע נתון ולא לוח השידורים הטלוויזיוני. התקשורת נעשתה דו-כיוונית ואינטראקטיבית. כל אלה הביאו להתמכרות חזקה לרשת. אבל גם היא תעבור, לאחר ההתלהבות תבוא הדעיכה. כמו שפעם היו שני ערוצי בטלוויזיה ואחר כך אלף, והיום בקושי מדליקים את הטלוויזיה. כך גם רשת האינטרנט תמצא את עצמה זנוחה ומשעממת עבור הדור הבא.

אנחנו נמצאים בתחילתו של עידן שבו התפתחות הרצון תדחוף את הילדים, בני הנוער והמבוגרים להתקשרות הדדית עמוקה עם הזולת, התקשרות פנימית שתמלא להם את הנשמה. ובגלל שבינתיים כלי התקשורת והאינטרנט לא מספקים את הסחורה הזו, מתפשטות באוויר תופעות כמו דיכאון, ייאוש וריקנות מצערת וגדולה. חסר לאנשים מילוי, אז הם רודפים אחרי עוד עוקב, עוד לייק, עוד תגובה, אבל זה לא פותר את המועקה.

מה שיכול לקדם התפתחות טובה זה יצירת רשתות חברתיות, פעילויות, פסטיבלים, מסיבות, סדנאות, שיעזרו לאנשים להתחבר אחד לשני. להתקרב, לפתוח את הלב. להתקשר זה לזה בצורה חמה. לצורך המחשת הכיוון, דמיינו משהו כמו המיזם הבא: בני הנוער מתאחדים ובונים לעצמם חיים חדשים. עולם חדש לחלוטין, עם חוקים שמתאימים לאינטגרליות ולהדדיות שבכל מערכת הטבע. אף אחד לא מזיק לאחרים, כולם משתדלים לתמוך זה בזה, להרגיש שווים, מחוברים, אפילו אוהבים. בהדרגה תיווצר רשת קשרים עמוקים, והיא זו שתמשוך, תמלא ותעלה את כולם מעל העולם הזה. כולם רוצים להיות בתוך הקשר החם כל הזמן ללא הפסק, להתעלות מגבולות התפיסה הצרה של 'אני והם', אל תפיסה מתרחבת של כולנו יחד. אנחנו אחד.

אם כלי התקשורת יסייעו לאנושות לעבור לדרגה האבולוציונית החדשה הזו כמה שיותר מהר ובשלום, הם ימלאו את תפקידם סוף סוף.

נכתב בהשראת דברי הרב ד"ר מיכאל לייטמן בתוכניתנו "חיים חדשים" מס' 141: bit.ly/3kCsy6c

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: