פרשת דברים עוסקת בתוכחה של משה אל בני ישראל על חטא המרגלים יוסף בלו ישראל ניוז ומבין התוצאות של החטא הם: שמבין כל הדור ההוא רק כלב בן יפונה ויהושע בן נון יזכו להיכנס לארץ ישראל, אפילו משה בעצמו מודה שגם הוא לא יכנס. כלב בן יפונה יקבל את נחלתו …
קרא עודהשבת פרשת דברים: השבתות – למעלה מהגלות
את חומש דברים מתחילים תמיד לקרוא בשבת שלפני תשעה באב (או אף בתשעה באב עצמו, כשהוא חל בשבת). מובן אפוא, שחייב להימצא קשר בין ספר זה, 'משנה תורה', ובין עניינם של ימים אלה, ימי בין המצרים. מוסבר בתורת החסידות שאף שימי בין המצרים הם ימי אבל וצער, השבתות שבהם הן …
קרא עודהברית המפתיעה של הרב שרקי וממשלת סוריה בגלות: "השלום האברהמי הוא התקווה היחידה"
פגישת זום יוצאת דופן בין הרב אורי שרקי, ראש מוסדות ברית עולם העוסק בהפצת ערכי ישראל בתפוצות לבין ראשי ממשלת סוריה בגלות, המתנגדים לשלטון אסד בסוריה, הובילה ליצירת הבנה בין דתית חדשה וברית מפתיעה מאיר אוליאל | יום ראשון כ״ט בתמוז ה׳תשפ״ד | 4 באוגוסט 2024 | מערכת ישראל ניוז …
קרא עודהשבת פרשת מטות מסעי: כל החיים – במסע
כאשר התורה מסכמת את סיפור מסעותיהם של בני-ישראל, היא אומרת: "אלה מסעי בני-ישראל אשר יצאו מארץ מצרים". מהפסוק משתמע, כאילו כל ארבעים ושניים המסעות ("מסעי", לשון רבים) היו חלק מהיציאה ממצרים. והלוא ברור שהיציאה ממצרים נוצרה מיד במסע הראשון, מרעמסס לסוכות, וכל המסעות שאחריו היו כבר במדבר, אחרי שיצאו ממצרים! …
קרא עודהשבת פרשת פינחס: אהבת ארץ-ישראל
ערב הכניסה לארץ-ישראל התייצבו לפני משה רבנו והנשיאים בנותיו של צלפחד, ותבעו אף הן לקבל חלק ונחלה בארץ-ישראל. וכך אמרו: "אבינו מת במדבר, והוא לא היה בתוך העדה הנועדים על ה' בעדת קורח, כי בחטאו מת, ובנים לא היו לו". טענו אפוא הבנות: "למה ייגרע שם אבינו מתוך משפחתו?". מפרש …
קרא עודהשבת פרשת בלק: החיבה של עם-ישראל
פרשתנו מספרת על בלק מלך מואב, ששכר את בלעם כדי לקלל את עם-ישראל. כשבלעם הגיע למקום וראה את בני-ישראל, בירכם במקום לקללם, ובדברי ברכתו גם טמן את ההסבר מדוע לא היה בכוחו לקללם. וכך אמר: "כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל". בכך רמז, שכוחו שלו, של בלעם, הוא בהיותו …
קרא עודפרשת השבוע קורח: שלוש אותיות, שלוש תפיסות
מאחורי המחלוקת של קורח ועדתו עמדה שיטה רעיונית שלמה. הם חלקו לא רק על עצם הכהונה, אלא גם על כללות התפיסה של עבודת-ה', כפי שניתנה למשה בסיני. מול התפיסה של התורה הם העמידו שלוש תפיסות חלופיות, המרומזות בשלוש האותיות של המילה 'קרח'. דרכי הביטוי של האדם הן שלוש – מחשבה, …
קרא עודהשבת פרשת שלח: יש לימוד ויש לימוד
המרגלים ששלח משה לארץ-ישראל היו אנשי-מעלה, "ראשי בני-ישראל". מכאן שהתנגדותם להיכנס לארץ נבעה דווקא מדרגתם הרוחנית העליונה. ואכן, מוסבר בתורת החסידות, שהמרגלים ניסו למנוע את הכניסה לארץ משום שרצו להישאר בעולם הרוחני של לימוד התורה, כפי שחיו בני-ישראל במדבר, ולא לרדת לעולם המעשה של קיום המצוות המעשיות בארץ-ישראל. אך דבר …
קרא עודהשבת פרשת בהעלותך: מי יכול להאיר נשמות?
פרשתנו נפתחת בציווי ה' אל אהרון הכוהן להדליק את המנורה בבית-המקדש. מנורת זהב זו מופיעה בהפטרה כמשל לעם-ישראל. נרותיה של המנורה מסמלים את הנשמה – "נר ה' נשמת אדם" – שבקרב כל יהודי. את ה'נרות' הללו צריכים להדליק – "בהעלותך את הנרות" – לעורר את הנשמה שבכל יהודי ולקרבו לאור …
קרא עודהשבת פרשת נשא : התנשאות אמיתית
פרשת נשא נקראת בדרך-כלל בשבת שלאחר חג מתן-תורה. ואכן, שמה של הפרשה מבטא את המעלה הנפלאה שלימוד התורה מקנה לאדם – נשא, מלשון להינשא למעלה, להתרומם. אחרי שניתנה התורה לבני-ישראל, הם הגיעו ל'נשא' – להתרוממות ולהתעלות. בגמרא מסופר, שרב יוסף היה עורך סעודה חגיגית בחג-השבועות, והיה אומר: אם לא היום …
קרא עוד