מבזקים

להיכן נעלמו מיליונים מכספי ציבור שיועדו לטובת הסביבה?

תוכן עניינים

המשרד לאיכות הסביבה אחראי על "קרן ניקיון", הקרן, משולמת על ידי הציבור הרחב בארנונה ומהווה כשלושה אחוז ממנה, התשלום נקבע בחוק כהטלת מס כבד, מדי שנה בשנתה זורמים לקרן 700 מיליון שקל הנגבים מהציבור כ"היטל הטמנה".

בשונה ממיסים אחרים הנכנסים לקופת המדינה, כספי היטל ההטמנה הופקדו בקרן מיוחדת בשם "הקרן לשמירת הניקיון", והתנהלו בחשבון נפרד ושימושם העיקרי לפיתוח, להקמה ולייעול של אמצעים חלופיים להטמנת פסולת שפגיעתם בסביבה פחותה מזו של ההטמנה (אמצעים חלופיים) ולעידוד השימוש בהם, הכוונה היתה שהכספים שיתקבלו מהיטל ההטמנה יוחזרו לרשויות המקומיות לצורך הקמת תשתיות למחזור ולהשבה ואחראי על הביצוע הוא המשרד לאיכות הסביבה.

במשרד להגנת הסביבה לא עשו כל שימוש במיליארדי השקלים הנצברים בקרן.
לפי הדוח האחרון שפורסם, נכון ל־2015 נצברו בקרן כ־2.1 מיליארד שקל.
במשרד להגנת הסביבה ובאוצר התחילו להבין שמדובר בקרן שלעולם לא תמלא את תפקידה, והחלו להעניק לחוק פרשנויות נרחבות עד כדי גיחוך: האוצר החל לשאוב מהקרן מאות מיליוני שקלים כ"הלוואות" בתנאים לא ברורים לכיסוי הוצאות שהקרן לא נועדה לממן.

סעיף מיוחד בחוק מתיר למשרד לנצל 35% מיתרת ההכנסות הבלתי מנוצלות של הקרן לצרכים אחרים. אבל מכיוון שלמשרד אין כמעט פרויקטים מהסוג שהקרן נועדה לממן, הוא עושה בכסף ככל העולה על רוחו – ובעיקר על רוחו של השר התורן, במקרה זה, זאב אלקין.

בין היתר מוזרמים מיליוני שקלים כסיוע למפעל ההתנחלויות: ב־9 בפברואר השנה הוחלט להקצות 10 מיליון שקל לסיוע למערכי פינוי האשפה בקריית ארבע ובמועצה האזורית שומרון, וכן 3.5 מיליון שקל להצבת מצלמות למניעת הברחות במעברים בין שטחי הרשות הפלסטינית לישראל.

30 מיליון שקל יוקצו ל"תוכניות חינוכיות" בתחומי הסביבה, 70 מיליון שקל (בתוספת ל־150 מיליון שקל שניתנו בעבר) לפרויקט טיהור אזורי תעשייה מאסבסט.

הרשויות המקומיות הגישו עתירה לבג"ץ כדי להפסיק את גביית ההיטל הבלתי יעיל ולהחזיר לתושבים את הכסף. החלטת בג"ץ היתה שאין להתערב.
משכך תמשיך המדינה לעשות ככל העולה על רוחה בכספי הקרן לשמירת הניקיון, כולל צרכים רחוקים מאוד מתחום הניקיון והגנת הסביבה.

מהמשרד לאיכות הסביבה נמסר: "חוק שמירת הניקיון מגדיר את יישום החוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק כאחת ממטרות הקרן , ועל פי קביעות אלו של החוק פועלת הקרן. כספי היטל ההטמנה ביו"ש מנוהלים בקרן נפרדת בתוך קרן הניקיון – ללא הבדל במטרות ובשימושים שקובע החוק. בהתאם לתוכנית סיוע לקריית ארבע וליישוב היהודי בחברון קבעה הממשלה כי תשודרג תשתית הפסולת בקריית ארבע וכי קרן הניקיון תקצה סכום לשדרוג תשתיות הפסולת. באשר למועצה האזורית שומרון, בעקבות סגירת אתר ההטמנה – עלויות השינוע לאתר טיפול ומחזור מוסדר עלו. וכפי שעשתה הקרן בעבר ונקבע בחוק שמירת הניקיון, היא מסייעת בתקופת ביניים והתארגנות".

ללא מעורבות הקרן, הוקם החודש באתר חירייה מפעל המיחזור הגדול במדינה: מפעל שימחזר את מחצית האשפה של גוש דן ויקטין את כמות האשפה המוטמנת. חלק ניכר מהאשפה יעובד לדלק, וזה יזין את מפעל המלט נשר. את המפעל יזמו חברת נשר ואיגוד ערים דן, והוא הוקם ומופעל על ידי חברת ורידיס.

 

חופים.-אשפה-2x1o1984ug1d9ak1bpq1oq

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: