מבזקים

הסדר טיעון בדו"ח תעבורה

תוכן עניינים

מי מאיתנו לא מכיר את התחושה בה נרשם לנו דו"ח תנועה למרות שאנו בטוחים כי לא ביצענו את העבירה המיוחסת לנו. התמודדות עם דו"ח תנועה כרוכה בלוא מעט בירוקרטיה והתייצבות לדיון בבית משפט אשר מטבע הדברים נדרש ניסיון והכרת המטריה המשפטית. במאמר זה נדון ונראה מהו הסדר טיעון בדו"ח תעבורה, מתי ניתן להגיע להסדר זה וכיצד נעשה הדבר הלכה למעשה.

יש לציין כי המונח הסדר טיעון בדו"ח הינו מונח משפטי אשר מומלץ לבצעו לאחר קבלת ייעוץ משפטי נכון והולם ע"י עורך דין המתמחה בדיני תעבורה. הסדרי טיעון בדוחות תעבורה מתקבלים אך ורק בהתבסס על החומר המשפטי המונח בפני התביעה המשטרתית ובהתאם לעוצמת הראיות הנמצאות בו.

מהו הסדר טיעון

לאחר קבלת הדו"ח ממשטרת ישראל עומדים לנהג 90 ימים להגיש בקשה להישפט בגין הדו"ח ולאחר מכן להתייצב בבית המשפט לדיון בעניינו. עם משלוח הבקשה להישפט, תשלח משטרת ישראל לנהג זימון לדיון הכוללת מועד ומקום בית משפט לתעבורה.

במועד הדיון, לרוב ניתנת ההזדמנות לשוחח עם תובע משטרתי אשר יבחן את העבירה, הראיות הקיימות בתיק ובהתאם לחומר המונח בפניו יבקש מבית המשפט להטיל על הנהג את העונש אשר לטעמו הינו ראוי בנסיבות העניין. הסדר טיעון בדו"ח תעבורה הינו מונח משפטי המיועד בדיוק לרגעים אלו ממש בהם נערך הסדר טיעון עם התובע ומוצגים בפניו כשלים ראייתים.

לאחר שהונחו כל הכשלים הראייתים בפני התובע המשטרתית ונערך משא ומתן לצורך תיקון העבירה המיוחסת לנהג לעבירה קלה יותר, ניתן לחתום על הסדר טיעון אשר במסגרתו יסכימו הצדדים על ענישה מוסכמת אשר תוטל על הנהג. לעיתים, ניתן להסכים על ענישה חלקית בעוד את יתר פרטי העונש יקבע בית המשפט. כאשר אנו מדברים על דוחות תנועה מסוג ברירת משפט כגון שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה או אי עצירה בתמרור עצור, העונשים המוסכמים עם התביעה המשטרתית הינם עונשים סגורים במובן שלבית המשפט אין מקום להתערב בו למעט במקרים בהם הענישה חורגת ממתחם העונש הסביר.

הסדר טיעון בכל עבירת תעבורה?

יש לזכור כי הסדר טיעון דורש בסופו של דבר מהנהג להודות בעבירה כלשהי פעמים רבות עבירה קלה יותר מעבירה המיוחסת לו בדו"ח המקורי. הודאה בעבירת תעבורה פירושה הרשעה בעבירת תעבורה ורישומה בגיליון התעבורתי של הנהג. פעמים רבות, לאחר שיקלול כל הראיות הקיימות בתיק יגיעו הצדדים להבנה כי הרשעת הנאשם במיוחס לו אינה בטוחה אך גם זיכויו אינו בטוח. במקרה זה אשר לרוב מהווה את מרבית המקרים בבית משפט לתעבורה, יגיעו הצדדים להסדר טיעון אשר יכלול תיקון בעבירה המקורית והרשעתו בעבירה קלה יותר.

נכון, לא תמיד הסדר טיעון הוא הדבר המומלץ ביותר עבור הנהג ופעמים רבות כאשר אין כלל ראיות התומכות בגרסת התביעה המשטרתית יש לנהל את התיק עד תומו ולשאוף לזיכוי הנהג בדין. ניהול תיק ושמיעת הוכחות הם דבר אשר יש לשקול בכובד ראש שכן בסופו של דבר הגורם האמור להכריע את הדין הינו בית משפט לתעבורה ופעמים רבות אנו סבורים כי אנו לא אשמים בדין אך בית משפט סבור אחרת.

איך להגיע נכון למשא ומתן עם התביעה המשטרתית

הסדר טיעון בעבירות תעבורה דורש הכנת החומר המשפטי והגעה לדיון מוכן הן מבחינה משפטית והן מבחינת נסיבות אישיות. הסדר טיעון בדוחות תעבורה לרוב אינם נעשים בשל מצב אישי כזה או אחר אלא אך ורק לאחר שהתביעה השתכנעה כי הראיות הקיימות בדוח אינן מספיקות לכדי הרשעת הנהג בבית המשפט.

מסיבה זו, כאשר מגיעים לדיון בבית משפט לתעבורה יש להקפיד להגיע מוכן לאחר שכל חומר החקירה צולם והוכנה רשימת ליקויים העולים ממנו. ליקויים בדו"ח תעבורה יכולים להיות רבים ומגוונים ומשתנים מעבירה לעבירה. איתור כשלים העולים מחומר הראיות דורשים ידע משפטי וניסיון. הסדר טיעון טוב עם התביעה המשטרתית הינו דבר הכרוך ברמת המוכנות למשא ומתן והצגת כשלים אשר יש בהם להביא לתיקון משמעותי בעבירה והשגת ענישה מקלה.

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: