בתורה כל דבר מדוייק בתכלית. גם שמות הפרשיות מדוייקים, ושמה של כל פרשה מבטא את מהותה ותוכנה. לאור זאת מתבקשת השאלה, למה נקראת פרשתנו בשם 'ויחי', בה-בשעה שהיא עוסקת בהפך הגמור – מתחילת הפרשה מסופר על פטירתו של יעקב אבינו ולא על חייו. ההסבר טמון בעומק משמעותם של החיים. חיים …
קרא עודהשבת פרשת ויגש: דווקא התקיפות מועילה
פרשת ויגש מתחילה בפנייה התקיפה והקשה של יהודה ליוסף. הוא פותח ואומר: "ידבר-נא עבדך דבר באוזני אדוני". כאן מיד מתעוררת שאלה: מה פירוש "באוזני אדוני", וכי יהודה לחש סוד על אוזנו של יוסף? אמנם גם קודם לכן מצאנו את הביטוי "באוזני". למשל, על אבימלך מסופר שדיבר אל עבדיו "באוזניהם". גם …
קרא עודהשבת פרשת וישב: מתוך הירידה מגיעים לשלווה
על הפסוק "וישב יעקב" אומרים חז"ל: "ביקש יעקב לישב בשלווה, קפץ עליו רוגזו של יוסף. אומר הקב"ה, לא דיין לצדיקים מה שמתוקן להם לעולם הבא, אלא שמבקשים לישב בשלווה בעולם הזה?". לכאורה נראה כי בקשתו של יעקב לישב בשלווה הייתה דבר בלתי-רצוי, והוא אף נענש עליה – "קפץ עליו רוגזו …
קרא עודפרשת השבוע וישלח: הכוונה הכללית נמצאת בפרטים
בפרשתנו התורה מספרת על המאבק של יעקב אבינו עם מלאך משמים, שרו של עשיו. יעקב ניצח את המלאך, אך גם יצא מהקרב צולע על ירכו, כי המלאך נגע בכף ירכו. לזכר גבורתו של יעקב והנס שעשה לו הקב"ה, נצטווינו שלא לאכול את גיד הנשה: "על-כן לא יאכלו בני-ישראל את גיד …
קרא עודהשבת פרשת ויצא: יעקב בונה בית של קבע
הגמרא אומרת כי כל אחד ואחד משלושת האבות כינה את מקום המקדש בכינוי שונה: אברהם קרא לו 'הר', שנאמר: "בהר ה' ייראה"; יצחק כינה אותו 'שדה', שנאמר: "ויצא יצחק לשוח בשדה"; ואילו יעקב קראו 'בית', שנאמר: "ויקרא את שם המקום ההוא – בית א-ל". ומסיימת הגמרא, שהמקדש יהיה "כיעקב, שקראו …
קרא עודפרשת השבוע: תולדות
יצחק מלמד אותנו להוסיף אהבה גם עם תולדה פחות נוחה בלשון המעטה, ואנחנו לא היינו בגן עדן אנחנו לא ברמה הרוחנית של מי שמברך על הרעה כשם שמברך על הטובה. אם יצחק יכול לאהוב את עשיו אנחנו נוכל לאהוב עשיו מתוקן יותר אמן כן יהי רצון מאת: יוסף בלו | …
קרא עודהשבת פרשת חיי שרה: להוציא את השושנה מבין החוחים
השידוך הראשון המפורט בתורה מופיע בפרשתנו – נישואי יצחק ורבקה. אליעזר, עבד אברהם, נשלח לארם-נהריים ומוצא שם את רבקה. כשהוא מספר לבתואל וללבן על שליחותו, הוא אומר: "ואבוא היום", ומפרש רש"י: "היום יצאתי והיום באתי, מכאן שקפצה לו הדרך". ידוע, שהקב"ה אינו עושה ניסים לבטלה. לא ברור אפוא, לשם-מה היה …
קרא עודפרשת השבוע וירא: חינוך הילדים משקף את מהותנו
כאשר ביקש הקב"ה מאברהם אבינו להעלות את יצחק בנו לעולה, כבר היה יצחק בין שלושים ושבע שנים (כפי שרש"י עורך את חשבון השנים). הוא לא היה ילד חסר-אונים, אלא אדם בוגר. נמצא אפוא שעיקר הניסיון היה ליצחק ולא לאברהם, שהרי יצחק הוא שהיה צריך להסכים שאברהם יעלהו לעולה. מדוע אפוא …
קרא עודממתק לשבת: פָּרָשַׁת לֶךְ לְךָ – מִלָּה שֶׁל אַבְרָהָם
במעמד ברית מילה של הנסיך הקטן, רבי יוסף יצחק מליובאוויטש, נשמעה יללה רכה. כדרכם של תינוקות, גם הוא נתן את קולו בבכי. סבו, רבי שמואל, המהר"ש, ניגש אליו להרגיעו. "מה אתה בוכה?" לחש באוזנו, "כשתגדל תהיה רבי, ותאמר חסידות בשפה ברורה". הסיפור מרגש, אבל תמוה. הסיבה לבכי התינוק ברורה: הכאב …
קרא עודפרשת בראשית: כוחות מיוחדים לתקופת החורף
שבת זו, שבת בראשית, היא שבת מברכים חודש מרחשוון. חודש זה נקרא מרחשוון משום שבו מתחילים לרדת גשמי החורף, ו'מר' משמעותו טיפת מים (כמו שנאמר: "כמר מדלי" – כטיפת המים המטפטפת משולי הדלי. על הגשם צריך להתפלל, והוא תלוי בעבודת האדם. אם חס-ושלום אין מעשי האדם ראויים דיים, עלולה להיות …
קרא עוד