מבזקים

ההוצאות הצבאיות של בעלות הברית בנאט"ו יזנקו ב- 2% השנה

תוכן עניינים

מספר מדינות בבעלות הברית של נאט"ו המוציאות לפחות 2% מהתוצר המקומי הגולמי, תמ"ג, שלהן על הוצאות צבאיות, צפוי לזנק השנה, כך על פי הברית

גבריאל ודררו | כ׳ בתמוז ה׳תשפ״ג | יום ראשון 9 ביולי 2023 | מערכת ישראל ניוז

אתר אירוניוז מדווח כי ההערכות שפורסמו ביום שישי על ידי נאט"ו מראות לפחות 11 בעלות ברית צריכות להגיע ליעד שהציבה הברית הצבאית הטרנס-אטלנטית. על פי ההערכות, רק שבעה הגיעו ליעד ב-2022.

מצטרפות לשלוש המדינות הבלטיות, יוון, פולין, בריטניה וארה"ב בהשגת היעד השנה, הונגריה, רומניה, סלובקיה ובעלת בריתה החדשה פינלנד.

כעת צפויה פולין לעקוף את ארה"ב כאשר ההוצאות מושווים לתוצר, אך במונחים ריאליים, היקף ההשקעה שונה בהרבה.

וושינגטון מוציאה השנה 860 מיליארד דולר (788 מיליארד אירו) על הוצאות ביטחוניות, מה שמגמד את התחזית של פולין של 29 מיליארד דולר (26.6 מיליארד אירו).

ההוצאה האדירה של ארה"ב במגזר היא הסיבה העיקרית שבגללה נאט"ו בכללותו מוציאה יותר מ-2% מהתמ"ג על הגנה. כשלא כוללים את וושינגטון, הוצאות הביטחון לברית מגיעות ל-1.74% בלבד מהתמ"ג, אך כאשר לוקחים בחשבון את תרומתה, הנתח מזנק ל-2.64% מהתמ"ג.

חלוקת הנטל הלא אחידה הזו הייתה מקור לביקורת מוושינגטון במשך שנים וקיבלה מימד חדש לגמרי ב-24 בפברואר 2022, כאשר רוסיה פתחה בפלישה בקנה מידה מלא לאוקראינה, ולמעשה החזירה מלחמה קונבנציונלית מלאה על אדמת אירופה.

התוקפנות דרבנה את בעלות ברית אירופה להכריז על עלייה בהוצאות הצבאיות. קנצלר גרמניה, אולף שולץ, הבטיח, למשל, זיתנוונדה ('שינוי עידן') במדיניות הביטחון והקצה 100 מיליארד אירו להשקעות צבאיות בתקציב המדינה ל-2022, יותר מכפול מהנתון מתקציב 2021.

הנתונים החדשים פורסמו ימים ספורים לפני שמנהיגי 31 חברי הברית התכנסו בווילנה לפסגה בת יומיים.

הם צפויים לתת הבטחות הוצאות חדשות במהלך שהותם בבירת ליטא וכן לאשר מחדש את התחייבויותיהם לאוקראינה, כולל הסיכוי לחברות בסופו של דבר. תוכניות אזוריות חדשות לחיזוק יכולת הפעולה ההדדית וההגנה של הברית מפני אתגרים גלובליים הולכים וגדלים צריכות לקבל אישור גם על ידי ראשי המדינות.

עם זאת, נושא אחד שעשוי להאפיל על תחילת הפסגה הוא העובדה ששוודיה, שהגישה בקשה להצטרף לברית לצד פינלנד זמן קצר לאחר שרוסיה פתחה במתקפתה, עדיין חסמה את הצעתה על ידי טורקיה והונגריה. החברות בברית הצבאית צריכה פה אחד.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: