מבזקים

אושר סופית הרחבת היישובים הקהילתיים

תוכן עניינים

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק לתיקון פקודות האגודות השיתופיות ה'תשפ"ג 2023 של חברי הכנסת שרן השכל (המחנה הממלכתי), שמחה רוטמן (הציונות הדתית) ויצחק קרוייזר (עוצמה יהודית). תמכו בהצעה 42 חברי כנסת מול 11 מתנגדים

משה פריאל | ח׳ באב ה׳תשפ״ג | יום רביעי 26 ביולי 2023 | מערכת ישראל ניוז

חוק האגודות השיתופיות מרחיב את החוק הקיים ומחיל את האפשרות לקיים ועדות קבלה ליישובים מעל 700 תושבים. החוק מאפשר את התרחבות הפיזית של היישובים שוועדות הקבלה פעילות בהן במשך עשורים רבים.

חברת הכנסת שרון השכל | צילום: אלעד מלכה

מדובר בשינוי המתאים את החוק הקיים לגודל האוכלוסייה ויסיע ליישובים רבים להתרחב.

בתשובה לשאלות כתבנו: איזה מסננת תהיה ובאיזה אמצעים ינקטו למנוע אפליה בוועדות הקבלה?

השיבה חברת הכנסת שרון השכל: "יש את חוק מניעת אפליה ובמידה ולא מקבלים מישהו למושב על בסיס אפליה, יש לו את הזכות לתבוע פיצויים בעניין הזה".

לא תמיד ועדות הקבלה מאפשרות לגדילה מסיבית של היישובים ומעלים את החסם איזה פיקוח יהיה?

"הסיבה שבגללה עד עכשיו המושבים לא הגדילו את מספר חבריהם היה בגלל שהם לא יוכלו לערוך ועדות קבלה ולא יוכלו לשמור על האופי הקהילתי של אותו ישוב. כעת שמאושר להם והגדלנו בעצם את המכסה, הם יוכלו לגדול באופן הרבה יותר רציני".

האם חוק זה לא יאפשר כניסת אנשי נדל"ן?

"לא, משום שכל אדם שירצה לרכוש בית או שטח ביישוב צריך לעבור את אותה ועדת קבלה כפי שקיים היום. כפי שהיום לא נכנסים אנשי נדל"ן בגלל ועדת הקבלה כך לא יוכלו בעתיד".

האם אופי היישובים ימשיכו להישמר חברתית תרבותית באותו צביון קהילתי כפרי?

"כן. מטרת החוק הייתה לתת אפשרות לגליל, לנגב וליישובים קהילתיים להמשיך להתפתח חברתית ותרבותית באופן שבו בחרו ובצביון שאותו רצו. החוק הזה למעשה מאפשר להם עכשיו גם לגדול ולצמוח כקהילה וגם לשמר את אותה התרבות אופי וצביון קהילתי".

עוד ציינה והוסיפה: "אני שמחה וגאה על אישור הצעת החוק הזו שמחזקת את ההתיישבות בנגב ובגליל ומאפשרת ליישובים רבים אשר נמצאים בהליך גדילה, להרחיב את היישוב שלהם בהתאם כפי הראוי והמתבקש. זהו צעד חשוב להתיישבות הציונית במדינת ישראל".

 

לאיזה תוכן תרצו לחזור:
הירשמו לניוזלטר שלנו לעדכונים מיידים: